با وجود بدبینی های امریکایی ها

ایران بیش از غرب به مذاکرات امید دارد

۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۸۶۲۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
برنارد هورکید، کارشناس فرانسوی مسائل ایران می گوید در تازه ترین دور گفت وگوها ایران توانست طرف های مقابل را متقاعد کند که حل و فصل مسائل مربوط به تحریم ها در اولویت قرار گیرد چون این کار باعث خواهد شد تا راه برای حل و فصل مسائل فنی مربوط به برنامه هسته ای ایران، هموار شود. وی گفت که ایران بر این نکته تاکید می کند که همواره مفاد توافق هسته ای را محترم شمرده و این آمریکاست که با خروج از توافق به آن آسیب رسانده است و باید خود نیز آن را ترمیم کند.
ایران بیش از غرب به مذاکرات امید دارد

دیپلماسی ایرانی: ایران معتقد است که در گفت وگوهای هسته ای وین توانسته است با گنجاندن پرونده مربوط به لغو تحریم ها در دستور کار دور بعدی گفت وگوها، امتیازاتی به دست آورد.

با اینکه مقامات اروپایی از دست نیافتن به پیشرفتی در دور تازه گفت وگوها ابراز سرخوردگی کرده اند و می گویند به سرعت به پایان راه می رسیم، اما از دیدگاه ایران و تحلیلگران سیاسی در جمهوری اسلامی، گفت وگوهای وین با پیشرفت همراه بوده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید دو سند جدید در گفت وگوهای وین تنظیم شده اند که در دور آتی گفت وگوها درباره جزئیات آنها بحث خواهد شد.

برنارد هورکید، کارشناس فرانسوی مسائل ایران می گوید در تازه ترین دور گفت وگوها ایران توانست طرف های مقابل را متقاعد کند که حل و فصل مسائل مربوط به تحریم ها در اولویت قرار گیرد چون این کار باعث خواهد شد تا راه برای حل و فصل مسائل فنی مربوط به برنامه هسته ای ایران، هموار شود. وی گفت که ایران بر این نکته تاکید می کند که همواره مفاد توافق هسته ای را محترم شمرده و این آمریکاست که با خروج از توافق به آن آسیب رسانده است و باید خود نیز آن را ترمیم کند. هورکید گفت، ایران می داند که توازن قدرت به نفع این کشور است چون تهران نیز همانند 30 کشور جهان در آستانه هسته ای شدن است یعنی هر زمان که اراده کند می تواند به ساخت جنگ افزار هسته ای مبادرت کند.

 دولت فوق محافظه کار جدید ایران گفته است چنانچه غرب در لغو تحریم ها و دست برداشتن از تهدیدها جدی باشد، به سرعت می توان به توافق دست یافت.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از روند گفت وگوهای هسته ای ابراز نارضایتی کرده است. مقامات کاخ سفید می گویند که بخشی از گفت وگوهای سولیوان با مقات اسرائیل به ایران اختصاص داشته است.

ناظران می گویند در گفت وگوهای وین، ایران به دو متحد خود یعنی چین و روسیه پشت گرم است و گفته می شود موافقت تهران با جایگزین ساختن دوبین های مداربسته در مرکز ساخت قطعات سانتریفوژ در کرج، ممکن است به گفت وگوهای هسته ای تحرک ببخشد.

سیاستمدار ایرانی، حسین کنعانی مقدم، می گوید که تنظیم دو سند در تازه ترین دور گفت وگوها برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از این دو سند به مساله تحریم ها و دیگری به فعالیت های هسته ای ایران اختصاص دارد.

علی باقری کنی، مذاکره کننده هسته ای فوق محافظه کار و از منتقدان توافق هسته ای تاکید کرده است که لغو تحریم های ناعادلانه و غیرانسانی، برای ایران در اولویت نخست قرار دارد.

کنعانی مقدم می گوید اکنون باقری احساس می کند که اوضاع به نفع ایران در گفت وگوها وین پیش می رود. وی گفت که ایران می خواهد به نتیجه قاطع برسد، یعنی یا خروج از توافق هسته ای یا باقی ماندن تمام عیار در این توافق. به گفته مقدم، ایران می خواهد به هر طریق که شده از وضعیت مبهم کنونی خارجی شود.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا بازگشت امریکا به برجام ایران هسته ای توانایی هسته ای ایران ایران و اروپا ایران و غرب احیای برجام بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام علی باقری کنی جیک سولیوان ابراهیم رئیسی دولت رئیسی


( ۵ )

نظر شما :