صندوق بین المللی پول هشدار داد

نگرانی ها از تاثیر عمیق جنگ اوکراین بر اقتصاد جهانی

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۰۴۲۲ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
صندوق بین‌المللی پول همچنین هشدار داد که علاوه بر خود درگیری، تحریم‌های غرب علیه روسیه «تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی ، بازارهای مالی و تاثیر جانبی برای سایر کشورها خواهد داشت.»
نگرانی ها از تاثیر عمیق جنگ اوکراین بر اقتصاد جهانی

دیپلماسی ایرانی: روز شنبه صندوق بین المللی پول  هشدار داد تشدید درگیری در اوکراین پیامدهای اقتصادی «مخربی» را در سراسر جهان خواهد داشت. افزایش قیمت های انرژی و کالاها به افزایش تورمی که جهان پیش از حمله روسیه به اوکراین تجربه کرده بود، می افزاید. در زمانی که توافق هسته ای با ایران امید به تکیه کردن به نفت ایران را فراهم می کند، احتمال دارد روسیه مذاکرات را بر هم زند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین هشدار داد که علاوه بر خود درگیری، تحریم‌های غرب علیه روسیه «تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی ، بازارهای مالی و تاثیر جانبی برای سایر کشورها خواهد داشت.»

افزایش شدید قیمت انرژی و مواد خام اکنون  با هر بشکه نفت حدود 120 دلار و قیمت یک مگاوات ساعت گاز که در اروپا از 200 یورو فراتر رفته است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند: «جهش قیمت‌ها در سرتاسر جهان، به‌ویژه بر خانوارهای کم‌درآمدی که هزینه‌های غذا و انرژی سهم بیشتری از متوسط بودجه آنها را تشکیل می‌دهد، تأثیر خواهد داشت.»

در فرانسه، شرکت بیمه اعتباری اویلر هرمس پیش بینی می کند که احتمال دارد هزینه انرژی خانوارهای فرانسوی در سال جاری 400 یورو افزایش یابد و به 2.800 یورو برسد.

آنا بواتا، مدیر تحقیقات اقتصادی شرکت اویلر هرمس، پیش بینی می کند: «اگر آنها بخواهند تأثیر بحران اوکراین بر رشد اقتصادی خود را محدود کنند، دولت ها چاره ای جز اعمال تدابیر حمایتی عمومی برای خانوارها نخواهد داشت».

علاوه بر قیمت انرژی، گندم و ذرت نیز در حال انفجار هستند. روز جمعه، گندم با 7.92 درصد افزایش به 412 یورو در هر تن و ذرت با 6.33 درصد به 403 یورو در هر تن رسید. اوکراین یک کشور مهم تامین مواد خام کشاورزی است. در مورد فلزات، نیکل از مرز 30 هزار دلار در هر تن فراتر رفت که برای اولین بار از سال 2008 بود.

با ادامه جنگ در اوکراین، بحران انسانی بدتر شده است، به طوری که 1.37 میلیون نفر از آغاز حمله در بیست و چهارم فوریه به خارج از کشور پناه برده اند.

صبح روز شنبه، وزیر دفاع اوکراین اعتراف کرد که روس ها در چند جهت پیشروی کرده اند. او مسکو را به تغییر تاکتیک و تعقیب غیرنظامیان پس از رویارویی با مقاومت شدید اوکراین متهم کرد.

به گفته مقامات اوکراین، دور سوم مذاکرات با روس ها روز دوشنبه برگزار می شود. اما به نظر می رسد احتمال دستیابی به پیشرفت اندک باشد.

روز شنبه سرگئی لاوروف گفت که تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل درگیری در اوکراین، از دیدگاه مسکو «مشکلی» در مورد انرژی هسته ای ایران ایجاد کرده است. این درخواست روسیه که می تواند ماه ها گفت وگوی غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن را بر هم زند، در زمانی مطرح می شود که به نظر می رسد مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا در آستانه موفقیت قرار گرفته باشد. 

به گفته یک مقام ارشد ایرانی این درخواست روسیه برای مذاکرات بین تهران و قدرت های جهانی برای احیای توافق هسته ای «سازنده» نیست. این درخواست اندکی پس از آن صورت گرفت که تهران اعلام کرد با نقشه راه تشکیلات هسته ای سازمان ملل متحد برای حل مسائل باقی مانده موافقت کرده است.

منبع: لاتریبون / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین بحران اقتصاد جهانی بازار جهانی نفت پرونده هسته ای ایران برجام صندوق بین المللی پول


( ۸ )

نظر شما :