صدور طولانی‌ترین حکم زندان برای یک فعال مدنی زن شیعه در عربستان

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۳ کد : ۲۰۱۳۹۵۹ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: یک دادگاه در عربستان یک بانوی شیعه عربستانی را به علت فعالیت‌هایش در توئیتر و دنبال کردن صفحات گروه‌های مخالف به 34 سال زندان محکوم کرد.

نشریات «گاردین» و «واشنگتن پست» با انتشار گزارش هایی تأکید کردند که «سلمی الشهاب» (34 ساله) زاده منطقه شیعه‌نشین احساء است که در دانشگاه لیدز انگلستان تحصیل می‌کند و اخیرا برای تعطیلات به عربستان رفته بوده است.

این گزارش تأکید کرده که این حکم از جانب دادگاه مبارزه با تروریسم عربستان و تنها چند هفته پس از سفر رئیس جمهوری امریکا به عربستان صادر شده است. این در حالی است که بسیاری نهادهای حقوق بشری هشدار داده بودند که سفر بایدن موجب افزایش فشارهای عربستان بر مخالفان و دموکراسی‌خواهان در این کشور می‌شود.

این دو نشریه انگلیسی زبان، این حکم را «تازه‌ترین نمونه حملات سرکوبگرانه ولیعهد عربستان علیه فعالان توئیتر» دانسته و افزوده که این در حالی است که عربستان خود در شرکت‌های مادر شبکه‌های جتماعی جهانی سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است.

سلمی شهاب که دو فرزند دارد، نخست به اتهام «جرم» استفاده از اینترنت برای «برهم زدن امنیت» به 3 سال زندان محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر حکم وی به 34 سال زندان و 34 سال منع سفر به خارج از کشور افزایش یافت.

در دادخواست صادره علیه شهاب که نشریه «گاردین» به آن دست یافته، آمده که وی برای ایجاد آشوب و بر اهم زدن امنیت از طریق دنبال کردن صفحات توئیتری گروه‌های مخالف و بازنشر توئیت‌های آنان اقدام کرده است.

این همه در حالی است که بر اساس گزارش این دو نشریه، سلمی شهاب به هیچ وجه یک چهره مطرح و عمومی در شبکه‌های اجتماعی نبوده و فقط 159دنبال‌کننده در اینستاگرام و کم‌تر از 2 هزار دنبال‌کننده در توئیتر دارد و مطالبی که در صفحه خود منتشر کرده به حوزه تخصص دانشگاهی‌اش یعنی دندان‌پزشکی مربوط می‌شود.

سازمان عربستانی ـ اروپایی حقوق بشر حکم علیه این شهروند عربستانی را محکوم و آن را «طولانی‌ترین محکومیت زندان برای هر فعال سیاسی» توصیف کرد.

نشریه واشنگتن پست نیز صدور این حکم را نشانه «مسخره بودن تعهداتی که ولیعهد عربستان به رئیس جمهوری امریکا داد» شمرده است.

این همه در حالی است که سلمی شهاب اعلام کرده بود که 285 روز در زندان انفرادی به سر برده است.

«ابتکار آزادی» که یک نهادی غیر انتفاعی فعال در عرصه حقوق بشر در واشنگتن است نیز این حکم را طولانی‌ترین حکم علنی صادرشده علیه یک فعال حقوق زنان در عربستان خوانده است.


( ۳ )

نظر شما :