رقیبان به حوزه فرهنگ و آموزش ایران هجوم برده اند

شبیخون ترکیه در بحبوحه درگیری های سیاسی – امنیتی – اقتصادی ایران

۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۲۸۵۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: اسلام ذوالقدرپور
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رقابت در آسیای جنوب غربی میان قدرت‌های بزرگ این منطقه مانند ایران، عربستان، ترکیه و ... در سایه تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش تنش میان ایران و غرب پیرامون احیای توافق برجام، به حوزه‌های خاصی مانند فرهنگ و آموزش نیز کشیده شده و این رقابت‌ها به گونه‌ای هشدارآمیز به زیان ایران در پیگیری هستند.
شبیخون ترکیه در بحبوحه درگیری های سیاسی – امنیتی – اقتصادی ایران

دیپلماسی ایرانی: آشوب جهانی که پیامد یک رشته سیاستگذاری‌های سلطه‌جویانه از سوی قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای است، سبب شده است تا بازیگران نظام بین‌الملل برای فشار بر رقیبان و شکست آنان، تهاجم به حوزه‌های بنیادین مانند فرهنگ و آموزش یکدیگر را نیز در دستورکار قرار دهند. حوزه آموزش یا سیاستگذاری آموزشی را می‌توان از بنیان‌های تمدنی و فرهنگی قلمداد کرد که همواره مورد توجه سیاستگذاران و حاکمان بوده است. تقویت و گسترش قدرت بازیگران منطقه‌ای و جهانی همواره دارای رویکردی فرهنگی است که بر سیاست‌ها و سیاستگذاری آموزشی استوار است. سیاستگذاری آموزشی ابزار نفوذ و سلطه قدرت‌های توانمند بوده است.

در حالی که در میانه سال 2022 شاهد یک آشوب فراگیر جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین به‌خصوص آشوب و بحران فراگیر اقتصادی با جلوه‌های کم‌نظیری از کمبود و قحطی مواد غذایی هستیم، رقابت‌های منطقه‌ای به حوزه‌های خاص و پنهانی مانند فرهنگ و آموزش کشیده شده است.

رقابت در آسیای جنوب غربی میان قدرت‌های بزرگ این منطقه مانند ایران، عربستان، ترکیه و ... در سایه تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش تنش میان ایران و غرب پیرامون احیای توافق برجام، به حوزه‌های خاصی مانند فرهنگ و آموزش نیز کشیده شده و این رقابت‌ها به گونه‌ای هشدارآمیز به زیان ایران در پیگیری هستند.

یکی از جلوه‌های سیاستگذاری فرهنگی و آموزشی رقیبان علیه ایران را می‌توان در برگزاری آزمون مدارس ترکیه در ایران مشاهده کرد که خود بخشی از سیاستگذاری درازمدت دولت رجب طیب اردوغان برای نفوذ و سلطه فرهنگی و آموزشی در منطقه به‌ویژه علیه ایران است. برخی جلوه‌های این سیاستگذاری تهاجمی ترکیه علیه ایران و سکوت سیاستگذاران ایرانی در این زمینه در موارد زیر قابل بررسی است:

یکم - سیاستگذاری نفوذ و تهاجم آموزشی ترکیه در منطقه: سیاستگذاران ترکیه در راستای گسترش نفوذ این کشور، انزوا و شکست سایر بازیگران منطقه‌ای طی سال‌های اخیر به شدت بر سیاست بنیادین گسترش مدارس و آموزشگاه‌های ترکیه‌ای در کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای اطراف ایران مانند عراق، افغانستان، پاکستان و ... اصرار داشته‌اند.

سیاستگذاری تهاجمی و گسترش‌گرای ترکیه که جلوه‌های سخت و خشونت‌بار آن را می‌توان از سال 2011 و آغاز تحولات بیداری اسلامی در بسیاری کشورهای منطقه مشاهده کرد، طی سال‌های اخیر به شدت بر تهاجم نرم فرهنگی و آموزشی با بهره‌گیری از ابزارهایی مانند ایجاد و تقویت مدارس ترکیه در کشورهای منطقه استوار است.

