با دور تازه رایزنی های امریکا و روسیه هنوز به دیپلماسی امید هست

بحران اوکراین دغدغه اروپا و ایالات متحده

۰۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۹۳۶۲ اخبار اصلی اروپا
توماس گراهام، کارمند ارشد سابق دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق امریکا و راجان منون، دانشمند علوم سیاسی در کالج شهر نیویورک و دانشگاه کلمبیا که متخصص جنگ، صلح و اخلاق است ایده تعلیق ۲۰ تا ۲۵ ساله در مورد عضویت اوکراین و جمهوری های دیگر شوروی سابق در ناتو را مطرح کردند و خاطرنشان ساختند که مسکو می‌تواند این سازش را بپذیرد، زیرا روسیه می‌داند که ناتو هرگز ممنوعیت صرف گسترش به این کشورها را نخواهد پذیرفت.
بحران اوکراین دغدغه اروپا و ایالات متحده

نویسنده: پل ورونیک

دیپلماسی ایرانی: آنتونی بلینکن، رئیس دیپلماسی ایالات متحده امریکا باید جمعه هفته جاری با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار کند. اما در عین حال مسکو به افزایش فشارها ادامه می دهد.

آیا می توان از رویارویی در اوکراین اجتناب کرد؟ یک بیانیه گیج کننده که یک اشتباه دیپلماتیک از سوی جو بایدن به نظر می رسید، روز چهارشنبه شک و تردید بیشتری ایجاد کرد.

قاضی ماری دومولن، دیپلمات سابق و مدیر برنامه اروپای گسترده در شورای روابط خارجی اروپا  گفت: «این بیانیه ناشیانه است و موقعیت مذاکره امریکایی ها را تضعیف می کند. اگر روسیه احساس کند که سستی وجود دارد، دیپلماسی امریکا باید قاطعیت بیشتر نشان دهد تا بتواند از پس مذاکرات برآید.»

تاتیانا کاستووا-ژان، مدیر مرکز روسیه در مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل نیز در این رابطه می گوید: «این واقعیت که گفت وگو جمعه هفته جاری ادامه دارد نشان می دهد که هنوز جای گفت و گو وجود دارد. روابط واشنگتن و مسکو البته مبهم است، اما تثبیت شده است. باید به خاطر داشت که دو کشور از ژوئن به طور منظم با یکدیگر گفت وگو کرده اند.»

ماری دومولن می گوید: «ما نمی توانیم این فرضیه را رد کنیم که روس ها برای تقویت موقعیت خود در مذاکرات فشار را افزایش داده اند.»

با این حال، کار طولانی است. در پایان مرحله اول مذاکرات، در هفته گذشته، طرف های مختلف موفق به توافق نشدند. در برابر ترس غرب از حمله به اوکراین، مسکو هر گونه طرح حمله را رد کرده و تصریح کرده که کاهش تنش مشروط به این تعهد است که کی‌یف هرگز به ناتو نخواهد پیوست.

این اولتیماتوم هم از سوی اوکراین و هم از سوی غرب رد شده است و چنین امتیازی اروپا را به تعادل ژئوپلیتیکی سال 1997 برمی گرداند. تاتیانا کاستووا-ژان تاکید می کند: «غرب برخی از خواسته‌های روسیه را رد می‌کند، اما همچنان نگرانی‌های مشترک مانند موضوع موشک‌های میان‌برد در اروپا یا شفاف‌سازی تمرین‌های نظامی دو طرف وجود دارد که می‌توان درباره آن توافق کرد. هنوز امکان یافتن راه حل دیپلماتیکی وجود دارد که به هر دو طرف اجازه دهد وجهه خود را حفظ کنند و در عین حال صلح در قاره اروپا را حفظ کنند.»

توماس گراهام، کارمند ارشد سابق دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق امریکا و راجان منون، دانشمند علوم سیاسی در کالج شهر نیویورک و دانشگاه کلمبیا که متخصص جنگ، صلح و اخلاق است ایده تعلیق 20 تا 25 ساله در مورد عضویت اوکراین و جمهوری های دیگر شوروی سابق در ناتو را مطرح کردند و خاطرنشان ساختند که مسکو می‌تواند این سازش را بپذیرد، زیرا روسیه می‌داند که ناتو هرگز ممنوعیت صرف گسترش به این کشورها را نخواهد پذیرفت.

منبع: اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اوکراین روسیه جنگ اوکراین روسیه و اوکراین ناتو عضویت اوکراین در ناتو ایالات متحده امریکا امریکا و روسیه امریکا و اوکراین روسیه و امریکا و اوکراین ولادیمیر پوتین سرگئی لاوروف آنتونی بلینکن جو بایدن


( ۱ )

نظر شما :