باز هم پای انگلیس در میان است

استراتژی پوتین و "نظریه اغفال" در جنگ اوکراین

۰۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۲۷۹۵ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: توجه این مقاله بیشتر بر استراتژی اخیر و جدید روسیه مبنی بر حمله به لندن در صورت تشدید جنگ است. به نظر می رسد این استراتژی جواب دهد و دست برتر مسکو در مقابله با ناتو و انگلوساکسون را تقویت و تثبیت کند.
استراتژی پوتین و "نظریه اغفال" در جنگ اوکراین

دیپلماسی ایرانی: روسیه در استراتژی جدید، در صورت تشدید جنگ از سوی غرب در اوکراین، اعلام کرد پاریس یا ورشو و یا برلین را مورد حمله اتمی قرار نخواهد داد بلکه، لندن را با بمب اتمی اولین هدف قرار خواهد داد. این همان "نظریه اغفال" است. بدین معنی که لندن از قدرت مهار و یا تهییج امریکا به عنوان قدرت سخت برخوردار است. امریکا در هیچ جنگی در اروپا بدن همراهی و مشارکت و راهبرد انگلیس شرکت نداشته است. در تجاوزارت جنگی در غرب آسیا هم امریکا بدون اغفال انگلیس شرکت نداشته است. در آخرین تجاوز نظامی مشترک آنگلوساکسن به عراق بود که امریکایی طبق گزارش کنگره اعتراف کردند که مورد اغفال لندن واقع شدند. حالا پوتین و ژنرال های روسیه متوجه شدند که انگلیس از قدرت مهار و یا تهییج امریکا برای آرام کردن و یا تشدید جنگ در اوکراین برخوردار است و لذا به درستی گفتند؛ لندن اولین هدف آنها خواهد بود.

نبض واشنگتن؛ لندن است. اتحادیه اروپایی خط خود را از لندن/واشنگتن یا آنگلوساکسن جدا کرد، هیاتی از اتحادیه اروپایی منهای انگلیس به کیف پایتخت اوکراین رفت. درست دو روز بعد، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به تنهایی به اوکراین رفت و در طبل تشدید جنگ تا شکست پوتین و روسیه دمید. بین اتحادیه اروپایی یا قاره اروپا با جزیره انگلیس که در همراهی با امریکا است در خصوص روسیه و شخص پوتین اختلاف نظر است.

آقای مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت: روسیه را نباید تحقیر کرد. این جمله آقای مکرون چندین بار توسط آقای لاورف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با بی بی سی مورد تاکید واقع شد و روس ها پی بردند اظهارات و اقدامات نظامی انگلیس در مناقشه اوکراین، بمراتب شدیدتر و جنگ طلبانه تر از دیگران حتی امریکا است.

البته ناگفته نماند سیاست های دو دهه گذشته آقای پوتین در نفوذ در غرب اروپا موفق بود. خانم لوپن، سیاستمدار فرانسوی که احتمال دارد رئیس جمهور آتی فرانسه شود؛ دست پروده آقای پوتین است. علنا اعلام شده که از مسکو کمک های مالی دریافت می کرد و می کند. نفوذ روسیه طی دو دهه در انگلیس نیز موفق بود. طبق گزارشات منتشره در انگلیس، جنگ لندن با پوتین از سال 2006 شروع شده ولی به خاطر سیاست های کلان در روابط بین الملل نادیده گرفته شد تا روابط بین الملل دچار اغتشاش نشود. بنا به گزارشی منتشره در لندن، پوتین در انگلیس حدود 9 ترور مخالفین انجام داده و از سلاح شیمیایی در خاک انگلیس استفاده کرد. در مجموع طی دو دهه 99 تروز در سطح اروپا توسط کرمیلن تحت ریاست پوتین به وقوع پیوسته است. لذا؛ نامزدی اوکراین در پیمان آتلانتیک شکالی ناتو زمینه ساز شد تا لندن انتقام انگلیس از پوتین را بگیرد. پیمان نظامی ناتو فعال شد و اوکراین قربانی شد تا لندن و مسکو تسویه حساب کنند.

البته به نظر می رسد دولت ترامپ در واشنگتن که رابطه خوبی با پوتین داشت و ترامپ هم دست پروده پوتین بود و روسیه را از لیست دشمنی خارج کرده بود مانع از اقدام قبلی انگلیس در اعلام جنگ به پوتین و روسیه بود. توجه این مقاله بیشتر بر استراتژی اخیر و جدید روسیه مبنی بر حمله به لندن در صورت تشدید جنگ است. به نظر می رسد این استراتژی جواب دهد و دست برتر مسکو در مقابله با ناتو و انگلوساکسون را تقویت و تثبیت کند. قطعا روند جاری در اوکراین باید رصد شود و اگر لندن و "دستگاه سلطنت" از مواضع سخت خود علیه پوتین که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و امریکا بشدت تند است؛ عقب نشینی کند مشخص می شود "استراتژی اول؛ لندن" جواب می دهد و برای مهار قدرت سخت امریکا می توان از "استراتژی اغفال" یا "اول لندن" استفاده کرد.