بنیاد معارف ترکیه به عنوان کارگزار و بازوی اجرایی سیاستگذاری خارجی نرم و دیپلماسی عمومی ترکیه ایفای نقش می‌کند تا میانه سال 2020 دارای 332 مرکز آموزشی در 43 کشور جهان بوده1 و بر اساس آمار و اینوگراف سایت این بنیاد در اکتبر 2021 به 393 مرکز آموزشی با بیش از 44 هزار دانش آموز افزایش یافته است2. این آمار به گونه‌ای شگفت و تأمل برانگیز حضور و نفوذ مدارس ترکیه در دو کشور همسایه شرقی ایران را نمایش می‌دهند. افغانستان 42 مرکز آموزشی ترکیه‌ای و پاکستان 77 مرکز آموزشی ترکیه‌ای فعال داشته است!  

این رویکرد دولت ترکیه در گسترش مدارس و آموزشگاه‌های خود در کشورهای منطقه، مؤلفه‌ای از سیاست گسترش‌گرای ترکیه با ابزارهای نرمی مانند مدارس و تغییر شیوه زندگی و افکار نسل آینده شهروندان منطقه است که واقعیتی از تهاجم آموزشی ترکیه در منطقه محسوب می شود. 

دوم - تهاجم و نفوذ به نظام آموزشی ایران: در ادامه روند سیاست تهاجمی آموزشی ترکیه در منطقه و در سایه سکوت و غفلت دولت ایران در مقابله با این سیاستگذاری ترکیه، اکنون شاهد تهاجم آشکار ترکیه به نظام آموزشی ایران و قدرت‌نمایی بسیار خطرناک ترکیه در قلب ایران هستیم!

گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه پیرامون برگزاری آزمون پذیرش دبیرستان‌های ترکیه در ایران که با کارگزاری بنیاد معارف ترکیه و همکاری و پشتیبانی سفارت ترکیه در تهران برگزار شده3، چندان مورد توجه رسانه‌ها و مسئولین ایرانی قرار نگرفت و تنها واکنش به این تهاجم آموزشی ترکیه از سوی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ایران و در قالب ارسال نامه‌ای به اداره کنسولی وزارت امور خارجه ایران برای اعلام ممنوعیت برگزاری چنین آزمون‌هایی در ایران بوده است! 

نفوذ جهانی و منطقه‌ای به نظام آموزشی ایران، جذب و جلب نخبگان علمی و آموزشی ایران در دوره‌های تحصیلات عالی و تکمیلی دارای پیشینه‌ای طولانی و خسارات‌بار است، اما اقدام مؤسسه یونس امره و بنیاد معارف ترکیه با همکاری سفارت ترکیه برای برگزاری آزمون جذب و بورسیه دانش آموزان برای تحصیل در دبیرستان‌های ترکیه را می‌توان جلوه‌ای از یک تهاجم جدید به نظام آموزشی ایران و نفوذ هدفمند به مدارس ایرانی برشمرد که سبب تغییر در فرآیند آموزش و پرورش جوانان و نوجوانان ایرانی در راستای مطابقت آنان با نظام آموزشی، زبان و فرهنگ ترکیه برای اخذ پذیرش در مدارس ترکیه‌ای خواهد شد.

سوم - نابسامانی و غفلت کارگزاران ایرانی در مواجه با ترکیه: برگزاری آزمون پذیرش مدارس امام خطیب با حمایت و کارگزاری مجموعه نهادهای فرهنگی و آموزشی ترکیه مانند مؤسسه یونس امره، بنیاد معارف ترکیه و سفارت ترکیه در ایران را می‌توان جلوه‌ای از نابسامانی و غفلت سیاستگذاران و کارگزاران نظام آموزشی ایران و البته وزارت امور خارجه ایران محسوب کرد که در ارزیابی خطر نفوذ و سلطه آموزشی رقیبان در ایران دچار غفلت و ناتوانی شده‌اند.

سیاستگذاران ایران طی سال‌های اخیر در مقابل بسیاری سیاست‌ها و اقدامات ترکیه تنها به سیاست سکوت بسنده کرده، سبب گستاخی و روند تهاجمی سیاستگذاری ترکیه علیه ایران در موضوعات و حوزه‌های گوناگون شده‌اند. اکنون سیاستگذاران ترکیه‌ای به قدرت‌نمایی تهاجمی در نظام آموزش و پرورش ایران اقدام و آینده سیستم آموزشی ایران را با چالش بزرگی روبه رو ساخته‌اند. چالشی که نظام آموزش و پرورش ایران را به میدان قدرت ترکیه بدل می‌کند، آن‌گونه که تئودور لُوی دانشمند علوم سیاسی می‌گوید: «هر طبقه از سیاستگذاری به یک "میدان قدرت" مرتبط است.»4 

اکنون نظام آموزشی یا همان سیستم آموزش و پرورش ایران که زیربنای حوزه فرهنگ و هویت‌سازی ایران است به میدان قدرتی بدل شده است که مورد تهاجم رقیبان به‌ویژه ترکیه قرار گرفته و سیاستگذاران ایرانی در مقابل این شبیخون بنیادین به خواب رفته‌اند!

