لاوروف: آمریکا کی‌یف را به تحریک علیه مسکو سوق می‌دهد

۰۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۴ کد : ۲۰۰۹۳۸۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا کی‌یف را به اقدامات تحریک آمیز علیه مسکو سوق می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست دوما همچنین گفت که واشنگتن و متحدانش تلاش‌های خود را برای مهار روسیه دوچندان کرده‌اند.

وی افزود: کافی است نگاهی به این واقعیت بیندازیم که مانورهای نظامی تحریک آمیز بیشتری در نزدیکی مرزهای ما در حال انجام است تا دولت کی‌یف را به مدار ناتو بکشاند، سلاح‌های مرگباری برای آن فراهم کند و آن را به انجام تحریکات مستقیم علیه فدراسیون روسیه سوق دهد.

وزیر خارجه روسیه گفت که پس از دریافت پاسخ کتبی از آمریکایی‌ها به همراه سایر وزارتخانه ها، پیشنهاداتی از طرف رئیس جمهور در مورد اقدامات امنیتی بیشتر آماده خواهد شد.

لاوروف تصریح کرد که کشورش تلاش‌های غرب برای انداختن مسئولیت به بن‌بست کشاندن اجرای توافق صلح اوکراین را تحمل نخواهد کرد.

وی افزود: ما به سرکوب تلاش‌ها برای واگذاری مسئولیت عدم پیشرفت [در اجرای توافق‌های مینسک] به روسیه، به ویژه برای تبدیل کردن ما به یک طرف درگیری ادامه خواهیم داد، همانطور که کشورهای غربی اخیراً در این رابطه تلاش کرده‌اند. ما به طور مداوم از ایالات متحده، فرانسه، آلمان و سایر همکاران غربی که بر رژیم کی‌یف نفوذ دارند می‌خواهیم که اوکراین را وادار به رعایت دقیق توافقات مینسک کنند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه در تلاش است تا وابستگی به دلار را کاهش دهد و ذخایر ارزی خود را به واحد پول آمریکا به شدت کاهش دهد.

لاوروف به قانونگذاران روسی گفت: ما به شدت ذخایر ارزی خود را که به دلار نگهداری می‌شود کاهش می دهیم.

وزیر امورخارجه روسیه در نشست عمومی مجلس دوما  گفت: ما اجازه نخواهیم داد که ابتکار عمل مسکو درباره عدم گسترش ناتو به شرق، بی پاسخ مانده یا به حاشیه برود. ما اجازه نخواهیم داد پیشنهادات ما وارد بحث های بی پایان شود و چنین خط و مسیری به وضوح قابل مشاهده است. ما نمی گذاریم ابتکار عمل ما بی نتیجه بماند.

لاوروف افزود: در صورت عدم پاسخ سازنده و ادامه روند تهاجمی غرب، همانطور که رئیس جمهور ما بارها اعلام کرده است، مسکو اقدامات تلافی جویانه لازم را انجام خواهد داد.

وی همچنین گفت که روسیه امیدوار است که این هفته پاسخی از جانب آمریکا و ناتو درباره تضمین های امنیتی دریافت کند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی روسیه گفت: همه باید این واقعیت را مدنظر داشته باشند که امنیت روسیه و شهروندان آن یک اولویت بدون قید و شرط است و تحت هر شرایطی به طور قابل اعتماد تضمین می‌شود.

لاوروف افزود: وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ژنو قول داد به پیشنهادات امنیتی فدراسیون روسیه پاسخ دهد و البته می‌داند که مسکو بدنبال مذاکرات بی پایان و بیهوده نیست.

در همین حال وزارت امورخارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای هشدار داد روند تحولات و وضعیت نظامی در شرق اروپا به نقطه خطرناکی رسیده است.

لاوروف با اشاره به اینکه آمریکا و غرب فقط منافع خود را در نظر می گیرند و به منافع کشورهای دیگر اهمیت نمی‌دهند، گفت: غربی‌ها  به دنبال کسب امتیازات یک جانبه برای خود هستند و نه اینکه واقعاً منافع دیگران را در نظر بگیرند چرا که در واقع اصلاً به منافع مشروع کشورهای دیگر اهمیتی نمی‌دهند.


( ۲ )

نظر شما :