پیامدهای احتمالی احیای برجام برای ترکیه

چرا آنکارا از نتیجه بخش بودن مذاکرات وین می ترسد؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۵۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
احیای توافق هسته ای ایران ممکن است به مبادلات تجاری بین ترکیه و ایران رونق چشمگیری بدهد ولی از نظر امنیتی و همچنین از نظر رقابت منطقه ای، چالش بزرگی برای آنکارا خواهد بود. 
چرا آنکارا از نتیجه بخش بودن مذاکرات وین می ترسد؟

نویسنده: علی حسین باقر

دیپلماسی ایرانی: در میان خبرهای ضد و نقیض درباره سرنوشت مذاکره بر سر توافق هسته ای ایران، برخی اطلاعات نشان می دهد که احتمال زیادی وجود دارد این توافق طی دوره کوتاهی احیا شود. برخی گزارش ها حاکی است مذاکرات در مراحل پایانی قرار دارد و اختلاف بین ایران و آمریکا بر سر میزان تحریم هایی است که در صورت بازگشت به برجام، حذف می شوند. 

اکنون بازیگران مطرح در منطقه مانند اسرائیل و کشورهای خلیج فارس و همچنین ترکیه خود را برای سناریوی احیای توافق هسته ای و پیامدهای احتمالی آن آماده می کنند. احیای توافق هسته ای ایران ممکن است به مبادلات تجاری بین ترکیه و ایران رونق چشمگیری بدهد ولی از نظر امنیتی و همچنین از نظر رقابت منطقه ای، چالش بزرگی برای آنکارا خواهد بود. 

به گفته برخی مقامات آمریکایی، احیای برجام نزدیک به 130 میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران در خارج را آزاد خواهد کرد. قطعا بخش زیادی از این پول ها خرج داخل ایران نخواهد شد بلکه مقداری از آن به متحدان منطقه ای ایران در سراسر منطقه از جمله سوریه، لبنان، عراق و یمن نیز خواهد رسید. 

وقتی ایران پول بیشتری داشته باشد به معنای کمک نظامی و مالی بیشتر به گروه های مسلح طرفدار ایران است. به این ترتیب بعد از احیای برجام، توانایی تهران برای به خدمت گرفتن شمار بیشتری از نیروهای وفادار به خود در سوریه افزایش پیدا خواهد کرد. از آنجا که ترکیه نیز در سوریه و عراق حضور دارد، افزایش قدرت گروه های مسلح نظامی در این دو کشور به معنای افزایش احتمال رویارویی مستقیم بین ترکیه و این گروه های مسلح در این دو کشور خواهد بود. 

همچنین در صورت دستیابی به توافق در وین و آزاد شدن دارایی های مسدود شده ایران، توانایی این کشور برای توسعه سلاح های متعارف و زرادخانه موشکی اش که بزرگترین زرادخانه در سطح منطقه شناخته می شود، به سرعت و طی مدتی کوتاه افزایش پیدا خواهد کرد. این مسئله، چالشی جدی برای ترکیه خواهد بود که برای خروج از مشکلات اقتصادی و توسعه توان خود در زمینه سامانه های ضدموشکی تلاش می کند. ترکیه هرچند با ساخت سامانه ضدموشکی «حصار» به پیشرفت های سریعی دست یافته ولی هنوز فاقد سامانه پدافند هوایی راهبردی ساخت داخل شبیه به اس -400 یا تاد – پاتریوت است. 

از نظر هسته ای، احیای برجام به برنامه هسته ای ایران مشروعیت خواهد بخشید و این کشور فعالیت های هسته ای خود را تسریع خواهد کرد. پیشرفت هسته ای ایران بدون محدود سازی توانایی موشکی این کشور، احتمال تبدیل ایران را به خطری هسته ای برای ترکیه در آینده افزایش خواهد داد به ویژه با ساخت موشک های دوربرد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند. درست است که ترکیه در صدد پیشرفت در بخش هسته ای است ولی هنوز به زمان نیاز دارد و از طرفی وابستگی آن به روسیه موجب شده است پیشرفت هسته ای این کشور به روابطش با مسکو گره بخورد.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و ترکیه پرونده هسته ای ایران مذاکرات وین برجام احیای برجام ترکیه ایران قدرت ایران قدرت ایران در منطقه رقابت قدرت ایران و ترکیه


( ۲۹ )

نظر شما :