*

سیاستگذاری مطلوب و اثربخش در ایران در حالی که با فشارهای جهانی پیرامون احیای توافق برجام و مسائل هسته‌ای با تقویت فشار منطقه‌ای رقیبانی مانند ترکیه، عربستان و اسرائیل مواجه است، امری سخت و پیچیده است که کارگزاران متخصص، زیرک و هوشیار می‌خواهد.

در چنین شرایطی که سیاستگذاران ایرانی به شدت خود را درگیر حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، نظامی و ... کرده‌اند، حوزه آموزش و پرورش ایران مورد شبیخون رقیبان قرار گرفته است، هویت و فرهنگ ایرانی به شدت تهدید می‌شود.

سکوت و غفلت نهادهای مسئول در قبال شبیخون فرهنگی ترکیه به نظام آموزشی ایران که شباهت بسیاری با شبیخون نهادهای افراطی عربستان و پاکستان طی سال‌های گذشته دارد، سبب می‌شود تا ایران در سال‌های آینده به میدان قدرت و منازعه فرهنگ و هویت ترکیه‌ای و عربی تبدیل شود.

**

در حالی که نظام آموزشی یا سیستم آموزش و پرورش ایران با مشکلات و چالش‌های بیشماری مواجه است، تهاجمی مستمر برای نفوذ در این نظام هویت‌ساز و جذب نسل آینده نخبگان ایرانی در این حوزه در حال پیگیری است. غفلت و سکوت وزارت آموزش و پرورش در این زمینه چندان عجیب نیست اما بی‌خبری، غفلت یا سکوت وزارت امور خارجه ایران در این زمینه و عدم واکنش مناسب به سیاست‌ها و اقدامات دولت ترکیه در ایران، شگفت‌انگیز است.       

اکنون بنیان منازعه ایران و رقیبان به حوزه‌های حساس و خطرناکی مانند حوزه هویت، فرهنگ، آموزش و پرورش کشیده شده است. رقیبان ایران با ارائه مشوق‌ها و جذابیت‌های آموزشی در حال نمایش قدرت فرهنگی و آموزشی خویش حتی در قلب ایران برای جذب نخبگان و تغییر هویت نسل آینده ایران هستند.

رویدادهایی مانند برگزاری آزمون مدارس ترکیه در تهران برای جذب دانش‌آموزان ایرانی را می‌توان بخشی از سیاستگذاری فراگیر و ترکیبی دولت ترکیه به رهبری اردوغان برای گسترش نفوذ فرهنگی و سپس سلطه بر فضای هویتی منطقه برای تضعیف رقیبان خود به‌خصوص ایران برشمرد. 

سیاستگذاران ارشد به‌ویژه دستگاه دیپلماسی ایران باید در قبال این‌گونه اقدامات و سیاست‌های تهاجمی رقیبان مانند ترکیه هوشیار باشند، واکنش فوری و اثربخش به چنین فعالیت‌های تهاجم فرهنگی و آموزشی سفارت ترکیه در ایران نشان دهند.

منابع:
1-  خبرگزاری آناتولی. 27 خرداد 1399. به آدرس:                                                                   https://www.aa.com.tr/fa//1878638
2- بنیاد معارف ترکیه. به آدرس:                                                      https://turkiyemaarif.org/page/42-MAARIF-IN-THE-WORLD-16
3- خبرگزاری آناتولی. 16 خرداد 1401. به آدرس:                                                                      https://www.aa.com.tr/fa/2607169
4- اسمیت، کوین بی و کریستفر دبلیو لریمر. درآمدی نظری بر سیاست عمومی. ترجمه بهزاد عطارزاده. تهران. علمی و فرهنگی. 1396. چاپ اول. ص 60

اسلام ذوالقدرپور

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل و دانشجوی دکترای سیاستگذاری عمومی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و ترکیه ایران آموزش و پرورش ایران ترکیه آموزش و پرورش ترکیه ادبیات فارسی خاورمیانه اخوان المسلمین اخوان المسلمین و ترکیه رجب طیب اردوغان اسلام ذوالقدرپور


