خطر وقوع جنگ جهانی

چرا روس ها جنگشان را با نبرد فنلاند مقایسه می کنند؟

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۰۳۹۲ اخبار اصلی اروپا
اکنون یعنی ۸۲ سال بعد از آن واقعه بسیاری از ژنرال های روسی آماده اند تابوی تاریخی را که به سختی تکرار می شود به چالش بکشند. به گفته منابع نظامی روسیه ترس از وقوع یک جنگ جهانی یا یک درگیری هسته ای باعث مهار مداخلات اروپا و ایالات متحده آمریکا خواهد شد، این در حالی ست که نیروی غالب طی ماه ها مشکلات اولیه را پشت سر خواهد نهاد و مردم اوکراین را به تسلیم وادار خواهد کرد.
چرا روس ها جنگشان را با نبرد فنلاند مقایسه می کنند؟

نام نویسنده: جان میکالسین

دیپلماسی ایرانی: به منظور درک این موضوع که چرا ژنرال های روسی شروع به مقایسه عملیات خود در اوکراین با جنگ با فنلاند در زمستان 1940-1939 می کنند همین جمله کفایت می کند: از آنجا که لنینگراد نمی تواند نادیده گرفته شود این مرز است که باید به جای دوری منتقل شود. ژوزف استالین با این جمله از هلسینکی خواستار یک تبادل سرزمین بود که بتواند مرز را دور سازد و سنپترزبورگ را از شعاع خمپاره اندازها دور کند. 

البته به گفته منابع روسی شباهت های عملیات کنونی با آن، چیز دیگری است. مهمترین آن به نتیجه این جنگ مربوط می شود. در آن زمستان لشکرهای استالین نخست توسط یگان های رزمی فنلاند متوقف شدند لیکن کمک هایی که اروپا وعده اش را داده بودند هرگز به دست این کشور نرسیده بود و این گونه پس از سه ماه جنگ سرنوشت جنگ به شکل اسفباری تغییر یافت. علی رغم خسارات سنگین، مسکو با بسیج نظامی شدید نیروهای فنلاند را وادار به امضای صلح با شروط خود کرد.

اکنون یعنی 82 سال بعد از آن واقعه بسیاری از ژنرال های روسی آماده اند تابوی تاریخی را که به سختی تکرار می شود به چالش بکشند. به گفته منابع نظامی روسیه ترس از وقوع یک جنگ جهانی یا یک درگیری هسته ای باعث مهار مداخلات اروپا و ایالات متحده آمریکا خواهد شد، این در حالی ست که نیروی غالب طی ماه ها مشکلات اولیه را پشت سر خواهد نهاد و مردم اوکراین را به تسلیم وادار خواهد کرد.

این چشم اندازی کابوس وار برای رهبران سیاسی غرب و فرماندهان نظامی ناتو به شمار می آید.  لیکن جایگزین پذیرش تسلیم شدن اوکراین نیز بسیاری نیستند. گزینه کم خطرتر شامل اعطای یک ناوگان هوایی است که قادر به جایگزین شدن با نیروی هوایی اوکراین که در نخست روزهای این جنگ ویران شده، است. گزینه دوم که بسیار خطرناک است بر پایه استفاده از موشک ها و نیروهای هوایی ناتو به منظور اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین استوار است که این امر پیامدهای سنگینی خواهد داشت و ممکن است به یک جنگ جهانی بیانجامد.

منبع: ایل جورناله (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین روسیه و فنلاند فنلاند ژوزف استالین ولادیمیر پوتین حمله روسیه به اوکراین


( ۲۳ )

نظر شما :