سفیر آذربایجان در ایران خبر داد؛ افزایش ۲۳ درصدی گردش تجاری آذربایجان و ایران

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۱ کد : ۲۰۱۲۱۷۸ سرخط اخبار

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی گردش تجاری بین دو کشور در سال گذشته از افزایش ۲۳ درصدی حجم تجاری در سال جاری خبر داد.

علی علیزاده در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه افزایش حجم تجارت جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در دستور کار است اظهار کرد: امیدواریم با اراده دو کشور حجم توافقات صادرات و واردات بین دو کشور و حجم ترانزیت به بالاترین درجه ممکن برسد.

وی با اشاره به اشتراکات ویژه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور را در سطح کلان روابطی راهبردی و مهم دانست و افزود: دولت‌های دو کشور به شدت معتقد به توسعه این روابط هستند.

علیزاده ادامه داد: روابط بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها از توسعه بسیار خوبی برخوردار است و خوشبختانه مناسبات میان دو کشور به موازات تاریخ و فرهنگ مشترک بر روابط خویشاوندی میان دو ملت و دوستی تکیه دارد.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به ۲۸ می، روز استقلال جمهوری آذربایجان، گفت: آذربایجان به عنوان وارث جمهوری دموکراتیک آذربایجان، در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را احیا کرد و زمانی که آذربایجان مجددا در آستانه جنگ داخلی و از دست دادن استقلال خود بود، حیدر علی اف، پیشوای ملی آذربایجان با عهده دار شدن مسئولیتی عظیم، کشور، دولت و ملت را نجات داد و توانست آذربایجان را به عنوان یک کشور از آزمون های سخت و دشوار برهاند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۹۹۱ پس از احیای استقلال جمهوری آذربایجان، روابط ما با کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران تحکیم یافته و پیشرفت کرد، متذکر شد: بعد از آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان از اشغال، رئیس جمهور آذربایجان که از پل تاریخی خداآفرین بازدید کرد، مرز آذربایجان و ایران را مرز دوستی و برادری دانست.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان

علیزاده افزود: جمهوری اسلامی ایران که همواره از تمامیت ارضی و مصونیت مرزی جمهوری آذربایجان حمایت کرده علاقه مند به توسعه و تعمیق روابط دوجانبه است.

سفیر آذربایجان در ایران اظهار کرد: در ماه نوامبر سال گذشته ملاقات صمیمانه روسای جمهور دو کشور و تصمیمات اتخاد شده پیرامون پیشبرد هرچه بیشتر همکاری بین دو کشور جهت ارتقای روزافزون روابطمان و ورود به مرحله کیفی جدید ثمره داده و از پیشرفت برخوردار است.

وی تصریح کرد: تنها در طی یک سال گذشته امضای تفاهم نامه درخصوص احداث اتصالات ارتباطی جدید بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان با عبور از اراضی جمهوری اسلامی ایران بین آذربایجان و ایران، امضای تفاهم سه جانبه سوآپ گازی بین آذربایجان، ایران و ترکمنستان، پی ریزی پل اتومبیل روی جدید بر روی رودخانه مرزی آستاراچای، از سرگیری پروازها، مشارکت شرکت های ایرانی در امور بازسازی در اراضی از اشغال آزاد شده آذربایجان و پروژه های بسیار دیگری اتفاق افتاده و همگی حاکی از این است که توسعه روابطمان در مسیر درستی پیش می رود.

علیزاده ادامه داد: توسعه پویای جمهوری آذربایجان در حال تداوم بوده و ما بسیار خوشحال هستیم که با جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه بوده و پیشرفت مثبتی در زمینه روابط اقتصادی و تجاری کسب شده است.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران از افزایش گردش تجاری بین آذربایجان و ایران در سال گذشته به ۳۰ درصد و در چهار ماه سال جاری میلادی به ۲۳ درصد خبر داد و گفت: این افزایش حجم تجاری از نتایج ثمره بخش همکاری دو کشور همسایه است.

وی یادآور شد: امسال برای کشورهایمان سال ویژه ای است زیرا ما ۳۰ سالگی روابط دیپلماتیکمان را نیز گرامی میداریم لذا جهش و همکاری خوبی در روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مرزهای دو کشور مرزهای صلح و دوستی است.


نظر شما :

علی ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۷
چشم ایرانشهری ها کور
به علی ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۶:۴۶
گردش اقتصادی ترکیه و باکو نظری بینداز تا بفهمی ،از ایران انتظار ساخت کارخانجات و مونتاژ محصول نهایی را در باکو خواستارند مقامات باکو ولی از ترکیه محصول نهایی میخرند چرا؟؟؟؟؟؟؟ این گردش اقتصادی هم بعلت اجبار که باکو در این بلوا و آشوب مجبور به آن است ،البته نفوذیها آن در ایران هم منافع آنها را تا مین میکند