( ۱۹ )

نظر شما :

نوشیروان ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۶
ذولقدر دشمن کشور برادر و مسلمان ترکیه با ترکیه هراسی به جایی نخواهی رسید جز اینکه سکته را برنی
حمید ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۲
خب شما اگه این کار رو بکنین میشه بسط فرهنگی مثل کارهایی که در افغانستان و عراق و بوسنی و.... کردین که البته فی نفسه چیز بدی نیست . ولی چرا وقتی ترکیه داره انجام می ده میشه شبیخون فرهنگی!!!!!!؟ الان تو چن تا دانشگاه ترکیه رشته زبان و ادبیات فارسی تدریس میشه در مقابل ایران فقط در یک دانشگاهش اجازه داده زبان و ادبیات ترکی تدریس بشه . خب الان اینجا ایران شبیخون زده!؟ یا باید ترکیه به غیر از یک دانشگاه به بقیه اجازه تدریس فارسی رو نده!؟ شما واقعا آدمای جالبی هستین با افکار عقب مانده!
علی ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۳
بازم ذولقدرپور بازم...
قمی ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۱
از این فرافکنی های بی مورد میخواهید آب به آسیاب کدوم کشور بریزید ؟ الان با افزایش شمار ایرانیان در ترکیه ، دولت این کشور اقدام به پخش کارتونهای فارسی در شبکه های کارتونی مینیکا جوجوک و مینیکا گو برای بچه های فارسی زبان کرده است ، اینو چه جوری توجیه می کنید ؟ الان در خیلی از کشورهای اروپایی چندین زبان با هم تدریس میشه ، در کشور کمتر از یک میلیون جمعیت لوکزامبورگ بچه ها ۴ تا زبان رسمی رو با هم یاد می گیرن ، تا کی نویسندگان ما میخواهن جهان سومی فکر کنند و افکار تجزیه طلبانه خود رو به مردم تزریق کنند ؟
مجتبی به حمید ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۲
مقاله مهم و جامعی که در برگیرنده اهداف پانترکی ترکیه بود از نظرات دلسوزانه این شخصیت باید حمایت کرد .حرکت خزنده و نفوذ فرهنگی و شبیخون تاریخی ترکیه از سالها قبا شروع شده فقط حال به علت تکمیل هداف نقشه میثاق ملی ترکیه بروز و ظهور کرده .اما وقتی به اکثریت دانش اموزان که در این ازمون شرکت کردند پی میبریم اکثرا ازسنیها ترکمنهای گلستان(وجه نژادی و قومیتی ) و بلوچهای سیستان (سنی مذهبی )و اذربایجان(قومیتی و زبانی) اموزش با تعریف و تفسیر خاص از اسلام و قران با چاشنی نژاد و زبان سیستم کادر سازی و نفوذ فرهنگی و زبانی در مجلس و وزارت خارجه و اقتصاد و....همین روش هم در اسیای مرکزی و افغانستان پی گیری شد و اتفاقا اکثر انها را در رشته حقوق در مجلس و ادارات و سازمانها افغانستان گماشته شدند و یکی از علتهای ناکامی و عدم نتیجه همکاریهای سیاسی اقتصادی و فرهنگی وجود این دانش اموخته های ترکیه در این کشورها است که فقط به دنبال منافع ترکیه و سیاست پان ترکیسم هستند .اما اقا حمید تدریس زبان فارسی انهم در دانشگاههای ترکیه بیشتر به منظور ترجمه اثار و متون فارسی زبان عثمانی است و البته تربیت کادر جاسوسی و ارتباط گیری با داخل ایران و اندیشکده هایی ضد ایرانی مانند (ایرام) و گروههای مخالف ایران در داخل و خارج ایران ولی اموزشکده های فراوانی برای اموزش زبان ترکی در ایران است بر خلاف ترکیه
خسرو ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۸
مدارس ایرانی در تمام کشورهای منطقه و بخصوص ترکیه فراوان وجود دارند زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای ترکیه تدریس میشود اسم این موضوع روابط فرهنگی است که موجب دوستی و نزدیکی کشورهای منطقه میشود -- چون ترکیه به جهت درآمد سرانه و سطح سواد بهتر از پاکستان و افغانستان است در آنجا فعالیت فرهنگی میکند ولی در ترکیه هم کرسی زبان پاکستان وجود دارد ، ذوالقدرپور با نوشته هایش دشمنی را ترویج میکند که به ضرر ملت ایران است مردم ایران نژادپرست نیستند ولی برخی از خود نخبه پندارها میخواهند با تهییج احساسات نژادپرستانه چنگی به قدرت بزنند که نمی شود
