دوران ناتو توسط تهران به پایان رسید

روس‌ها راضی از حرف های رئیسی در مسکو

۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۳۱۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ابراهیم رئیسی در همه جا برای شنوندگان سخنان خوشایندی ایراد کرد و به ویژه، با پیش بینی قریب الوقوع پایان ناتو نمایندگان روسیه را خرسند کرد.
روس‌ها راضی از حرف های رئیسی در مسکو

نویسنده: ماریانا بلنکایا

دیپلماسی ایرانی: دومین روز از سفر ابراهیم رئیسی به روسیه به بازدید از دومای دولتی، دانشگاه دولتی مسکو و مسجد جامع مسکو اختصاص یافت. او در همه جا برای شنوندگان سخنان خوشایندی ایراد کرد و به ویژه، با پیش بینی قریب الوقوع پایان ناتو نمایندگان روسیه را خرسند کرد. در حالی که رئیس جمهوری ایران در حال به دست آوردن دل میزبانان خود بود، تیم وزیران همراه وی با یاران روسی در خصوص ابعاد همکاری اقتصادی و به ویژه در عرصه نفت و گاز گفت وگو کردند. ایرانی ها از این مذاکرات بسیار راضی بودند، اما کارشناسان روسیه تردید دارند که تجارتی بزرگ از روسیه وارد ایران شود.

رئیسی یادآور شد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست. او با بیان این که این بخشی از استراتژی دفاعی کشور نیست، گفت که تا کنون، 15 بار آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده که هیچ گونه تخلفی در فعالیت های هسته ای ایران رخ نداده است. وی همچنین تصریح کرد که اگر غرب به طور موثر و جدی برای لغو تحریم ها تلاش کند، تهران برای دستیابی به توافق در خصوص برجام آمادگی دارد.

در سخنان رئیسی، توجه ویژه ای به روابط دو جانبه شد. به گفته وی، نمونه موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه می تواند، الگوی موثری برای توسعه روابط دو جانبه در عرصه های گوناگون باشد. رئیسی تصریح کرد که اصلی ترین کاری که برای تامین منافع دو کشور باید انجام داد، ممانعت از نفوذ عناصر سوم به امور داخلی است. منظور از عناصر سوم، امریکا و ناتو است. به گفته او، ناتو به بهانه ها و پوشش های گوناگونی به نفوذ در فضاهای جغرافیایی کشورها اقدام می کند و کشورهای مستقل را مورد تهدید قرار می دهد. به اعتقاد رئیسی، در حال حاضر، امریکا در ضعیف ترین موقعیت قرار دارد.

باید خاطرنشان کرد که در دانشگاه دولتی مسکو به رئیسی عنوان استاد افتخاری دانشگاه مسکو اعطا شد. رئیس جمهوری ایران در مسجد جامع مسکو با راویل غین الدین، رئیس هیات روحانی مسلمانان روسیه، گفت وگو کرد و به تفاهم رسید. به گفته رئیسی، ایران و روسیه در سوریه علیه عوامل استکبار (امریکا و رژیم صهیونیستی) می جنگند و نه کفار.

گفتنی است که در روزهای اخیر، رئیسی اعلام کرد که تهران به مسکو طرح توافق در خصوص همکاری راهبردی به مدت 20 سال را ارائه کرده است. در حال حاضر، مهم این است که روند توافق بر سر سندی که دو سال است درباره آن صحبت می شود، تسریع یابد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی ایران از توافق پیرامون برقراری خط حمایت 5 میلیارد دلاری و سایر توافق ها در عرصه تجاری و اقتصادی خبر داده است.

شرکت های روسی در زمینه توسعه میادین گاز و نفت، احداث پالایشگاه های نفت و همچنین انتقال فناوری و تجهیزات فرایندی به ایران آمادگی دارند. اما هنوز نام شرکت ها اعلام نشده است.

منبع: کامرسنت (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه روسیه ایران جمهوری اسلامی ایران ابراهیم رئیسی سفر رئیسی به روسیه ولادیمیر پوتین


( ۱۵ )

نظر شما :

احمد ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۹
"دوران ناتو توسط تهران به پایان رسید" بسی خندیدیم! بپایید آلت دست روسها نشوید که می دانند چه بگویند که خوش خوشانک مان شود.
اشکان ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۰:۵۵
روسیه باید هم از رییسی راضی باشد چرا که کاملا خواسته های روسیه را بجا اورده اند و بنا به نوشته مقاله عوامل اسراییل و امریکا در زمره کافران نیستند و ایران با کافران نمیجنگد در سوریه و دوم اینکه روسیه قرارداد 20 ساله را تمدید نکرده چرا که وقتی به چین آن همه امتیاز داده شده روسیه نیز بیشتر نخواهد کمتر هم نخواهد خواست البته اگر امتیازی برای دادن به روسیه باقی مانده باشد