اوکراین نه افغانستان نه عراق

سه علتی که آمریکا با روسیه وارد جنگ نمی شود

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۱۲۰۱ اخبار اصلی اروپا
«یک درصد خوب است. من از شما می خواهم که یک درصد از تانک های ناتو را در اختیار اوکراین قرار دهید.»‌ این همان جمله ای است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در نشست ناتو در روز بیست و چهام ماه مارس ابراز داشت. اما با این حال بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بی آنکه به حمایت تسلیحاتی اشاره کند، تاکید کرد که رویکرد آمریکا در اعزام نکردن نیروی نظامی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. 
سه علتی که آمریکا با روسیه وارد جنگ نمی شود

دیپلماسی ایرانی: تا کنون ایالات متحده آمریکا بزرگترین قدرت نظامی جهان، بارها نیروهای خود را به سراسر جهان اعزام کرده است. اما با این حال دولت جو بایدن درباره اوکراین اعلام کرد که مداخله نخواهد کرد. آیا با ادامه حملات روسیه که می تواند به افزایش قربانیان غیر نظامیان منجر شود، این سیاست آمریکا همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند؟ «یک درصد خوب است. من از شما می خواهم که یک درصد از تانک های ناتو را در اختیار اوکراین قرار دهید.»‌ این همان جمله ای است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در نشست ناتو در روز بیست و چهام ماه مارس ابراز داشت. اما با این حال بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بی آنکه به حمایت تسلیحاتی اشاره کند، تاکید کرد که رویکرد آمریکا در اعزام نکردن نیروی نظامی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. 

علت نخست آمریکا در اعزام نکردن نیروی نظامی به اوکراین این است که این کشور عضو ناتو نیست و آمریکا هیچ تعهد دفاعی در قبال اوکراین ندارد. علت دوم این است که اعزام نیروی نظامی به اوکراین هیچ منفعتی برای آمریکا در پی نخواهد داشت. چنانچه جنگ اوکراین مستقیما با امنیت آمریکا در ارتباط بود و منافع راهبردی برای این کشور داشت، این کشور وارد جنگ می شد. جنگ افغانستان که در واقع «جنگ علیه تروریسم»‌ بود در پاسخ به حملات تروریستی رخ داد و در عراق هم «سلاح های کشتار جمعی» بهانه ای برای شروع عملیات نظامی آمریکا در خاک عراق بود. اما این بار اوکراین در شرایطی نیست که آمریکا مستقیما تهدید شود. علت سوم که آمریکا نیروی نظامی به اوکراین اعزام نمی کند این است که این امر می تواند به درگیری نظامی با روسیه منجر شود. درگیری نظامی آمریکا و روسیه می تواند به جنگ جهانی سوم و در نهایت به جنگ اتمی منتهی شود. دولت بایدن که به تازگی خروج خود از افغانستان را به پایان رسانده است، نمی تواند خطر کند و وارد یک جنگ بزرگ شود. 

آمریکا حتی در صورت اعزام نکردن نیروی نظامی، به همراه کشورهای مختلف اروپایی حمایت نظامی گسترده از اوکراین را دنبال می کند. تعداد زیادی تسلیحات به اوکراین ارسال و خسارات سنگینی به ارتش روسیه وارد شده است. آمریکا تصمیم گرفت دو برابر بودجه دفاعی اوکراین در سال 2020 کمک های نظامی و بشر دوستانه در اختیار این کشور قرار دهد. اما با این حال دولت بایدن برای حمایت نظامی از اوکراین  خط مشی را هم تعیین کرده است. خط مشی دولت بایدن این است که حمایت نظامی نباید روسیه را تحریک و ناتو را وارد جنگ کند. 

ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، درباره حمله روسیه به اوکراین خاطرنشان کرد، اقدام روسیه برای غلبه بر رقبا با توسل به خشونت، خود چالشی در برابر نظم بین المللی است. رویس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه تصریح کرد: «‌جهان بر اساس اصول خاصی عمل می کند. ما نباید اجازه دهیم که این اصول با توسل به خشونت تغییر کند. چنانچه اجازه حمله نظامی به روسیه داده شود، دیگر کشورها هم جرات پیدا خواهند کرد که این کار را انجام دهند و در نتیجه جهان وارد هرج و مرج بزرگی خواهد شد.» به هر حال هر چند سه علت آمریکا در اعزام نکردن نیروی نظامی به اوکراین ممکن است تغییر نکند ولی با این حال، تفسیر خط مشی که حدود حمایت از اوکراین را تعیین می کند، جای تغییر دارد.

منبع: ‌ان اچ کی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا و روسیه امریکا و اوکراین روسیه و امریکا و اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین اوکراین جنگ اوکراین


( ۸۰ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۱
در درگیری اوگراین امریکا و ناتو دنبال زیان رساندن به روسیه اند از طریق اوکراین۔زیان اوکراین برای امریگا وناتو مطرح نیست زیان روسیه مطرح است۔زپانی که دیگری در جهت منافع شمابا تضعیف رقیب شما انجام میدهد سود شما است بدون هزینه۔ مضافاداینکه شمازیانی نمیبرید۔با خوشحالی تمام دنبال طولانی تر کردن این در گیری وسود بیشتر اند واین خوشحالی را پنهان نمی کنند۔رئیس پارلمان اروپا یک بار گفت شما این جنگ را برای ما میکنید۔امریکا چرا دخالت بکند۔زمانی که دیگری مجانی برای شما میجنگد شما چرا دخالت کنید؟
صهیب بابایی توسکی ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۹
آیا می توان جنگهای ایران و روس در دوران قاجار را با جنگ اوکراین و روسیه مقایسه کرد؟ آیا تاریخ تکرار شده است؟
علی ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۶
پوتین تهدیدی برای صلح جهانیست، باید عزل شود همین طور همه دیکتاتور ها.
ناشناس ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۶:۵۴
به دو دلیل ناتو ( در حقیقت آمریکا که بقیه ی اعضا سیاهی لشکری بیش نیستند ) با روسیه درگیر نمی شود . وقتی دو تا کوچکتر با هم درگیر می شوند ، معمولا با دخالت بزرگترها کار بدون برنده تمام می شود اما وقتی دو تا بزرگتر با هم وارد کارزار می شوند ، حتما باید برنده ای وجود داشته باشد که برای این منظور هر دو طرف از هر چه که دارند استفاده خواهند کرد حتی سلاح اتمی . اما دلیل دوم که کمتر مورد توجه قرار می گیرد . آنقدر که دیگران از آمریکا بت می سازند ، خود آمریکاییها خودشان را قبول ندارند . آنها از ابتدای ایجاد تا الان مطلقا با هیچ قدرت خارجی به صورت نرمال و عادی دست و پنجه نرم نکرده اند . اوج آن جنگ جهانی بود که زمانی وارد جنگ شدند که عملا تمام طرفهای درگیری به انتهای حیات خود رسیده بودند و آنها وارد رینگی شدند که تمام رقبا تقریبا نقش زمین شده بودند . پنتاگون اصلا دوست ندارد برای اولین جنگ واقعی خودش طرفی را انتخاب کند که هنوز رمق دارد و از قضا دومین قدرت نظامی جهان است و شاید اگر کار به اتمی بکشد ، اولین ...
سید هادی ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۲:۴۷
آمریکا از پس ویتنام بر نیمده تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
اسد ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۵
در شرایط فعلی کشور عزیزم ایران باید قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهد