گروسی: ایران اولین ذی‌نفع بازرسی‎های آژانس است/ بدون تکمیل بازرسی‌ها مذاکرات وین به نتیجه نمی‌رسد

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۲ کد : ۲۰۰۸۳۷۳ سرخط اخبار

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن تاکید بر لزوم تکمیل روند بازرسی‌های هسته‌ای در ایران، گفت: اولین طرفی که از بازگشت بازرسی‎های هسته‎ای سود می‌برد خود ایران است.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت: مذاکرات هسته‌ای در وین بدون تکمیل بازرسی‌های هسته‎ای در ایران، به نتیجه نخواهد رسید. بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران به طرف‌های دیگر مذاکرات تضمین و اطمینان می‌دهد.

وی درباره مذاکرات وین نیز گفت: آنچه که امروز در وین مطرح می‌شود، بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

گروسی در عین حال گفت: ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده و از همه خطوط عبور کرده است. نقش ما این است که اطمینان حاصل کنیم که ایران هر توافقی را که می‌توان به دست آورد، اجرا می‌کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: بازرسی‌های ما از تاسیسات هسته‌ای ایران ماهیت برنامه ایران را مشخص می‌کند. ایران نباید درها را به روی بازرسان آژانس ببندد.

گروسی همچنین گفت: به نفع ایران است که با آژانس به طور شفاف همکاری کند. ما می‌خواهیم بدانیم که هر گرم از اورانیوم غنی شده ایران در کجا انبار و نگهداری می‌شود.

این سخنان گروسی درحالی است که وزیر امور خارجه کشورمان امروز با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه این سازمان بین المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تاثیرگذاری سیاسی بر گفتگوهای وین استفاده کرده اعلام کرد: شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می تواند برخی نگرانی های ادعایی درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را بر طرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.

بنا به گفته منابع مطلع، به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی-امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های اسیب دیده را به آژانس داده است.

بنا بر این یکی از موضوعات فی مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریورماه و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوء تفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد.


( ۱ )

نظر شما :