حسین به کاربر حمید 12:52ونوشیروان 12:36 ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۵
ان کشورهایی که ما سعی در نفوذ فرهنگی به ان داریم چند سده جز ایران بودند منظورم افغانستان اذربایجان و ....که تاریخ و تمدن انها بدون ایران ناقص است و نفوذ فرهنگی ایران مختص یه قوم یا زبان یا نژاد بر خلاف ترکیه و اذربایجان نیست و خود بدان اگاهید.و حول ایران فرهنگی تعریف میشود نه فارس یا....و هنوز مشترکات فرهنگی و زبانی و نژادی و قومیتی با ایران دارند اما نوشیروان کشور برادر و مسامان ترکیه شده دست بوس بنت اسراییلی(عکس دست به سینه اردوغان) و بن سلمان سعودی (عکس چهره مغموم و سر پایین انداخته اردوغان) ایا ترکیه هراسیه ؟؟؟؟؟یا واقعیت عینی که بعضی ها نمی خواهد به علت تعصب .....قبول کند
اطلس ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۵
برای استعمار و تسلط بر کشورها و ملتها ابتدا فرهنگ انها را بگیری و نابود کنی و فرهنگ مجهول و تحریف شده را با تفاسیر خود به انها ارایه کنی سیاست استعمار پیر که ترکها انرا اجرا میکند در باکو و افغانستان و...همین سیاست ایجاد شده که باعث سو تفاهمات و دشمنیها شده است
به حمید ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۱
ترکیه خطری از زبان فارسی حس نمیکند ولی ایران اقلیت بزرگ ترک دارد. ترکیه اگر نژادپرست نیست تدریس و به کارگیری زبان کردی را تسهیل کند چون کردزبانان ترکیه قریب ۳۰% است.
مجتبی خراسانی به قمی ۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۲۴
زبان فارسی برای ترکیه نوعی بیزینس هست نه علاقه یا ....،شما ایران را با لوگزامبورگ مقایسه میکنید که سیستم و فرهنگ و اقتصاد و زبان و نژاد در هم تنیده با آلمانها و المانزبانان ( لیختن اشتین ،اتریش ،المان و سویس و...) دارد و هیچ دشمنی بالفعل بین آنها نیست اما ایران در همسایگانی قراردارد که نه مستقل هستند( کشورهای عربی و باکو) نه متمدن و با فرهنگ ( ترکیه و....)،هنوز در توهمات و لجاجت قومی نژادی و زبانی خود در چند هزار ساله فکر و زندگی میکند ( سیاست پانترکیسم با منشا دشت قبچاقی و صحرای گپی و سیاست پان‌عربیسم با منشا حجاز و بنی امیه و بنی عباسی ) ،اما این نگرانی فقط از سمت ایران نیست ،خبرنگاری از ریس جمهور یونان پرسید چرا این حجم تسلیحات می‌خرید ( با اقتصاد ضعیف و عضویت در ناتو خرید تسلیحات زیاد چه هدفی دارد ) :گفت ما ( یونان) همسایه چون ترکیه داریم نه سوید و فنلاند ،منظور متن را فهمیدید ؟؟؟؟؟؟؟
سعید تبریزلی ۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۵
ما ترکهای آذربایجان از طرف ترکیه شبیخونی حس نمی کنیم.
مجید ۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۶
متاسفانه غفلت مسئولین از آموزش و پرورش واقعی و در طراز خوب و استاندارد و بی توجهی به مدارس دولتی منجر به نگاه انتفاعی به این مقوله با ایجاد انواع و اقسام مدارس غیر دولتی با آموزش ضعیف گردیده حال اینکه بخش زیادی از دانش آموزان امکان حضور در این مدارس گران را ندارند که این موضوع باعث هدر رفت و فرار سرمایه انسانی کشور می گردد.
به سعید تبریز ی ۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰
چون شما خود ترکیه هستید . ترکیه به خودش زحمت و هزینه اموزش و تربیت نفوذی بین ملتها و قومهای استحاله شده(اذربایجانی.ترکمن و...) نمیدهد
دریا ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۵
آفرین بر ترکیه