رد پای تونی بلر در تحولات قزاقستان

روسیه اجازه انقلاب رنگین تازه ای در همسایگی خود نمی دهد

۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۹۹۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالبارى عطوان
عبدالباری عطوان می نویسد: هرجا که تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس پا می‌گذارد (او مشاور دولت رئیس جمهوری سابق، نظربایف بوده است) به نوعی نشانه‌ تشدید فساد و آغاز زمینه سازی برای انقلاب‌های رنگی است و ما درس‌های بسیاری از مشورت‌دهی‌های او به  کشورهای حاشیه خلیج فارس و غیر خلیج فارس داریم.
روسیه اجازه انقلاب رنگین تازه ای در همسایگی خود نمی دهد

دیپلماسی ایرانی: چرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انقلاب رنگی دیگری را که متحدانش در قزاقستان را سرنگون کند و تکرار درس اوکراین باشد، قبول نخواهد کرد؟ آیا به همین علت رهبر چین بلافاصله او را تایید کرد و به حمایت تمام قد از دولت قزافستان برخواست؟ چگونه رایزنی‌های تونی بلر یکی از شاخص‌های فساد و زمینه سازی برای اعتراضات در این کشور بود؟ پس از اعتراضات چه می‌شود؟

اعتراضات خشمگین مردمی حاکم بر بیشتر شهرهای قزاقستان که نیروهای امنیتی دولتی با آن با گلوله واقعی مقابله کردند، یکی از فصل‌های کشمکش روز افزون میان محور روسیه – چین و محور غرب به رهبری آمریکا در مناطق نفوذ هم در اروپا (اوکراین) و هم در آسیای میانه (قزاقستان) است.

قزاقستان قربانی دو مسئله اصلی است، نخست: جایگاه جغرافیایی راهبردی که میان دو قدرت بزرگ یعنی چین و روسیه محصور شده است و دوم پیوند میان فساد و نظام حکومتی دیکتاتوری.

اعتراضات قزاقستان مسالمت آمیز و در مخالفت با گرانی و تشدید میانگین فقر در کشوری است که از ثروتمندترین کشورهای آسیای میانه به شمار می‌رود که با افزایش میانگین بیکاری و فساد دولتی هم زمان شده است. این توصیف‌ها به تنهایی یا در کنار هم دروازه‌ای بزرگ برای نفوذ توطئه‌های غربی و مخصوصا آمریکایی و به وقوع رساندن انقلاب‌ها در کشورهای غیرمتحد است.

ایالات متحده آمریکا انقلابی رنگی را خواستار است تا حواس روسیه را از اوکراین منحرف کند و قدرت و توجه این کشور را به سمت قزاقستان روانه کند و اگر روسیه به سرعت حرکت نمی‌کرد، به درخواست کمک قاسم توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان پاسخ نمی داد و دو هزار سرباز را به عنوان رهبر پیمان امنیتی امضا شده میان قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و روسیه به این کشور اعزام نمی کرد، نزدیک بود آمریکا در این نقشه خود موفق شود. این پیمان امنیتی به مثابه «ناتوی کوچکی» است که بیست هزار سرباز به عنوان نیروی واکنش سریع در اختیار دارد که در سال 2009 بعد از اشغال عراق تاسیس شد.

رئیس جمهور پوتین به هر قیمتی که شده اجازه موفقیت انقلاب رنگی دیگری مانند سوریه و پیش از آن اوکراین را نخواهد داد که به برپایی نظام طرفدار غرب در نقطه ضعف روسیه در جنوب منجر شود. او با قاطعیت پاسخ ضربات آمریکا به متحدانش در آسیای میانه را خواهد داد. این مسئله همچنین شتاب رئیس جمهوری چین برای تایید سیاست مشت آهنین نیروهای قزاقستان در راستای اجرایی کردن رویکرد چین در برخورد با اعتراضات در میدان تیان‌آن‌من پکن را تفسیر می‌کند.

صرف نظر از نتایج آن این اعتراضات زنگ خطر را به صدا درآورده و اراده و خواست مشروع مردم برای اصلاح سیاسی و اقتصادی و محقق شدن عدالت و برابری و ریشه کن کردن فساد را بازتاب داده است.

هرجا که تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس پا می‌گذارد (او مشاور دولت رئیس جمهوری سابق، نظربایف بوده است) به نوعی نشانه‌ تشدید فساد و آغاز زمینه سازی برای انقلاب‌های رنگی است و ما درس‌های بسیاری از مشورت‌دهی‌های او به  کشورهای حاشیه خلیج فارس و غیر خلیج فارس داریم.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالبارى عطوان

نویسنده خبر

عبد الباری عطوان، نویسنده، روزنامه نگار و تحلیل گر فلسطینی متولد اردوگاه دیر البلح در بخش غزه در سال ۱۹۵۰ است. وي قبلاً رئیس و سردبیر روزنامه عربی القدس ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: قزاقستان تظاهرات در قزاقستان تظاهرات قزاقستان تونی بلر ولادیمیر پوتین روسیه روسیه و قزاقستان انقلاب های رنگی عبدالباری عطوان


( ۱۰ )

نظر شما :

اشکان ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۳
مگر آقای عطوان چیزی جز درگیری اسراییل و ایران هم میداند که در مورد اورتاآسیا هم نوشته واقعا پیشرفت شگرفی رخ داده