اعتراف مقامات تل‌آویو:

فشار برای خروج آمریکا از توافق با ایران بدترین اشتباه استراتژیک تاریخ اسرائیل است

۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۲۴۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ژنرال ارشد آیزاک بن اسرائیل که در حمله اسرائیل به رآکتور هسته ای عراق در دهه ۱۹۸۰ نقش کلیدی ایفا و بعدتر در سمت رئیس اطلاعات نیروی هوایی اسرائیل خدمت کرد و اکنون رئیس آژانس فضایی اسرائیل است، اخیرا به گروه در حال رشد صداهای معترض در میان تشکیلات امنیتی اسرائیل به مخالفت وسواس گونه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو با توافق هسته ای ایران پیوسته و معتقد است که این رویکرد نتانیاهو در حقیقت  امنیت اسرائیل را بدتر کرده است.
فشار برای خروج آمریکا از توافق با ایران بدترین اشتباه استراتژیک تاریخ اسرائیل است

نویسنده: بن آرمبروستر

دیپلماسی ایرانی: ژنرال ارشد آیزاک بن اسرائیل که در حمله اسرائیل به رآکتور هسته ای عراق در دهه 1980 نقش کلیدی ایفا و بعدتر در سمت رئیس اطلاعات نیروی هوایی اسرائیل خدمت کرد و اکنون رئیس آژانس فضایی اسرائیل است، اخیرا به گروه در حال رشد صداهای معترض در میان تشکیلات امنیتی اسرائیل به مخالفت وسواس گونه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو با توافق هسته ای ایران پیوسته و معتقد است که این رویکرد نتانیاهو در حقیقت  امنیت اسرائیل را بدتر کرده است.

بن اسرائیل در مصاحبه ای که در بلومبرگ منتشر شد، خطاب به خبرنگار زِو چافتس گفت: «تلاش های نتانیاهو برای متقاعد کردن دولت دونالد ترامپ به خروج از توافق هسته ای ایران بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل بوده است. ما باید به منفی گرایی خود پایان دهیم و ایالات متحده را تشویق کنیم تا با تمرکز بر مساله اصلی، توافقی را به نتیجه برساند.»

بن اسرائیل این تصور را که یک حمله نظامی می تواند به برنامه هسته ‌ای ایران پایان دهد و سران این کشور را از حرکت احتمالی به سمت سلاح هسته ‌ای منصرف کند، رد کرد و گفت: «ایران از قبل به همه فناوری مورد نیاز برای تولید بمب دسترسی داشته است. واقعیت این است که اسرائیل دیگر نمی تواند پروژه هسته ای ایران را نابود کند.» بن اسرائیل ادامه داد: «اگر اسرائیل تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، آنها می‌ توانند ظرف یک یا دو سال این تاسیسات را بازسازی کنند.»

ژنرال سابق اسرائیلی همچنین از این ایده که از سوی بسیاری از مخالفان برجام مطرح شده، مبنی بر اینکه مذاکرات با ایران باید شامل مجموعه ای از موضوعات خارج از پرونده هسته ای مانند روابط منطقه ای ایران و توسعه موشکی آن نیز باشد، انتقاد کرد و گفت: «این یک اشتباه است که همه چیز را پیچیده کنیم. ما خودمان به تنهایی می توانیم با تروریسم (اشاره به روابط منطقه ای ایران و به ویژه روابط با حزب الله که اسرائیل آن را یک گروه تروریستی می داند) مقابله کنیم.»

بن اسرائیل در ادامه افزود که شخصا به نفتالی بنت، نخست وزیر کنونی اسرائیل، توصیه کرده است «به مخالفت اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام» پایان دهد.

درخواست ‌ها از سوی نهاد امنیتی اسرائیل در رابطه با اجرای مجدد توافق هسته ‌ای ایران در هفته ‌های اخیر و همزمان با از سرگیری مذاکرات در وین افزایش یافته و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان درباره اینکه آیا ایالات متحده و شرکای بین ‌المللی آن می‌ توانند با ایرانی ‌ها به توافق برسند، بدبین هستند.

دنی سینترینوویچ که از سال 2013 تا 2016 ریاست بخش تحقیقات و تحلیل اطلاعات نظامی اسرائیل در رابطه با ایران را بر عهده داشت، اخیرا موضع گیری نتانیاهو در مخالفت با توافق هسته ای ایران را یک «شکست» توصیف کرده است. موشه یعلون، وزیر دفاع سابق اسرائیل، نیز در این رابطه که خروج آمریکا از برجام «اشتباه» بوده، با بن اسرائیل موافق است. و گادی آیزنکات، رئیس پیشین ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل، گفته که خروج آمریکا از توافق و عقب نشینی ایران از تعهداتش برای اسرائیل «یک اتفاق منفی خالص/ضرر صرف» بوده است.

منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: برجام مذاکرات وین توافق هسته ای ایران اسرائیل خروج آمریکا از برجام


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰
فریب اینگونه تبلبغات مزورانه را نخورید۔اشک تمساح است۔خودشان صدها بمب هسته ای اماده و اماده مونتاژ و نصب دارند۔هنوز هم همه گونه فشارها در جهت تداوم تحریم ها وبرنامه های هسته ای صنعتی ایران انجام میدهند۔ غافل بشوید همه چیز را منهدم میکنند۔