تشدید بحران در سرزمین های اشغالی

اسرائیل برای یک ماه پرتنش آماده می شود

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۱۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
در شرایطی که اسرائیل برای مقابله با موج خشونت ها در کرانه باختری یا مرزهای غزه آماده شده بود، به شکلی غیرمنتظره با سه حمله در عمق خاک خود مواجه شد که ۱۱ کشته برجا گذاشت. مسئولیت دو حمله نخست را به شکلی غیرمنتظره گروه داعش برعهده گرفت در حالی که این سازمان معمولا مسئله فلسطین را در انتهای جدول اولویت هایش قرار می دهد. حمله سوم که ۵ کشته برجا گذاشت به دست جوانی صورت گرفت که وابسته به هیچ سازمانی نیست. 
اسرائیل برای یک ماه پرتنش آماده می شود

نویسنده: طونی فرنسیس

دیپلماسی ایرانی: همه شواهد نشان می دهد که احتمالا تنش های بیشتری بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها در کرانه باختری و نوار غزه و داخل خط سبز (فلسطین اشغالی) روی خواهد داد. کسانی که چنین دیدگاهی دارند آن را به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و عید پسح یهودیان و نزاع بر سر مقدسات ارتباط می دهند. 

در شرایطی که اسرائیل برای مقابله با موج خشونت ها در کرانه باختری یا مرزهای غزه آماده شده بود، به شکلی غیرمنتظره با سه حمله در عمق خاک خود مواجه شد که 11 کشته برجا گذاشت. مسئولیت دو حمله نخست را به شکلی غیرمنتظره گروه داعش برعهده گرفت در حالی که این سازمان معمولا مسئله فلسطین را در انتهای جدول اولویت هایش قرار می دهد. حمله سوم که 5 کشته برجا گذاشت به دست جوانی صورت گرفت که وابسته به هیچ سازمانی نیست. 

شاید همزمان شدن حملات در اسرائیل با برگزاری نشست عربی – اسرائیلی – آمریکایی در نقب، تصادفی باشد. اما ورود داعش به این معادله این احتمال را مطرح می کند که شاید برخی گردانندگان گروه داعش از برگزاری نشست یاد شده ناخشنود بوده اند و پیام خود را به این شکل ارسال کرده اند. 

محور رایزنی ها در نشست نقب را پیامدهای جنگ در اوکراین و خطرات نقش آفرینی ایران در منطقه با نزدیک شدن به زمان توافق آمریکا و ایران در وین تشکیل می داد بدون آن که توجه زیادی به موضوع فلسطین داشته باشد. انتفاضه نخست فلسطینی ها در زمان جنگ عراق و ایران (سال 1987) آغاز شد که مسئله فلسطین را به موضوعی درجه دو تبدیل کرده بود. شاید تحرکات کنونی فلسطینی ها نیز تلاشی برای یادآوری این نکته به جهانیان باشد که همچنان در قرن 22 یک ملت تحت اشغال و نظام آپارتاید به سر می برد. 

اسرائیل و فلسطینی ها و دیگر کشورهای جهان همگی می دانند اوضاع در آستانه تشدید تنش ها و وقوع برخوردهای گسترده نه تنها در سرزمین های اشغالی سال 1967 بلکه در داخل اسرائیل است. از زمان بحرانی شدن اوضاع در منطقه شیخ جراح در شرق قدس، عرب های ساکن اسرائیل بر اعتراضات خود افزوده اند ولی هیچ یک از طرف های ذیربط به دنبال حل ریشه ای مشکل فلسطین نیست. اسرائیل صورت مسئله را پاک می کند و تدابیری امنیتی اتخاذ می کند که موجب تشدی خشونت می شود. در واکنش به حوادث اخیر نیز دولت اسرائیل به سمت برخورد امنیتی پیش رفته بدون آن که به پیامدهای استمرار و گسترش سیاست شهرک سازی خود فکر کند که موجب خشم فلسطینی ها شده است. 

در مقابل واکنش های صرفا امنیتی اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی ناتوان و دست بسته مانده است. این تشکیلات بین چکش از دست رفتن محبوبیت خود که در انتخابات محلی اخیر نمایان شد و سندان فشار اسرائیل برای همکاری امنیتی، گرفتار شده است. محاصره تشکیلات خودگردان توسط اسرائیل و معرفی شدن آن به عنوان مسئول تنش ها و بحرانی شدن اوضاع، موجب شده است این تشکیلات حتی اگر تمایل به کاهش تنش هم داشته باشد، توان آن را نداشته باشد. 

نمی توان اسرائیل را به تنهایی مسئول ضعف سیاسی فلسطینی ها دانست. دو دستگی بین کرانه باختری و غزه علت اصلی این ضعف است و در برابر موج تنش های پیش رو، گروه های فلسطینی نخواهند توانست واکنش یکپارچه ای نشان دهند. به این ترتیب حوادث احتمالی آینده صرفا صفحه دیگری به کتاب برخورد بین قدرتی کاملا مسلح و مردمی که فاقد رهبری یکپارچه برای مقابله با تنش ها هستند، خواهد افزود.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فلسطین نوار غزه غزه اسرائیل اسرائیل و فلسطین فلسطینیان


( ۴ )

نظر شما :