کش مکش ناتو و روسیه

مسکو: عضو نگیرید؛ ناتو: می گیریم

۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۰۲۴ اخبار اصلی اروپا
روسیه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درخواست کرد که همه طرح های عضویت از جمله تقاضای اوکراین برای عضویت در ناتو را به حالت تعلیق در آورد و رزمایش نظامی در مجاورت روسیه را متوقف کند. ینس استولتنبرگ با اشاره به این که: «هر کشوری حق دارد مسیر خود را انتخاب کند» ‌رویکردی نشان داد که به خواسته های روسیه پاسخ نخواهد داد.
مسکو: عضو نگیرید؛ ناتو: می گیریم

نویسنده: اوچی یاسو تاکه

دیپلماسی ایرانی: با توجه به افزایش فشار نظامی روسیه در نزدیک مرز اوکراین، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو) روز هفتم ماه ژانویه نشست آنلاین وزرای امور خارجه را برای بررسی اقدامات مقابله با روسیه برگزار کرد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، در پایان نشست وزیران امور خارجه ناتو در مصاحبه مطبوعاتی درباره توقف پذیرش عضو جدید در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را که روسیه درخواست کرده، با اشاره به این که: «در اصول اساسی سازش نخواهیم کرد» دیدگاهی دایر بر رد درخواست روسیه نشان داده است. 

روسیه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درخواست کرد که همه طرح های عضویت از جمله تقاضای اوکراین برای عضویت در ناتو را به حالت تعلیق در آورد و رزمایش نظامی در مجاورت روسیه را متوقف کند. ینس استولتنبرگ با اشاره به این که: «هر کشوری حق دارد مسیر خود را انتخاب کند» ‌رویکردی نشان داد که به خواسته های روسیه پاسخ نخواهد داد. لازم به توضیح است که اوکراین و فنلاند خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند. روسیه و ناتو روز دوازدهم ماه ژانویه پس از گذشت حدود دو سال و نیم نشستی را برگزار خواهند کرد. 

ینس استولتنبرگ با اشاره به اینکه ناتو نگران افزایش تحرکات نظامی روسیه است،‌ خاطرنشان کرد: «خطر یک درگیری مسلحانه جدید وجود دارد.»‌ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رویکرد تهاجمی روسیه که امنیت اتحادیه اروپا را تهدید می کند، سرزنش کرده است. از سوی دیگر ینس استولنتبرگ با اشاره به این که: «آماده شنیدن نگرانی های روسیه هستیم»‌ رویکردی دایر بر حل تنش از طریق گفت وگو نشان داده است. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز هفتم ماه ژانویه در مصاحبه مطبوعاتی در پاریس گفت، می خواهم در آینده نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت وگو کنم. 

کشورهای غربی از اواخر ماه اکتبر سال 2021 به شدت نگرانند که روسیه بار دیگر حمله به اوکراین را برنامه ریزی کند. روسیه دسامبر سال 2021 توافقنامه جدیدی در ارتباط با امنیت اتحادیه اروپا از جمله توقف پذیرش عضویت جدید در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را ارائه داده است. پوتین ماه دسامبر سال 2021 پایبند نبودن ناتو به تعهدات خود دایر به نپذیرفتن کشورهای شرق اروپا را «‌بسیار وحشتناک»‌ توصیف کرده است. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز هفتم ماه ژانویه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ناتو هرگز قول نداده است که عضو جدید را نخواهد پذیرفت. سیاست باز شرط اصلی پیمان آتلانتیک شمالی سال 1949 بوده است.» وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: «همیشه ناتو و کشوری که می خواهد عضو جدید ناتو شود، درباره عضویت تصمیم خواهند گرفت.»‌

منبع:‌ نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه ناتو اوکراین روسیه و اوکراین مناقشات روسیه و اوکراین روسیه و ناتو ینس استولتنبرگ ولادیمیر پوتین فنلاند


( ۳۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۲
کشورهای اروپای شرقی قدرت نظامی مطرحی نیستند که روسیه از ان در هراس باشد۔موقعیت جغرافبائی انان بگونه ایست که قبول حضور نیروهای خارجی در ان برای روسیه ممکن نیست۔ این حق روسیه است۔هر کشور به حضور نیروی متخاصم در نزدیکی مرزهای خود معترض است۔در بحران موشکی کوبا جهان تا مرز برخورد نظامی شرق وغرب پیش رفت۔چنانچه حضور نیروهای خارجی در کشورهای هم مرز روسیه مجاز شود طبیعی است حضور نیروهای خارجی در نزدیکی مرزهای دیگران هم مجاز میشود۔
صهیب بابایی توسکی ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۸
بازنده اصلی این تنش اوکراین و کشورهای اطراف اوکراین است. تنش باعث فرار سرمایه و کاهش رشد اقتصادی می شود. انرژی و توان طرفین صرف تنش می شود. از آنجا که خاورمیانه دارای تنش است. تنش در شرق اروپا خود به خود باعث کاهش توجه و نهایتا کاهش تنش در خاورمیانه می شود. ولی سوال اساسی این است که آیا تنش در شرق اروپا، نهایتا باعث کاهش یا افزایش تنش در خاورمیانه می شود؟ بخصوص سوریه و لیبی که منافع روسیه و غرب اصحکاک دارد؟