ترکیه از "جهان روس" الگوبرداری کرده است

نگرانی مسکو از دیدگاه گسترده آنکارا از "جهان ترک"

۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۸۰۰ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
آنچه تحلیلگران روسی می گویند که ترکیه با کشورهای ترک خارج از کشور انجام می دهد دقیقاً شبیه کاری است که روسیه با ابتکار عمل "جهان روسیه" ("Russkiy mir") خود انجام می دهد. این دو با هم همپوشانی دارند و ناکامی مسکو در به رسمیت شناختن این امر ممکن است به آنکارا اجازه دهد تا نفوذ خود را نه تنها در آنچه کرملین آن را "خارج نزدیک" می نامد، بلکه به کشور نزدیکتر نیز گسترش دهد.
نگرانی مسکو از دیدگاه گسترده آنکارا از "جهان ترک"

نویسنده: پل گوبل مردم گاگاوز

دیپلماسی ایرانی: از زمان پیروزی جمهوری آذربایجان، متحد ترکیه در جنگ دوم قره باغ (27 سپتامبر تا 9 نوامبر 2020)، مفسران روسی نگران تلاش های آنکارا برای ایجاد اتحادیه ای از کشورهای ترک تحت حمایت آن بوده اند. و این زنگ خطر تنها اکنون تشدید شده که ترکیه اتحادیه کشورهای ترک را ایجاد کرده است – تغییر نام قابل توجه سازمانی که قبلاً به عنوان شورای همکاری کشورهای ترک زبان یا به عبارت ساده تر "شورای ترک" شناخته می شد (توران امروز، 12 نوامبر؛ کاوکاز). ژئو کلاب، 13 نوامبر). 

با این حال، برخی از مفسران در مسکو، مانند دیمیتری رودیونوف، می‌گویند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدگاه رادیکال‌تری دارد: دیدگاهی که نه تنها شامل اتحاد کشورهای ترک، بلکه شامل یک اتحادیه گسترده‌تر از ملت‌های ترک، از جمله آنهایی است که در مرزهای دیگر کشورها هستند. مانند فدراسیون روسیه. در حالی که اولین مورد از این تلاش های ادعایی نفوذ مسکو در آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان را کاهش می دهد، دومی کنترل مسکو بر مناطق ترک نشین در مرزهای فعلی فدراسیون روسیه را تهدید می کند (ریتم اوراسیا، 1 نوامبر؛ Ia-centr.ru). ، 14 نوامبر؛ استان رادار، 8 نوامبر). 

رودیونوف ادامه می‌دهد که در ماه‌های اخیر، مسکو مکرراً از مفهوم اتحاد دولت‌های ترک انتقاد کرده است، اما تمایلی به بیان قوی‌تر علیه آن نداشت تا مبادا چنین محکومیتی توجه بیشتری را به خود این ایده جلب کند. 

ژانویه گذشته، زمانی که اردوغان از باکو بازدید کرد، اعلام کرد که آذربایجانی‌های قومی در ایران موضوع نگرانی آنکارا هستند – بنابراین، حتی از الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز فراتر رفت. 

این مفسر روسی می‌نویسد که مطمئناً، اردوغان «هرگز علنا و مستقیماً اعلام نکرده است که ایران باید آذربایجان جنوبی [استان‌های آذربایجان غربی و شرقی ایران، ساکنان یک جامعه بزرگ قومی آذربایجانی] را رها کند» همانطور که هرگز از پکن نخواسته است. ترکستان شرقی «آزاد» [منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ، پرجمعیت از گروه‌های ترک از جمله اویغورها]». با این وجود، او چیزهایی گفته و انجام داده تا نشان دهد که آنکارا بر مردمان ترک متمرکز است که دارای کشور خود نیستند و این دو نوع وحدت ترک به هم مرتبط هستند. این بدان معناست که، مفسر استدلال می کند، ترکیه نگران جمعیت بزرگ ترک در فدراسیون روسیه است، از قفقاز شمالی تا ولگای میانی تا سخا در خاور دور روسیه (ریتم اوراسیا، 1 نوامبر). 

مسکو مدتهاست که نگران ابراز علاقه ترکیه به مردم مسلمان ترک در قفقاز شمالی و ولگای میانه و به ویژه در مورد تاتارهای کریمه در شبه جزیره اوکراین تحت اشغال روسیه است (به مانیتور، 6 ژوئن 1995 مراجعه کنید؛ رجوع کنید به EDM، 25 ژوئن. ، 2013 و 15 دسامبر 2014). اخیراً، مسکو همچنین نگران شده است که آنکارا با کشورهایی که ترک هستند اما اسلامی نیستند، ارتباط برقرار می کند، گروه هایی که مقامات روسی تصور می کردند که در مدار روسیه قرار دارند، اما در واقع ممکن است نباشند. (Kpfu.ru، 25 دسامبر 2020). دو نمونه واضح از این پدیده عبارتند از سخا، یک جمهوری بزرگ ترک اما غیر مسلمان در بخش خاور دور فدراسیون روسیه، و گاگاوزیا، یک منطقه ترک نشین اما مسیحی ارتدکس در مولداوی، که مسکو اغلب از آن برای اعمال فشار بر آن استفاده کرده است. کیشینو در واقع، به نظر می رسد اعضای این گروه ها به طور فزاینده ای به جای مسکو به آنکارا نگاه می کنند. بیانیه اخیر آکادمی علوم ترک باعث نگرانی واقعی در مورد سخا در پایتخت روسیه شده است. در این بیانیه آمده است که جمهوری سخا «یکی از تشکیلات دولتی است که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است». این آکادمی که در قزاقستان مستقر است و متشکل از دانشمندان ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان است، ارتباط نزدیکی با اتحادیه کشورهای ترک دارد. بنابراین، سرگئی آکسیونوف، تحلیلگر روسی، اظهار می‌دارد که بیانگر تلاشی برای ترویج «تجزیه‌طلبی ترک در روسیه» است. مقامات سخا عجله کرده اند که بگویند چنین تمایلی در جمهوری آنها وجود ندارد. اما یکی دیگر از تحلیلگران روسی، رئیس سلیمانوف از مؤسسه سیاست ملی، معتقد است که سخا بر این واقعیت تأکید می کند که احساسات پان ترکیسم به اسلام وابسته نیست و بنابراین، بسیار گسترده تر از آن چیزی است که بسیاری در پایتخت روسیه تصور می کنند (Svobodnaya Pressa، نوامبر). 9). 

سلیمانف به مردم گاگاوز به عنوان نمونه دیگری از این موضوع اشاره می کند. مسکو مدت‌هاست که گاگاوزها را که از نظر منشأ و زبان ترک هستند، اما عمدتاً از نظر مذهب ارتدوکس روسی به عنوان متحدان خود می‌نگرند. مسکو گاگاوزها را به عنوان گروهی می‌بیند که می‌خواهند از زبان روسی محافظت کنند و می‌توان روی آنها حساب کرد، همراه با ترانس نیستریا، برای فشار بر کیشینوف برای جلوگیری از دور شدن مولداوی از مسکو. در واقع، مقامات روسی حتی فرض کرده اند که گاگاوزها به عنوان یک رابط مهم بین این دو عمل می کنند جهان مسیحی و ترک (رجوع کنید به EDM، 11 نوامبر 2014؛ TRT، 9 نوامبر). اما مسکو اکنون نگران نفوذ فزاینده ترکیه در میان گاگاوزها است – به ویژه آنهایی که از جامعه کوچک اما فعال مسلمان در آن کشور هستند – که می تواند این کشور را به یکی از مخالفان روسیه در مولداوی تبدیل کند (رجوع کنید به EDM، 5 اوت؛ TRT، 15 نوامبر.). 

ابراز چنین نگرانی هایی از سوی روسیه احتمالاً در حال حاضر اغراق شده است، اما در بلندمدت بی اساس نیست. از بسیاری جهات، آنچه تحلیلگران روسی می گویند که ترکیه با کشورهای ترک خارج از کشور انجام می دهد دقیقاً شبیه کاری است که روسیه با ابتکار عمل "جهان روس" ("Russkiy mir") خود انجام می دهد. این دو با هم همپوشانی دارند و ناکامی مسکو در به رسمیت شناختن این امر ممکن است به آنکارا اجازه دهد تا نفوذ خود را نه تنها در آنچه کرملین آن را "خارج نزدیک" می نامد، بلکه به کشور نزدیکتر نیز گسترش دهد (Svobodnaya Pressa، 1 ژوئیه). در واقع، دیدگاه گسترده آنکارا از جهان ترک ممکن است به همان اندازه یا بیشتر از نسخه روسی مسکو اهمیت داشته باشد.

