در لحظات پایانی مذاکرات وین

بعد از آمریکا و عربستان حالا اروپا از ایران باج می خواهد

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۱۸۰۲ اخبار اصلی اروپا
برخی کشورها باور دارند که این مذاکرات به پایان خود نزدیک شده؛ بنابراین زمان گشودن برخی پرونده‌های دیگر علیه ایران رسیده است تا به این ترتیب این کشور را به ارائه امتیاز در مقابل امضای توافق هسته‌ای مجبور کنند.
بعد از آمریکا و عربستان حالا اروپا از ایران باج می خواهد

نویسنده: صالح القزوینی

دیپلماسی ایرانی: دولت سوئد این روزها قضیه احمدرضا جلالی را که در ایران به جاسوسی برای اسرائیل متهم شده و در سال 2016 به اعدام محکوم شده است مطرح می‌کند. هم زمان با طرح این مسئله مقامات سوئد پرونده حمید نوری را به اتهام مشارکت در اعدام‌ها سال 1988 به حرکت انداخته اند.

پرسش‌های بسیاری درباره علل مطح کردن پرونده جلالی در زمان کنونی از سوی مقامات سوئد مطرح می شود. پرونده‌ای که هفت سال از صدرو حکم آن گذشته است.

به نظر نمی‌رسد علت این کار و تنشی که در روابط دو کشور به وجود آمده با موضوعات دیگری که ایالات متحده آمریکا، اسرئیل و نیز عربستان سعودی و کشورهای دیگر اخیرا علیه ایران به راه انداخته‌اند متفاوت باشد؛ چرا که تمامی این موضوعات به یک علت و آن هم مذاکرات اتمی برمی‌گردد. 

برخی کشورها باور دارند که این مذاکرات به پایان خود نزدیک شده؛ بنابراین زمان گشودن برخی پرونده‌های دیگر علیه ایران رسیده است تا به این ترتیب این کشور را به ارائه امتیاز در مقابل امضای توافق هسته‌ای مجبور کنند.

چند نکته در این زمینه به شرح زیر وجود دارد:

نخست: ایران از روز اول مذاکرات گشودن هر موضوع دیگر غیرمتربط با برنامه اتمی را رد کرده و بر محدود بودن مذاکرات به این برنامه پافشاری کرده است.

دوم: برخی موضوعات مانند موضوع حمایت ایران از فلسطین غیر قابل مذاکره است. اسرائیل بسیار تلاش کرده تا مذاکرات هسته‌ای را به سیاست ایران در قبال خود مرتبط کند؛ اما تهران با آن مخالفت کرده است.

سوم: ایران باور دارد برخی از این مسائل را می‌توان از طریق مذاکرات دو جانبه حل کرد و به مرتبط کردن آن با موضوع هسته‌ای نیازی نیست. این مسئله در مذاکرات عربستان – ایران قابل مشاهده است.

موضوع جلالی با موضوع دیگر افراد دوتابعیتی آمریکایی یا انگلیسی یا دارای تابعیت کشورهای دیگر زندانی در ایران چندان متفاوت نیست. پرونده بیشتر این اشخاص در ازای حل و فصل پرونده های دیگر مانند پرونده ایرانی‌های زندانی شده از سوی واشنگتن حل  فصل شده است. از این رو بعید نیست پرونده جلالی در مقابل آزادی حمید نوری در سوئد حل و فصل شود؛ اما موضوع باید دوجانبه و نه از طریق مذاکرات هسته ای حل شود. شاید تماس تلفنی که بین وزرای امور خارجه ایران و سوئد انجام شد، گامی در جهت حل و فصل این مساله باشد.

ایران همیشه خواستار حل و فصل پرونده‌های حل نشده خود با سایر کشورها بوده است تا به جامعه بین المللی برگردد و مانند سایر کشورها نقش خود را ایفا کند؛ اما آمریکا و کشورهای دیگر اصرار دارند برخی از این پرونده‌ها باز بماند تا در زمان نیاز یا زمانی که خواستار اعمال فشار بر ایران هستند، از آن به عنوان ابزار استفاده کنند؛ اما تجربه نشان داده است که تهران علیه هر کشوری که بخواهد از این کشور باج خواهی کند، می‌ایستد و در برابر هر کشوری که حسن نیت خود را اثبات کند، شدیدا حسن نیت نشان می‌دهد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و سوئد ایران و امریکا زندانیان دوتابعیتی احمدرضا جلالی ایران و اسرائیل ایران و عربستان مذاکرات هسته ای مذاکرات وین حمید نوری


( ۲۴ )

نظر شما :

ناشناس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۶:۵۰
هر چه از داخل ایران انتقال پیامهای ناامید کننده ( از دید ما ) و امیدوارکننده ( از دید آنها ) مانند وضعیت معیشتی مردم ، نزاعهای سیاسی بی پایان و حتی هجوم ریزگردها ، به خارج ایران افزایش یابد همان مقدار امید غربیها به تحریم و طبیعتا ادامه ی آن افزایش می یابد .‌ هر چند تحریم آزار دهنده و حتی کشنده است اما باید بپذیریم که برخی از مشکلات ریشه در ضعف مدیران دارد . لااقل این دست از مشکلات را رفع کنید تا این اندازه سیگنالهال مخرب از داخل کشور به بیرون مخابره نشود . البته دست گلی که روسها به آب دادند را نیز نباید نادیده گرفت . هم بهانه دست غربی ها دادند تا مذاکرات هسته ای به حاشیه برود و هم با عملکرد ضعیفشان در جنگ ، غرب را در برخورد با طیف و بلوک مخالفشان جسورتر کردند .