ناشناس ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۲
شما فکر می کنید سناتورهای ضد ایرانی مانند تد کروز ، پول هزینه های سنگین تبلیغات انتخاباتیشان را از کجا می آورند ؟
ایرانی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۴
نمی دونم چرا مطلب نوسان دیپلماسی ایرانی زیاد تمایل دارند رابطه ایران و ترکیه را همیشه تیره و تار نشان بدهند و مطالب منفی بنویسند چرا با نوشته های خود تخم نفاق و دشمنی را میان دو ملت مسلمان که صدها سال است با مسالمت در کنار هم زندگی می کند را می پراکنید هر ساله صد ها هزار نفر ایرانی برای خرید و گردش به ترکیه می روند و مورد احترام هستندلطف کرده ستون پنجم غرب مخصوصا انگلیس نباشید دورد بر اتحاد کشورهای مسلمان
مجتبی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۷
یادم نمی رود آن‌زمان که تحریم های ایران شدید شد ( زمان احمدی نژاد)بازرگان‌های ترکیه شیرینی میدادند و خوشحال از دلالی تجاری البته باجهای خود را با قرارداد ترجیحی و افزایش هزینه ترانزیت و سوخت می‌گرفتند و البته بازهم ناراضی بودند ،هرچند در وزارت خارجه ،راه و اقتصاد نفوذیهای و حافظ منافع خود داشتند ،به هرحال ترس از برجام و لغو تحریم ها ایران با توجه به بدهی سرسام آور ،لشکر کشی ،کاهش ارزش پول و رکود توریست قابل درک است برخلاف درک مردم ایران ،کسی هم تخم نفاق نکاشته این رویه و سیاست ترکیه بوده و هست آن دلالها و آقازاده‌ها هم با جیب پر پول مردم میروند و گرنه اسلام و برادری ذره ای در ترکیه معتقد نیستند ،هنوز نام بناها و تاسیسات خود را مزین به پادشاهان شیعه کش میکند
جلالی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۶
نویسنده محترم در عنوان مطلب می گوید:چرا آنکارا از نتیجه بخش بودن مذاکرات وین می ترسد؟ اولا" چطور به این نتیجه رسیده است؟ در حالی که مواضع و عملکرد دولت ترکیه خلاف این را ثابت می کند. ثانیا" به نظر می رسد این یک مطلب در راستای تبلیغات روانی است تا یک دیدگاه مختصر کارشناسی. چونکه فرضیه ترس آنکارا از نتیجه بخش بودن مذاکرات وین که مستندات آن در متن نیامده به مثابه فرضیه قطعی تلقی کرده و در صدد بررسی چرایی این فرضیه است. در حالی که این فرضیه اساسا" غلط است. ترکیه به خاطر تحریم های ایران بیش از 20 میلیارد دلار در سال در تجارت خارجی خود متضرر می شود. پس ترکیه طی سالهای گذشته صدها میلیارد دلار منافع تجارت با ایران را به خاطر تحریم ها از دست داده است.
محمد ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۲
سوال من این است که چرا همیشه عده ای طرفدار پانتورکیسم پای این خبرها مطلب می نویسند و سنگ اردوغان به سینه می زنند . شما اگر پانتورک هم باشید باید طرفدار و شیفته باکو باشید وگرنه ترکیه همیشه تاریخ دشمن و بیگانه بوده و کوچکترین قرابتی بین ما و آنها وجود ندارد. اردوغان هم در بهترین شرایط نسخه ضعیف تر صدام است . هر کس طرفدار ترکیه باشد بی شک دشمن ایران است
k ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۲
این همه مطالب و گزارش ضد ترکیه و اذربایجان در سایت دیپلماسی ایرانی خسته نشدید
مجتبی خراسانی به جلالی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰
آقا جلالی ترکیه آدمهای بازاری و دلالی هستند و سود و زبان بهتر از شما می‌سنجند ،فقط در کمتر از ۱سال ۷ میلیارد سرمایه ایران را به مستقلات و مسکن کشاندن ( از زمان افزایش تحریمها از دوره احمدی نژاد تا حال فقط حساب کنید بیش از ۲۰۰ میلیارد سود کردند) ،هنوز از درآمد میلیاردی گردشگری و توریسم ،ترانزیت هوایی و زمینی ،صادرات قانونی و غیر قانونی پوشاک و سایر اقلام و....محاسبه دقیقی صورت نگرفته در ایران اما ترکیه تماما محاسبه کرده اند ،انچه که ظاهراً با تحریم ایران از دست دادن چند برابر آن را با قرارداد تحمیلی ترجیحی و ورشکستگی صنعت پوشاک کفش و ....و توقیف کامیون‌های ترانزیتی به بهانه قیمت سوخت و افزایش تعرفه حمل و نقل گرفتند و فسادی و تاخیر صادرات ایران بازار را تصاحب کردند
ایرانی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۸
اصلا تورکیه متاسفانه ایران رادر حد یک کشوری مثل اردن می دونه و در معادلات خودش حساب نمی کنه. امیدوارم دولت اصولگرا و انقلابی و ناجی محرومان رابط با ترکیه را ترمیم کنه.
ایرانی ۱۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۹
چون ترکها به دلیل نوع زندگی در دشت‌های آسیای میانه تنها به فکر سود خود هستند حتی اگر به قیمت جنایت باشد. بر هم زدن یک توافق که جای خود دارد.