منبع: جیمزتاون / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه روسیه روسیه و ترکیه جهان ترک ولادیمیر پوتین رجب طیب اردوغان جهان روس مسکو آنکارا کرملین


( ۵۹ )

نظر شما :

فدوی ۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۳
یکی از ابزارهای منحرف کردن حواس روسها از شرق اروپا که توسط محافل نظری و رسانه ای غربی یا نزدیک به غرب ، برجسته نمایی می شود همین مسایل درجۀ چندم است . و الا به عکس مقاله نگاه کنید تا ببینید حداکثر کله پاچه ی مورچه را .
اشکان ۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۴
خود اردوغان مهمان یکی و دو سالی بیش نیست نقشه هایش هم میروند و هیچعرق و تعصبی به ملت ترک ندارد و بیشتر روی اخوانی بودن و داعشی بودنش تمرکز دارد و دیگر ملتهای ترک را هم برای این هدفش ابزار کرده
اقدام ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۵
بیشتر از مسکو تهران باید نگران باشه از وقتی جمهوری آذرباییجان تاسیس شد 15000 نیروی تعلیم دیده اش و به ایران فرستاد یه دفعه ادعای 50 درصدی بودن ترکها در ایران شروع شد درحالیکه حداکثر جمعیت ترکها در ایران 15 میلیونه یه دفعه تاریخ سازی و جعل تاریخ و شروع شد که آذرباییجان بزرگ از سمت شمال تا چالوس و آمل مازندران و از سمت جنوب تا بروجرد و کوهدشت و خرم آباد لرستان و از سمت غرب تا کرکوک بود و ...شمال عراق و تیسفون و ...خیلی وقت پیش جدا شده بودن از ایران به لطف خود حاکمان بی لیاقت ترک مازندران و گیلان و لرستان مستقل از آذرباییجان بودن گیریم یه دوره تو تقسیمات کشوری هم بخشهایی از این ایالات و ترکها ب نفع خودشون گرفته باشن قبلترش اینطور نبودن یه دفعه ادعای فارس زبان شدن کرمان و همدان و...شروع شد در حالیکه مردم اونجاها فارسی میدونستن اصلا ترک نبودن حتی به لحاظ چهره هم هیچ شباهتی با ترکها ندارن و...نگرانی اصلی رو ایران باید داشته باشه که همسایه ترکیه و آذرباییجانه و این مقدار از سرزمینش و میخواد
عباسی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۷
تمایل به همگرایی و همکاری (نه اتحاد سیاسی و نژادی) بین همه ملت های ترک بسیار قوی شده و این سیاست مختص ترکیه و اردوغان نیست. الان علاوه بر قزاقستان ،آذربایجان و قرقیزستان بسیار در این زمینه فعال شده اند و ترکمنستان و ازبکستان هم که زمانی خیلی در این زمینه علاقمند نبودند فعال شده اند و حتی تعداد کشورهای ناظر که خارج از این کشورها فعلا" شامل مجارستان است با درخواست اوکراین و افغانستان و مولداوی و بلاروس و قطر اضافه می شوند. حتی پیش بینی می شود خود روسیه هم عضو ناظر این سازمان شود. روزی ممکن است این سازمان به 20 عضو و بالای 300 تا 500 میلیون جمعیت برسند که پتانسیل بزرگی داخل خودش دارد.
به آقا/خانم فدوی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۸
قدرت اقتصادی این کشورها که شما مورچه می دانید حداقل 4 برابر ایران هست!
به عباسی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۳
با همین توهماتتونه که میگید مسکو ۶۰ ، ۷۰ درصد تورک داره یا اینجا ۵۰ درصد تورک داره قطر که مثل ترکیه حامی داعش و تکفیریهای سوریه است ازبکستان و ترکمنستان که وضعشون این اتحادیه هم دقیقا بر اساس اهداف نژادی تاسیس شده با فکر ترکیه و بیشتر به جهت یارگیری برای آذرباییجان برای اشغال جاهایی که در توهمات ترکیتون جهان ترک یا آذرباییجان میدونید برسه شما در ایران هم اهداف نژادی دارید که از طرفی تو ورزشگاه شعار خلیج عربی میدید از طرفی تو سایتهاتون میزنید حلیج کنگر و مدعی هستید تورکها تو خوزستان بودن ترکها خیلی دارن زیاده خواهانه جلو میرن این کارشون جز ایجاد نفرت بیشتر از ترکها هیچ فایده ای نداره
