هشتمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

احتمال امضای توافق بالاست/ایران ظرف چند ماه می تواند بمب هسته ای بسازد

۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۳۹۷۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
ایران کشوری است که از زمان استفاده می کند و می داند چگونه از آن بهره ببرد. ایران از زمان استفاده کرد و غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داد این باعث شد اسرائیل توجهش دیگر هسته ای شدن ایران نباشد بلکه تنها به گونه موثری هسته ای شدنش تا چند سال به تعویق بیفتد. البته اطلاعات گوناگون تاکید می کند که ایران سلاح هسته ای نساخته است حتی بعد از آن دانش و تکنولوژی و مواد لازم برای ساخت آن را به دست آورد. ایران راست می گوید هنوز تمایلی به ساخت آن پیدا نکرده است. اما اگر با تهدید وجودی خارجی مواجه شود چه بسا این موضع را تغییر دهد. ایران می تواند ظرف چند ماه سلاح هسته ای را بسازد.
احتمال امضای توافق بالاست/ایران ظرف چند ماه می تواند بمب هسته ای بسازد

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش هشتم آن را می خوانید: 

از دیپلمات کارکشته و قدیمی سابق که بیشتر عمر دیپلماتیک خود را در خاورمیانه گذرانده و اکنون پژوهشگری برجسته است درباره احساس یهودی ها در امریکا یا شهروندان امریکایی در قبال اسرائیل، حکومت، ملت و احزاب و سیاست های آن به ویژه در موضوعات مرتبط با فلسطینی ها پرسیدم، جواب داد: «دیگر احساس یهودی ها در امریکا در قبال اسرائیل مثل سابق چشم بسته نیست. "هولوکاست" نازی ها در حق یهودیان آلمان و کلا اروپایی ها که باعث شد کشور اسرائیل در نیمه نخست قرن بیست تشکیل شود، یهودی های امریکا و حتی دیگر کشورهای جهان را بر آن داشت تا چشم بسته از آن حمایت کنند، چه قبل از این که اسرائیل تاسیس شود چه بعد از این که تاسیس شد. اما این تایید چشم بسته تا اندازه ای تغییر کرده، البته به دشمنی با اسرائیل و وجود آن تبدیل نشده بلکه یک تفکر آرامی به سود فلسطینی ها به وجود آمده که می گوید آنها هم حق تاسیس کشور دارند و باید سرزمین فلسطینی های کرانه باختری و غزه که در سال 1967 اشغال شدند از اشغال خارج شوند و دولت تشکیل دهند.» 

بعد در ادامه افزود: «برای همین نوه های همین یهودی ها که در بالا بهشان اشاره کردم دیگر طرفدار سیاست های اسرائیل نسبت به فلسطین نیستند و متمایل به فلسطینیان شده اند. اکثرشان هم از دموکرات هایی هستند که به حزب دموکرات در ایالات متحده گرایش دارند.»

بعد از من پرسید "نظرت درباره سفارت کشورم یعنی سفارت امریکا و سفرای امریکایی در این مرحله سخت در تاریخ لبنان چیست؟ درباره آنها چه می گویند، چه لبنانی هایی که ایالات متحده را تایید می کنند چه کسانی که با آن مخالفند یا به عبارت دیگر دشمن آن هستند؟" به روشنی نظرم را گفتم. به او گفتم که مبالغه های زیادی نسبت به عملکرد امریکا می شود، و این چیزی است که هم طرفداران ایالات متحده و هم کسانی که آن را دوست دارند بر آن اتفاق نظر دارند. 

بعد از او درباره ایران پرسیدم؛ گفت: «احتمال امضای توافق هسته ای جدید یا همان احیای توافقی که 1+5 در سال 2015 امضا کردند و دونالد ترامپ کشور را از آن خارج کرد، بالاست. توافق به دست آمده و آماده امضاست. روسیه تلاش کرد آن را به تعویق بیندازد اما در آخر بعد از آن که آنچه می خواست را گرفت که همان معافیت از تحریم ها در ضمن توافق هسته ای است، با آن همراه شده است. ایران به روسیه ابلاغ کرد که "نمی تواند آن را رد کند یا جلوی احیای توافق را با امضای دیگری بگیرد و حتی نمی پذیرد تعدیلات دیگری بر آن وارد شود." جمهوریخواهان و دموکرات های کنگره با رفع تحریم های "سپاه پاسداران ایران" یا "سپاه قدس" که حاج قاسم سلیمانی در راس آن بود و با حمله هوایی نظامی امریکا هدف قرار گرفت، مخالفند. آنها می خواهند تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شود. اما ایالات متحده نمی تواند تحریم هایی که توافق هسته ای 2015 آنها را لغو یا به عبارتی رفع کرد تحمیل کند.»

سپس تاکید کرد، ایران کشوری است که از زمان استفاده می کند و می داند چگونه از آن بهره ببرد. ایران از زمان استفاده کرد و غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داد این باعث شد اسرائیل توجهش دیگر هسته ای شدن ایران نباشد بلکه تنها به گونه موثری هسته ای شدنش تا چند سال به تعویق بیفتد. البته اطلاعات گوناگون تاکید می کند که ایران سلاح هسته ای نساخته است حتی بعد از آن دانش و تکنولوژی و مواد لازم برای ساخت آن را به دست آورد. ایران راست می گوید هنوز تمایلی به ساخت آن پیدا نکرده است. اما اگر با تهدید وجودی خارجی مواجه شود چه بسا این موضع را تغییر دهد. ایران می تواند ظرف چند ماه سلاح هسته ای را بسازد.»

ادامه دارد...

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایران و امریکا توافق هسته ای مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات هسته ای توانایی ساخت بمب ایران و امریکا و لبنان فلسطین و اسرائیل امریکا و اسرائیل امضای توافق نهایی


( ۶ )

نظر شما :