تهران برای مسکو فقط کاری بازی است

روسیه با وعده فروش سلاح ایران را بازی می دهد

۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۹۰۷۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
البته بعید است که توافقی در دیدار رئیسی از مسکو امضا شود اما روسای جمهوری دو کشور درباره جزئیات این توافقنامه با یکدیگر گفت وگو خواهند کرد. البته حتی در صورت امضای توافق نیز نباید انتظار داشت که دولت روسیه تسلحیات پیشرفته در اختیار ایران قرار دهد. روسیه پیش از این نیز از انجام تعهدات خود در قبال ایران طفره رفته است. جمهوری اسلامی بارها برای خرید اسلحه از روسیه به این کشور مراجعه کرده اما مسکو هر بار به بهانه ای از فروش جنگ افزارهای پیشرفته به ایران خودداری کرده است.
روسیه با وعده فروش سلاح ایران را بازی می دهد

نویسنده: نیکولا میکوویچ

دیپلماسی ایرانی: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در سفر به روسیه که در همین ماه ژانویه صورت خواهد گرفت، امیدوار است بتواند قراردادی برای خرید جنگ افزارهای پیشرفته از روسیه منعقد کند اما از قرار، وی از گفت وگوهایش با پوتین تا اندازه ناامید به ایران بازخواهد گشت. مسکو همواره از ایران به  عنوان عاملی برای توازن قدرت در روابط خود با قدرت های غربی استفاده کرده اما از تقویت مناسبات نظامی خود با این کشور خودداری کرده است.  

اکنون در میانه گفت وگوهای هسته ای و تلاش روسیه برای تقویت موضع خود در قبال مناقشه اوکراین، این احتمال وجود دارد که مسکو بار دیگر ایران را با دادن وعده قرارداد تسلیحاتی، فریب دهد.  

روسیه برای فروش جنگنده سوخو- 35 خود به دنبال مشتری می گردد و از قرار مصر، الجزایر و اندونزی به علت ترس از تحریم های آمریکا، از خرید این نوع هواپیما از روسیه منصرف شده اند.

با اینکه  تحریم تسلیحاتی ایران که در سال 2007 از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برقرار شده بود در سال 2020 لغو شد اما دولت روسیه همچنان از فروش جنگ افزار به ایران طفره می رود چون فروش جنگ افزارهای پیشرفته به ایران به روابط مسکو با غرب آسیب خواهد رساند. در ضمن مقامات روسیه از آن نگرانند که ایران به علت ادامه تحریم های غرب، نتواند بهای جنگ افزارهای خریداری شده را پرداخت کند. 

ایران علاوه بر علاقمندی برای خرید سوخوی -35 مایل است از روسیه هواپیمای آموزشی یاک – 130، تانک ها تی -90، سامانه دفاع ضد هوایی اس – 400 و سامانه دفاع موشکی ساحلی ک - 300 پ خریداری کند. 

بی تردید رئیسی هنگام دیدار از مسکو که برای روز 19 ژانویه برنامه ریزی شده، درباره خرید تسلیحانی با مقامات روسیه گفت وگو خواهد کرد. گفته می شود که رئیسی یک موافقتنامه 20 ساله به ارزش 10 میلیارد دلار در زمینه امنیتی و دفاعی با روسیه امضا خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که خرید یک ماهواره پیشرفته از جمله سفارش های ایران به روسیه باشد. 

البته بعید است که توافقی در دیدار رئیسی از مسکو امضا شود اما روسای جمهوری دو کشور درباره جزئیات این توافقنامه با یکدیگر گفت وگو خواهند کرد. البته حتی در صورت امضای توافق نیز نباید انتظار داشت که دولت روسیه تسلحیات پیشرفته در اختیار ایران قرار دهد. روسیه پیش از این نیز از انجام تعهدات خود در قبال ایران طفره رفته است. جمهوری اسلامی بارها برای خرید اسلحه از روسیه به این کشور مراجعه کرده اما مسکو هر بار به بهانه ای از فروش جنگ افزارهای پیشرفته به ایران خودداری کرده است.