خسرو ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۲
کشورها بر اساس تعریف معیارهای نزدیکی ، از قبیل همسایگی ، اشتراکات زبانی یا دینی یا مذهبی یا گذشته مشترک یا نیازمندی های اقتصادی و... شورا همکاری یا اتحادیه یا گروه و غیرو تاسیس کرده و برای روان کردن روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و... می کوشند اتحادیه کشورهای ترک زبان هم یکی از اینهاست بر علیه هیچ کشوری نیست یا هیچ نژاد و مردم یا دین یا مذهب را دشمن نمی شمارد و بدین جهت از طرف روسیه یا چین با آن مخالفت نشده است ایران میتواند با عضو شدن در این اتحادیه ، خواسته های خود را به آن منتقل کند و با توجه به ویژگی جغرافیایی و جمعیتی کشورمان از آن منتفع شود ایرانیها نژادپرست نیستند نابعه ای که با نگاه به عکس کله پاچه مورچه می بیند یا با توصیف های نژادی بین مردم ایران اختلاف می اندازند از خودشان مشکوک شوند اگر عامل صهیونیست نیستند
به خانم فدوی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۰
بهتره کمی اب خنک بخوری ، این تنها کاریه که از تو و امثالت برمیاد
علی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۹
واقعاٌ این فدوی ها چه کسانی هستند که هر بی ادبی و توهین را به تورکها انجام می دهند و کامنتهای بی سر و ته وی به نمایش گذاشته می شود. و بدون ملاحظه و بدون توجه به هموطنان میلیونی تورک این چنین گستاخی را انجام می دهد. با توجه به اینکه دولت (دولت کنونی) در به دربه دنبال دوست می گردد و با این واقعیت روبروست که ایران درحصاردولتهای تورک منطقه باید به دنبال دوست باشد با چه منطقی و عقلانیتی مرتب به تورکها اهانت کرده و جالب تر اینکه سایت هم منتشر می کند. همانطور که هموطنان عرب و پارس و کرد وغیره به هم زبانان خود عشق می ورزند ما تورکها هم به وجود سیصد میلیون تورک افتخار می کنیم چه شما بخواهید وچه نخواهید واقعیت این است .
علی ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۹
تبختر و از بالا به پایین نگاه کردن خانم فدوی منو کشته
فدوی ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۹
امثال فدوی ها ، امثال باکریها هستند که یک تار موی گندیده ایران را به اجنبی نمی دهند . شما چه کسانی هستند که سر سفره ی ایران نشسته اید و سنگ ترکیه را به سینه می زنید ؟ چرا این چند دهه ی اخیر که این ترکیه از همه ابزاری برای تفرقه قومیتی بر علیه ایران استفاده کرده است ، لال بودید و حالا که به سفارش آمریکا و با طراحی اسراییل و برای به حاشیه راندن تئوری وحدت اسلامی ایران ، تئوری اسراییلی ساخت اتحاد زبانی را مطرح کرده اند ، زبان باز کرده اید . اصلا غلط زیادی می کنند حکامی که با وجود دهه ها میلیون شهروند غیر ترک ، این کشورها را در اتحادیه ای به نام ترک قرار می دهند . برای ایجاد این اتحادیه از شهروندهای فارس زبان ازبکستان اجازه گرفته اند . از میلیونها شهروند کرد زبان ترکیه اجازه گرفته اند . اگر ریگی به کفش ندارند نام دیگری انتخاب کنند . جواب فدوی را اگر دارید با منطق بدهید و الا با آویزان شدن به موضوع قومیت یا با التماس به ادمین این سایت ، به جایی نمی رسید . به موقعش همین غیور مردان و شیر زنان ترک ایران تو دهن شما پانترکهای ترکیه پرست خواهند زد . لیره هایتان را تا دیر نشده ، چنج کنید .
به علی ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۲
