خواسته هایی که در دسترس نبودند

اهداف اسرائیل از جنگ غزه

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۷۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه دو روز طول کشید و از لحظه اول مشخص بود که تل‌آویو تنها عملیات نظامی محدودی را خواستار است، از این رو به میانجی‌های مصری و نیز رسانه‌های مختلف خبر داد که این جنگ تنها عملیاتی است که جهاد اسلامی را هدف قرار داده است.
اهداف اسرائیل از جنگ غزه

نویسنده: محمد عایش

دیپلماسی ایرانی: در رویارویی نظامی اخیر مشخص بود که اسرائیل جنگی طولانی با نوار غزه را خواستار نیست و اصلا منفعتی از این مسئله نمی‌برد. با این وجود وارد این ماجراجویی شد. 

جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه دو روز طول کشید و از لحظه اول مشخص بود که تل‌آویو تنها عملیات نظامی محدودی را خواستار است، از این رو به میانجی‌های مصری و نیز رسانه‌های مختلف خبر داد که این جنگ تنها عملیاتی است که جهاد اسلامی را هدف قرار داده است.

چه بسا اسرائیلی‌ها در محقق ساختن تمام اهداف خود از این جنگ یا تحمیل اراده کامل خود شکست خورده باشند؛ اما در هر صورت این جنگ اهدافی به شرح زیر داشته است:

نخست: محو آثار نبرد «شمشیر قدس» یعنی نبردی که قواعد جدید درگیری را پایه‌گذاری کرد با این مضمون که فلسیطینی‌ها یکی هستند و تعرض به مسجد الاقصی در بیت المقدس یا به فلسطینی‌ها در کرانه باختری می‌تواند با پاسخی از غزه مواجه شود. این همان چیزی است که یوآف لیمور، نویسنده اسرائیلی در مقاله‌ای طولانی در روزنامه «اسرائیل هیوم» بیان کرد و نام «جداسازی جبهه‌ها» را بر آن نهاد.

دوم: تاکید مکرر اسرائیل بر این که این عملیات تنها جهاد اسلامی را هدف قرار داده، تلاشی برای این مسئله است که میان فلسطینی‌ها در سطح نظامی دو دستگی ایجاد کند؛ مانند دو دستگی سیاسی که میان فتح و حماس وجود دارد. به این ترتیب که از طریق هدف قرار دادن یک جریان خواست دیگران را در تنگنا قرار دهد و آنها در معرض انتقاد متحدان قرار بگیرند. به احتمال زیاد این دو دستگی به وجود نیامد.

سوم: این جنگ چند ماه قبل از انتخابات اسرائیل صورت می‌گیرد. این انتخابات زودهنگام به خاطر بحران سیاسی عمیق داخلی است و این بحران نخست وزیر کنونی را در معرض خطر پایان یافتن زندگی سیاسی‌اش قرار داده است. اسرائیل تاریخ طولانی در این راستا دارد.

چهارم: در مورد موج حملات اخیر اسرائیل علیه جنبش جهاد اسلامی یک سوال بزرگ وجود دارد؛ چرا که اسرائیل با دستگیری شیخ بسام الساعدی و تعدادی دیگر از کادرهای جنبش، عملیات خود را در کرانه باختری آغاز کرد سپس موضوع به ترور تعدادی از فرماندهان نظامی در غزه کشیده شد. برای توضیح این مسئله باید گفت احتمالا اسرائیلی‌ها به اطلاعاتی مربوط به پیشرفت توانمندی‌های جنبش دست یافته‌اند که باعث شده است سرویس‌های امنیتی اسرائیل تصمیم بگیرند که این حمله را علیه آنها در کرانه باختری و غزه با هم انجام دهند.

این‌ها اهداف اسرائیل از جنگ اخیر در غزه بود که دو روز به طول انجامید و به احتمال زیاد این اهداف محقق نخواهد شد به ویژه اهداف مربوط به جداسازی جبهه‌ها و ایجاد دوستگی بیشتر در میان فلسطینی‌ها.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: غزه جنگ اسرائیل حمله اسرائیل به غزه اسرائیل و غزه جهاد اسلامی جهاد اسلامی فلسطین موشک های جهاد اسلامی اسرائیل و فلسطین حماس نوار غزه


( ۳۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۹
اسرائیل همواره دلایلی برای حمله به فلسطینیان بی پناه و اردوگاه نشین میتراشد۔هدف اصلی همیشگی ان نشان دادن حضور با قدرت خود در منطقه بدون بازپرسی توسط سازمانی بینالمللی وحقوق بشری است۔همانگونه که یهودیان بگونه شرم اوری از نظر فاشبسم هیتلری حق وحقوق بشری نداشتند۔ فلسطینیان نیز از نظر اسرائیل صاحب حق وحقوق نیستند۔حذف انها بهتر از حضور انها است۔در همین چند روز گذشته بیش از سی کودک کشته شد۔کسی غیر از فلطینیان ومادران انها اگر همراه انها کشته نشده باشند گریه کرد واسرائیل را مواخذه نمود۔
عباس ۱۸ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۹
لعنت خدا برصهیونیستهای نژادپرست