اما در ماه اکتبر، سرلشکر محمد حسین باقری در سفر به مسکو با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه دیدار و گفت وگو کرد و این احتمال وجود دارد که ژنرال ها درباره این موافقتنامه مهم به توافق رسیده باشند و رئیسی و پوتین درباره جزئیات آن با یکدیگر گفت وگو کنند.  

روس ها می دانند که فروش جنگ افزارهای پیشرفته به ایران نه تنها به روابط مسکو با اسرائیل آسیب خواهد رساند بلکه با واشنگتن نیز مساله پیدا خواهند کرد. به همین علت روسیه تلاش خواهد کرد تا برای گرفتن امتیاز از واشنگتن در زمینه مناقشه اوکراین، در فروش جنگ افزار به ایران احتیاط لازم را از خود نشان دهد. 

به این ترتیب روسیه همانند گذشته از ایران به عنوان کارت برنده در حل و فصل مسائل خود با آمریکا استفاده خواهد کرد. ایران نیز تلاش می کند با امضای موافقتنامه همکاری راهبردی با روسیه به اتحادیه اقتصای اورآسیا که روسیه در آن نقش برتر را ایفا می کند بپیوندد و تا حدودی تاثیر تحریم های آمریکا را کاهش دهد. اما ایران ممکن است در مورد اهمیت اقتصادی خود برای روسیه، بزرگنمایی کند چون مسکو به همکاری های نظامی خود با ترکیه بیشتر از این گونه همکاری با ایران اهمیت قائل است. مبادلات تجاری روسیه و ترکیه در سال 2020 حدود شانزده میلیارد دلار بود در حالی که مراودات تجاری تهران- مسکو از دو میلیارد و دویست میلیون دلار فراتر نرفت. 

مقامات ایران به علت انزوای بین المللی این کشور ناگزیرند با روسیه همکاری کنند اما در عین حال از دو دوزه بازی های مسکو نیز غافل نیستند.

منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه خرید تسلیحاتی ایران خرید تسلیحات ایران از روسیه مسکو تهران و مسکو ابراهیم رئیسی ولادیمیر پوتین سفر رئیسی به روسیه


( ۴۵ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۸
به نظر ، اینبار ایران با کارت روسیه ، امریکا را بازی میدهد. ما میدانیم روسیه دلبستگی فراوان به اسرایل و اعراب دارد و مایل به رنجش انان نیست. اما میدانیم که روسیه به هیچ وجه تمایل به حل مناقشه برجام ندارد . زیرا رقیب گازی برای خود ایجاد می کند و نفر اول در لیست مواجه غرب است. امریکا نیاز مند ایران برای کنترل چین و روسیه است و هر قدر ایران به این دو نزدیک شود ، اثر گذاری سیاست مهار کمتر میشود . لذا این دو کشور در انعقاد و اجرای توافق بلند مدت تعجیل دارند و پذیریش ایران در پیمان شانگهای نیز در همین راستا بوده است. امریکا نیز دقیقا برای همین مطلب در حل سریع مطلب برجام اصرار دارد .
فدوی ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۸
موضوع فقط پول است و نه چیز دیگر . ایران دست به نقد سر میز مذاکره با روسها بنشیند ، جنگنده ها کادو پیچ شده ، تحویل می شوند . یه افلاطونی یه جایی ، یه زمانی و به دلایلی که خودش می داند ، گفته یا نوشته که ایران برای روسیه کارت بازی با غرب است و افلاطون نماها هم طوطی وار این را تکرار می کنند . این مقاله و هزاران مقاله مانند ایران را بخوانید ، اگر نویسنده توانست دلیل کارت بازی یا سند کارت بازی را بیان کند . اصلا گیریم روسیه بیست سی فروند جنگنده همین شب جمعه تحویل ایران داد ، در موضوع اوکراین ( که ذکر شده ) چه تاثیری بر نگاه آمریکا و غرب خواهد داشت . آیا یک شبه بلوکهای قدرت ، جابجا می شوند ؟ آیا یک شبه خزانه ی روسیه از دلار تل انبار شده و روسیه به قطب اقتصادی دنیا تبدیل می شود ؟ آیا تهدیدی فوری ناوگان آمریکا را در خلیج فارس و دریای عمان به دردسر خواهد انداخت . اگر رییسی با دست پر از اسکناس برود و یا به طریقی به روسها ثابت کند که پول به سرعت به دستشان می رسد ، معامله انجام شده و افلاطون نماها از بعد از آن شروع به توجیه چرایی انجام معامله می کنند . این وسط تنها یک نکته قابل مطرح کردن است که روسها با به تاخیر انداختن معاملۀ تسلیحاتی با ایران ، ایران را تشنۀ خود نگهدارند تا تسلیحات بشود کارت بازی روسها با ایران . اما هیچگاه فروش تسلیحات به ایران نمی تواند کارت بازی روسها با غرب باشد که زمین بازی غرب با شرق بزرگتر از آنست که فروش تسلیحات نظامی به ایران یا فلان کشور ، گرد و غباری ایجاد کند . اصولا خریداران تسلیحات در دنیا محلی از اعراب ندارند . اگر خودت ساختی ، می شوی یل میدان و الا اگر عربستان با اف 15 و ترکیه با اس 400 ، چیزی شدند ما هم با سوخو ، چیزی می شویم . البته که خرید هواپیمای جنگی الان از نون شب برایمان واجبتر است اما نه ما را یک شبه قلدر میدان می کند و نه در زمین بازی بزرگان ، از سرباز صفر بالاتر خواهیم برد . و کلام آخر ، صنایع موشکی و پهپادی را کنار بگذاریم ، آمریکاییها با خرید سوخو مشکل ندارند . اصلا چرا 24 تا برو 240 تا بخر . تو بخر ، هر چندتا می خوای بخر ، از هر کی می خوای بخر اما نه بساز و نه حتی به ساختنش فکر کن . آنوقت افلاطونها می نویسند " ایران عاقلانه در حال تعامل با جهان است " .
محمد ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱
فقط کافی است که یک پرواز مستقیم از تهران به واشنگتن انجام شود ، در مرحله بعد ایران می تواند فروش گاز به اروپا را برعهده بگیرد و دست آخر ، با استفاده از نیروهای نیابتی و حمله به پایگاههای روسیه در سوریه ، آنها را وادار به عقب نشینی کند . به این می گویند سیاست خارجی درست .
علی ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۲
ایران دوستی در منطقه ندارد و روسیه هم ایران رو مثل گاو شیرده میدوشه . سیاستهای غلط تهران باعث شده ایران دوستی نداشته باشه . نتیجه ان در جنگ قره باغ نیز دیده شد که تازه ترین وقایع منطقه بود. روسیه دنبال پول ایرانه اونم مفتی ،حتی با پولمان هم نمیتوانیم سلاحهایی که ترکیه از روسیه میخره بتونیم بخریم. در اختلاف بین ایران و اذربایجان روسیه طرف اذربایجان رو گرفت و ایران رو مسئول ناامنی منطقه دونست ، به اسراییل اجازه بمباران پایگاههای ایران در سوریه رو داد در حالی که در انجا متحد هم هستن . جالبه اونایی که هر روز علیه ترکها مطلب مینویسن چرا اعتراضی به سیاستهای روسیه ندارن؟ چرا خبری از پان فارسها نیست؟ اگه الان خبری از ترکیه بود متوهمان پان فارس شروع کرده بودن به اظهار نظر و توهین به ترکها ، اما وقتی که صحبت از دیگر کشورها میشه همشون خفه خون میگیرن.
میترا ۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۷
تحلیل آب دوغ خیاری