فدوی نیستم شما به تورکها افتخار کنید جمعیت عربا رو هم برای خودتون مصادره نکنید عربا ۳۵۰ میلیون و نزدیک به ۴۰۰ میلیونن نه ترکها شعارهای مرگ بر فارس و مرگ بر کرد و پلاکاردهای تجزیه طلبانه و پلاکاردهاتون علیه گیلانیها و عکس نوشته هاتون علیه بختیاریها یادمون نرفته تازگیا پیشرفت کردید خلیج کنگر هم میگید چیزی که عوض داره گله نداره کسی اینجا توهین نکرد جواب ادعاهاتون و دادن ایران هم در محاصره تورکها نیست که تهدید میکنی همین الان هم فارسهای اصفهان و کردهای کردستان و گیلانیها و بختیاریها میتونن ترکها رو از شهرهاشون بیرون کنن فقط مثل شما نژادپرست نیستن منم فارس نیستم تقصیر خودتون نیست از بس بهتون رو دادن مثل برادران نیکزاد ، نعمت زاده و زنجانی و ...تازه بازم مینالید چون حکومت کامل در دست خودتون و میخواید که دیگه شرمنده فارسها هم بخوان بقیه نمیخوان تو حکومتهای تورکیتون بود که حتی نام کردستان و حذف کردید ضمنا موقع حمله نظامی ترکیه به کردهای سوریه تورکیه تورکیه میکردید اگه میگی کردها هم کردهای همسایه رو دوست دارن پس اینم یاد بیار خودتون هر توهینی میکنید توقع دارید جوابتونم ندید اون آمارسازیهاتم بذار در کوزه آبش و بخور تو ایران ۴۰ میلیون نیستید چه برسه به جهان ترک ۴۰۰ میلیونی پانترکی و نژادپرستی از تک تک کلماتت تو کامنتهات میباره
فدوی ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۶
به کامنت ۱۴:۵۲. .... مطلقا موضوع را داخلی نکن . در ایران هشتاد و خورده ای میلیون شهروند شریف زندگی می کند که همگی یک عشق دارند و آن ایران است . این جر و بحث ها هم طبیعیست که هر جا تعداد انسانها از یکی بیشتر شد ، کَل کَل و کوری خوانی هم وجود خواهد داشت . فقط حمله کن به مثلث پلید صهیونیسم ، عثمانیسم و وهابیسم . این چند نفری هم که اینجا کامنت می گذارند که قطعا خارج از کشور هم هستند ، عناصر دسته چندم همان مثلث می باشند که البته گاهی اوقات دزدکی در جمعهایی مثل ورزشگاه ها که کنترل دشوار است ، پرچمی دست می گیرند و در سیاهی شب شعاری می نویسند و در عرض چند ثانیه ، همکاسه ایشان عکس و فیلمی می گیرد و در فضای مجازی پخش می کنند و سریع فرار می کنند . آنگونه که یادشان داده اند . البته در این مثلث پلیدترینش همان عثمانی است که البته پاییز قرن بیست و یک میلادی را نخواهد دید . با ایران هر که در افتاد ، ور افتاد .
درجواب به علی ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۲
شما در حد و اندازه ای نیستین که به ترکها توهین کنین یا مثلا تهدید . شما هم یه اتحادیه با افغانستان و تاجیکستان تشکیل بدین کسی جلوتون رو نگرفته ، ترس شما از چیه؟ دیگه زمان زورگویی به قومیتها و تحریف تاریخ و نابودی زبان اونا گذشته .
به خانم فدوی ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۶
باکریهای قدیم و الان به خاطر وطنشون جونشون رو داده و میدن اما اجازه توهین به ملت ترک رو به امثال شما پان فارسها نمیدن. شماها به ترکهای ترکیه و اذربایجان و حتی ایران انواع تهمت و افترا و اهانت رو میزنین ونه ابایی دارین ونه خجالت میکشن ، و اینو حق قانونی خود میدونین اما ما اجازه چنین جسارتهایی رو به این عقب مانده های ذهنی نمیدیم . اگر در ازبکستان چند درصدی تاجیک زبان هست بیشتر از ان در تاجیکستان ترک زبانان ازبک هست ، این پرخاشگری شماها ترستون از کلمه ترکه . اما باید عادت کنین که ترکها رو دست کم نگیرین و خدایی نکرده توهین نکنین چون جوابش رو خواهید گرفت . اسم اتحادیه ترک به کشورهای ترک ربط داره به شما که ربطی نداره و از اون گذشته در اینده نزدیک تعداد اعضا هم بیشتر خواهد شد چون جمعیت ترک و کشورهای ترک بیش از ان است که در ذهن مورچه ای شما بگنجد. شما هم یه اتحادیه فارص تشکیل بدین با سه کشور ، که در یکی نصف ان فارس است در دیگری یک سوم و در اخری یک چهارم !
