توافقی غیرعلنی میان مسکو و تل آویو

چرا روسیه چشمان خود را به روی بمباران های اسرائیل به سوریه بسته است؟

۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۹۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
حقیقت این است که روسیه هرگز سامانه های دفاع هوایی خود را علیه جت های اسرائیلی فعال نمی کند. اعتقاد بر این است که چنین انفعالی بخشی از یک معامله گسترده تر بین دو است.
چرا روسیه چشمان خود را به روی بمباران های اسرائیل به سوریه بسته است؟

نویسنده: میکوویچ نیکولا

دیپلماسی ایرانی: روسیه سامانه دفاع هوایی اس-400 خود را در سوریه مستقر کرده است، اما به نظر نمی رسد این سلاح پیشرفته علیه جت های اسرائیلی فعال باشد. مسکو، متحد بشار اسد، به اسرائیل اجازه می دهد تا علیه ارتش سوریه و شبه نظامیان ایرانی حملات هوایی انجام دهد. 

حقیقت این است که روسیه هرگز سامانه های دفاع هوایی خود را علیه جت های اسرائیلی فعال نمی کند. اعتقاد بر این است که چنین انفعالی بخشی از یک معامله گسترده تر بین دو است.

بنا بر گزارش ها، اسرائیل متعهد شده است که امنیت شهروندان و تأسیسات نظامی روسیه در سوریه را تضمین کند. در مقابل، مسکو نیز متعهد شده که از سلاح های خود برای دفع حملات اسرائیل استفاده نکند.

اگرچه روسیه این توان را دارد که از حمله اسرائیل به اهداف ایرانی و سوریه جلوگیری کند، ولی چشمان خود را بر فعالیت اسرائیل در سوریه از جمله حمله به بندر لاذقیه بسته است.

از نظر بشار اسد و ایرانی ها، کرملین یک متحد و شریک غیرقابل اعتماد است که در سال ۲۰۱۰ تحت فشار امریکا و اسرائیل از فروش سامانه‌های پدافند هوایی اس-300 و در سال ۲۰۱۹ از فروش سامانه اس-400 به ایران خودداری کرد، زیرا نگران بود که این فروش تنش‌های بیشتری را در خاورمیانه ایجاد کند.

روسیه برای اجتناب از به خطر افتادن روابط خود با اسرائیل، احتمالا از همکاری های نظامی عمیق تر با ایران خودداری می کند.

مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل، گفته که روسیه با اسرائیل هم عقیده است که ایران نیروی بی ثبات کننده در خاورمیانه است و مسکو به اسرائیل نزدیکتر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

این موضع روسیه نشان می دهد که کرملین مایل نیست به خاطر اتحاد خود با سوریه و شراکت راهبردی بالقوه با ایران، به روابط خود با اسرائیل آسیب برساند.

حدود ۱.۵ میلیون اسرائیلی روسی زبان در اسرائیل زندگی می کنند و برخی از ثروتمندان روسی مانند میخائیل فریدمن و جرمن خان تابعیت اسرائیل را گرفته اند. از آنجا که این ثروتمندان روسی نقش بسیار مهمی در سیاست روسیه دارند و هدف مسکو حفظ روابط خوب با همه بازیگران در خاورمیانه است، انتظار می رود کرملین همچنان مانع از پاسخ دمشق به حملات هوایی اسرائیل شود.

تهران در موقعیتی نیست که مسکو را تحت فشار بگذارد تا نیروهای نیابتی ایران بتوانند از خاک سوریه به عنوان پایگاهی علیه اسرائیل استفاده کنند.

روسیه به ایجاد تعادل بین محور مقاومت و اسرائیل ادامه خواهد داد، ولی روابط تاریخی و کنونی به این معنی است که توازن به نفع اسرائیل بیشتر خواهد شد.

منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل روسیه سوریه سوریه و روسیه ایران و سوریه و روسیه اسرائیل و سوریه ایران و روسیه ایران و اسرائیل ایران و اسرائیل و سوریه


( ۲۵ )

نظر شما :

امیر ۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۵:۱۰
بشار اسد به ایران هم خیلی اعتماد زیادی ندارد و این را بارها نشان داده! اصولا دوستی بین سه کشور ایران و سوریه و روسیه یک دوستی مصلحتی میباشد و از شکل اتحادهای استراتژیک که بین مثلا آمریکا با شرکایش همچون کشورهای اروپایی یا مثلا با اسرائیل یا ژاپن و کره جنوبی وجود دارد نیست. بی اعتمادی زیادی بین سه کشور ایران و سوریه و روسیه وجود دارد!