از سویی دیگر باید اشاره کرد که اروپا جدا تحت نفوذ چین و روسیه واقع شده بود. کشور چین 17 کشور اروپای شرقی را تحت عنوان 1+17 تشکیل داده بودند و پوتین روسیه هم در انگلیس و فرانسه و ایتالیا و آلمان با سلاح گاز، اروپا را در ید قدرت روسیه قرار داده بود.

خانم مرکل و آقای شرودر، دو صدراعظم قبلی آلمان اگر به جاسوسی برای پوتین متهم نشوند؛ به گرایش به روسیه و همراهی با پوتین متهم هستند و چرخش ضدروسی دولت بعد از مرکل در آلمان موید این نظریه است.

در نتیجه می توان گفت؛ پوتین طی دو دهه در اعمال نفوذ و رخنه سیاسی در اروپا موفق بوده و این امر بر "دستگاه سلطنت" در لندن آشکار بود ولی دولت ترامپ مانع از اقدام قبلی انگلیس بود و دولت بایدن که به مشارکت سیاسی با انگلیس معتقد است، زمینه اقدام علیه پوتین برای لندن را فراهم کرد.

اتحادیه اروپایی خواهان همزیستی مسالمت آمیز با روسیه است. انگلیس و اتحادیه اروپایی خط خود در رابطه با روسیه و پوتین را از یکدیگر جدا کردند و الان آقای پوتین به این نتیجه رسیده است که باید متمرکز بر ضربه زدن به خط آنگلوساکسن باشد تا مجموعه غرب را هدف گیری کند.

همانطور که مورد اشاره واقع شد؛ روند باید رصد شود. اگر استراتژی پوتین در هدفگیری لندن در مهار امریکا موفق شود باید در سیاست بین الملل و تفوق لندن بر واشنگتن یا بالعکس تجدید نظر کرد.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: روسیه انگلیس بریتانیا روسیه و انگلیس اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و اروپا ولادیمیر پوتین بوریس جانسون دونالد ترامپ جو بایدن چین و روسیه سید وحید کریمی


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۵
انگیس همیشه فرمانده امریکا بوده است۔پرزیدنت های امریکا بدون اجازه انگلیس در اروپا واسیا اب نمی خورند۔ محال عقل است که انگلیس از امریکا حرف شنوی داشته باشد۔شما سراغ دارید؟امریکا عقل اقتصادی دارد وعقل سیاسی بهیج وجه ندارد۔همیشه از هول حلیم تو دیگ می افتد۔امریکا در امریکای جنوبی قدرتی دارد که بعلت نبودن راهنمائی مانند انگلیس ازدست داده است۔راه حل مشکل ملاقاتی بین پرزیدنت پوتین ونخست وزیر جانسون با حضور پرزیدنت اردوغان است۔اگر خواسته و میسر شود۔تصور من این است که نخست وزیر جانسون با پرزیدنت پوتین همراهی خواهد کرد۔بلاخره نخست وزیر انگلیس است۔کمی تو بمیری من بمیرم نمیشه میکند۔
بهزاد کاویانی ۰۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۴
آقای ابراهیم شما ظاهرا حالتون خوش نیست انگلیس از آمریکا چند فروند هواپیمای قدرتمند میخواست که آمریکا بد کیفیت هاش رو به انگلیس داد و انگلیس نتونست جوابشون رو بده حتی یه جایی آمریکا انگلیس رو وارد خلیج فارس کرد که انگلیس به جای آمریکا ضربه اقتصادی ببینه و خود اندیشکده های انگلیسی به این جمع بندی رسیدن چطور شما میگید انگلیس ارباب آمریکاست و ...؟
ابراهیم قدیمی ۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۲
جناب کاویانی اینکه فرمودید حال من خوب نیست در این سن وسال صحیح است ولی عرض کنم برخی روسای جمهور امریکا ارزوی انها این است که چند دقیقه روی مبل چرچیل بنشینند وجای اوباشند۔ لژ های امریکا فرزند لژ های انگلیس است۔دستم بگرفت وپا بپا برد تاشیوه راه رفتن اموخت۔
خسرو ۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۲
انگلیس مغز متفکر و سیاسی جهان غرب است توجه کنید که امریکا مستعمره انگلیس بوده که جدا شده ، هنوز هم کانادا و استرالیا و ... مستعمره انگلیس هستند دو کشوری هستند که زبان و دین و مذهب و گذشته مشترک دارند ( زبان انگلیسی و مسیحیت و پروتستان و نیای مشترک ) و مهمتر اینکه انگلیس روابط و نفوذ گسترده خود در قرن نوزده و بیست را در لااقل نصف دنیا حفظ کرده است به نظرمن انگلیس اغفال نکرده ، بلکه واقعا پدری میکند