علی ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶
واقعاٌ با چه رویی خودت را با شهید باکری مقایسه می کنی؟ حکایت تو مثل پرویز پرستویی تورک در فیلم" لیلی با من است" می باشدکه برای گرفتن وام و امکانات دنیوی بصورت اتفاقی و خائنانه مجبور به حضور در جنگ می شود ولی هر چقدر جلوتر می رود وبه خط مقدم می رسد باز جلوتر از خود یک تورک فدایی وطن می بیندکه جانش را برای حفظ خاک وطن در کف دستش گذاشته است. سوالت در مورد اجازه گرفتن از شهروندان فارس ازبکستان!! وکرد تورکیه برای قرارگرفتن در اتحادیه کشورهای تورک، با همان منطقی که جمعیت 70 درصد غیرفارس زبان ایران مجبور به یادگیری زبان فارسی بدون مجوز این 70 درصد هستند قابل پاسخگویی است. یا سوالت درمورد شماچه کسانی هستید این است که ما ملت ایران مالکان این سرزمین هستیم ما تورکهای آذربایجان فارسهای کرمان کردهای کردستان عربهای اهواز بلوچهای بلوچستان لرهای لرستان ترکمنهای گلستان قشقایی های شیراز و...... هستیم با وجود ماست که ایران ، ایران است شماها با وجود تلاش برای ایجاد فتنه ونفاق موفق نخواهید شد.شماهمان هایی هستید از وجود دشمن فرضی منافع مادی زیادی به جیب زده یا خواهید زد.
فدوی ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۹
علی آقا اگر وطن پرستی ؟ ما مخلص آدم حسابیها هم هستیم پس دعوا نداریم . شما هم خودت رو زیاد ناراخت نکن . فقط اگر لیره داری ، سریع برو چنجش کن . باقی بقایت
آتیلا ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۶
دوستانی که به فدوی خرده می گیرند که چرا هر توهینی را نسبت به تورکها از دهاننش جاری می شود و هر خزبلاتی را تکرار می کند بلافاصله انتشار می یابد دلیلش این است که پیامی که به اسم فدوی انتشار می یابد احتمالا از طرف خود سایت است که بدون محدودیت و بدون ملاحظات معمول براحتی منتشر می شود البته وجود فدوی و فدویها نعمتی است برای آگاهی بخشی از عمق وجود کینه و نفرت و تورکستیزی این اقلیت متوهم و جاهل که با سخنان و حرفهای سخیف و بی پایه خود بیشتر جهالت و بی سوادی خود را جار می زنند
سهیل ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۸
فدوی نظراتش را تایپ کرد شد سیبل حملات پانترکها ،این اتحادیه ترک هم ترکیه نقش برادر بزرگتر دارد که تا الان نه ازبکستان و نه قزاقستان قبول دارند دنبال تاریخ سازی و ملت سازی هستند که از قضا دست به دزدی تاریخی و فرهنگی تمدن ایران زده اند به دلیل نداشتن هیچ وجه مشترک تاریخی ( پل سازی) ،اگر واقعا ترکها مهم بودند چرا ترکیه نجات نداد ترکمن‌های شیعه تلعفر و امرلی و طور خرماطوز ،جمعیت مهاجران ترک دلیل بر حق بودن آنها نیست ،روسها خواستار عضویت در این سازمان برای کنترل جمهوری‌های و کشورهای پسا شوروی و برادر بزرگی است که هم ترکیه و هم ازبکستان مایل نیستند به عضویت آن
خسرو ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۸
اونایی که فکر میکنند با توهین به اقوام و مخصوصا ترکها ، به ایران خدمت میکنند یا احمق هستند یا دشمن موجودیت ایران -- چون همبستگی ملت ایران را تضعیف میکنند دنیای امروز با گردش سریع اطلاعات و دانش ، اجازه فریب دادن مردم توسط شوونیستها را نمیدهد میدانم آرزو داشتید کل مردم ایران فارس زبان و شیعه باشند ولی نیستند یکصد سال انکار فرهنگ های اقوام و گذاشتن نامهای نژادگرایانه برایشان کارگر نشد اصرار بر اشتباهات نژادپرستانه فقط موجب انشقاق و تفرقه و ضعف میشود تعداد کامنتهای فدوی را ببینید مشت کوفتن بر آب نیست؟