پیامی برای مسکو، آنکارا و تهران

ترور رهبر داعش در سوریه یعنی امریکا در منطقه می ماند

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۹۶۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
روس‌ها باور دارند آمریکایی‌ها علی رغم درخواست‌های ایران و سوریه به زودی از سوریه عقب نشینی نخواهند کرد. همچنین باور دارند تعامل نظامی آمریکا با «قسد» و «پیشمرگه» تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.
ترور رهبر داعش در سوریه یعنی امریکا در منطقه می ماند

نویسنده: بیار عقیقی

دیپلماسی ایرانی: اقدام ایالات متحده آمریکا در کشتن ابوابراهیم قرشی، رهبر گروه داعش غافلگیرکننده نبود. همچنین این اقدام در جهت حذف قرشی را نمی‌توان از درگیری‌های سیاسی و نظامی در سوریه و خاورمیانه و نیز شرق اروپا جدا کرد.

در روز کشتن قرشی می‌توان دو مسئله را ملاحظه کرد: نخست اینکه روسیه سریعا اقدام ایالات متحده را در جنگ با تروریسم تایید کرد. دوم جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده بر «همکاری با شرکایمان (نیروهای عراقی، نیروهای دمکرات سوریه و پیشمرگه عراق) برای تضمین حمایت از کشورهایمان» تاکید کرد.

در حقیقت این دو مسئله به یک واقعیت مرتبط هستند: روس‌ها باور دارند آمریکایی‌ها علی رغم درخواست‌های ایران و سوریه به زودی از سوریه عقب نشینی نخواهند کرد. همچنین باور دارند تعامل نظامی آمریکا با «قسد» و «پیشمرگه» تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. در نتیجه هر گونه صحبت دیگری به منظور وادار آمریکایی ها به خروج از سوریه مفید نخواهد بود.

به این ترتیب روس‌ها کاملا با حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات و منطقه التنف سوریه واقع گرایانه برخورد می‌کنند. همین منطق را نیز ترکیه اتخاذ کرده است. این واقع‌گرایی ناشی از این است که این آمریکایی‌ها بوده‌اند که همیشه سران گروه‌های مسلح مانند بن لادن، ابوبکر بغدادی، قرشی و غیره را حذف کرده‌اند.

نمی‌توان از خروج مستقیم آمریکا پس از ترور یکی از رهبران تندرو سخن گفت. واشنگتن تنها بعد از گذشت ده سال از کشتن بن لادن از کابل خارج شد. در نتیجه تفکر درباره خروج آمریکا از سوریه مسئله‌ای غیرقابل اجراست زیرا کشتن رهبری تندرو به معنای عقب نشینی نظامی یا زمینه سازی برای تشکیل محیطی متحد با آمریکایی‌ها نیست.

آمریکایی‌ها در سوریه عقب نشینی نمی‌کنند بلکه با کشتن قرشی دوباره بر نقش مهم خود در جنگ علیه تروریسم تاکید کردند و این مسئله‌ای است که هیچ کدام از نیروهای جنگجو در سوریه یعنی روس‌ها، ایرانی‌ها، و ترک‌ها و متحدانشان انجام ندادند. این یعنی خروج آمریکا از سوریه شکافی را ایجاد می‌کند که هیچ طرفی سریع تر از یک گروه تندرو آن را پر نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد خروج آمریکا از سوریه و خاورمیانه نسبتا بعید است. پراکندگی نظامی آمریکایی‌ها و نفوذ سیاسی آنها به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و برپایی پایگاه‌های نظامی بزرگ دیگر در درجه دوم اهمیت قرار نمی‌گیرد.

در اطمه، یعنی جایی که قرشی کشته شد، آمریکایی‌ها دوباره تاکید کردند که جنگ تضمین شده‌ای علیه تروریسم بدون حضور آنها وجود ندارد و راه حلی سیاسی برای سوریه و عراق بدون شریک کردن متحدان آنها در قدرت وجود ندارد. تمامی بازیگران در سوریه و اول از همه روس‌ها این سخنان را شنیدند.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش ابوابراهیم قرشی رهبر داعش خروج امریکا از خاورمیانه خروج امریکا از عراق خروج امریکا از سوریه روسیه ایران و امریکا ایران و روسیه ایران و سوریه ترکیه امریکا و ترکیه ترکیه و سوریه ترکیه و روسیه کردهای سوریه


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۹
۔این شخص چندین سال در این منطقه که محلی اشنا برای سکونت فرماندهان تروریست ها بوده زندگی میکرده است۔ با اطمینان بالا می توان گفت که این شخص برای قسد ودیگران اشنا بوده است۔ برای چرائی ترور او در این زمان بایستی پاسخی مناسب داده شود۔عملیات زندان باعث خشمگین شدن از دوست قدیمی شده است۔
علی ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱
ماندن آمریکا در منطقه یعنی ادامه تجاوز و اشغال سوریه توسط ترکیه و مزدوران ترکمن آنها و بهانه برای استمرار آن و بهانه نابودی pkk این موهبتی برای ترکیه است اما برای ایران دفع نقشه ها و سیاستهای تهاجمی و تروریستی حاکمان آمریکا با همکاری متحدان خود در منطقه و فرسایشی شدن توان و بالارفتن هزینه ها اما برای روس‌ها اهرم چانه زنی
محمد ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۶
به این نکته هم توجه کنید که امریکا و دیگر بازیگران ، محل اختفای امثال این تروریست درجه دو را می دانند اما استخوان را لای زخم نگه داشته اند ، همانطور که نمی شود باور کرد بن لادن طی این سالها توانسته باشد از دست امریکا مخفی شود . ترور بن لادن هم فقط زمانی صورت گرفت که دستور از واشنگتن رسید ، وگرنه نیروهای اطلاعاتی امریکا هر لحظه دیگری که اراده می کردند می توانستند او را حذف کنند ، درباره ابوبکر البغدادی هم می توان همین را گفت ، کسی که حتی در وجود خارجی اش هم شک وجود دارد که همچین کسی با این اسم وجود داشت یا نه .
آبتین ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۵
این تروریست در منطقه تحت کنترل ترکها بوده است. یعنی مسئول اول این قضایا ترکیه است که خاک سوریه را اشغال کرده و از آن مناطق برای محافظت از رهبران تکفیری استفاده میکند. اتفاقا البغدادی هم در همین مناطف تحت محافظت ترکیه کشته شد.
اشکان ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۸
مهره روسیه و ترکیه و قطر سوخت
به اشکان ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۰
بیا پایین
قربانی ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۶
امثال بن لادن یا ابوبکر بغدادی یا قره شی کاملا از کار افتاده بودند اگر توسط دول خاورمیانه دستگیر و بازجویی می شدند نوکری القاعده و داعش برای آمریکا ثابت می شد زنده بودن این نوکران خطرناک بود برای همین آنها را کشتند و چون همیشه توسط ارتش آمریکا جابجا می شدند با یک هلی برن ساده و آبکی کشته شدند