پیچ و خم توافقات انرژی تهران و مسکو

ایران و روسیه قصد دارند یک اوپک برای صادرات گاز ایجاد کنند

۰۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۲۳۶ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به پایتخت ایران نه تنها اجازه داد تا در مورد وضعیت سوریه گفت وگو کنند بلکه مشارکت انرژی با رژیم تهران را نیز گسترش داد. شرکت گازپروم و شرکت نفت دولتی ایران تفاهم نامه ای را امضا کردند که بر اساس آن سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه امضا شد. 
ایران و روسیه قصد دارند یک اوپک برای صادرات گاز ایجاد کنند

نویسنده: آلوارو اسکالونیلا

دیپلماسی ایرانی: قرارداد سرمایه گذاری بین گازپروم و شرکت ملی نفت ایران شامل بندی است که امکان جذب اعضای دیگر را فراهم می کند. شرایط این توافق به طرفین اجازه می دهد تا در بحبوحه کمبود عرضه جهانی و افزایش قیمت ها، جبهه مشترکی برای صادرات گاز طبیعی مایع تشکیل دهند. هر دو طرف همه چیز برای به دست آوردن دارند: مسکو با تهران می‌تواند بر تحریم‌های غرب پیروز شود اگر توافق هسته‌ای به نتیجه برسد و تهران به یک مرکز مهم گاز منطقه تبدیل خواهد شد.

سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به پایتخت ایران نه تنها اجازه داد تا در مورد وضعیت سوریه گفت وگو کنند بلکه مشارکت انرژی با رژیم تهران را نیز گسترش داد. شرکت گازپروم و شرکت نفت دولتی ایران تفاهم نامه ای را امضا کردند که بر اساس آن سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری روسیه امضا شد. 

توافقی که در تهران طراحی شد شامل چهار خط کلیدی است که در صورت اجرا به روسیه امکان می‌دهد تا کارتل دوم صادرکنندگان انرژی مشابه سازمان کشورهای صادرکننده نفت ایجاد کند که نفوذ آن در تصمیم‌گیری تعیین‌کننده خواهد بود. کرملین در صحنه بین المللی اهمیت بیشتری پیدا می کند و راه را برای کاهش انبوه تحریم های اعمال شده توسط غرب هموار می کند. بر اساس این طرح  روسیه متعهد می شود که در توسعه تاسیسات میدان گازی در جزیره کیش و پارس شمالی واقع در آب های خلیج فارس به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار به ایران کمک کند. روسیه همچنین موافقت کرده است که در نوسازی میدان گازی پارس جنوبی کشف شده در مرز دریایی ایران و قطر مشارکت کند. 

بیژن خواجه پور در المانیتور خاطرنشان می کند که احتمال دارد این توافق به تعمیق اتحاد انرژی و تجاری بین طرفین منجر شود، اما تصریح می کند که روسیه بودجه یا تخصص لازم برای جبران کمبود سرمایه گذاری غرب در این بخش را ندارد. 

بر اساس برآوردهای اولیه، ایران ظرفیت واردات 20 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را در سال خواهد داشت. با توجه به این که کشور برای بهبود صادرات به کشورهایی مانند ترکیه و عراق، در وضعیت دشواری قرار دارد، آماده تجاری‌سازی می‌شود. با توجه به این که ایران در فصل زمستان بیش از 250 میلیون متر مکعب در روز کسری گاز را به ثبت رسانده است، انتظار می رود بیشتر آن برای مصرف داخلی باشد. این طرح به عنوان راهبرد کرملین برای دور زدن تحریم های غرب تعبیر شده است. اما فقط یک مشکل وجود دارد و آن این است که ایران نیز سال ها تحت این محدودیت ها بوده است. 

همه چیز به احیای توافق هسته ای 2015 بستگی دارد. طرفین نسبت به احیای مفاد برجام که منجر به برداشته شدن نسبی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران می‌شود خوش‌بین هستند، اما برخی مسائل هنوز باید حل شود.

از نظر سرمایه گذاران بین المللی، بازگشت به برجام به معنای از سرگیری روابط تجاری است. در شرایط کمبود، ورود گاز ایران به بازار می تواند شرایط را تسکین دهد. با این حال خواجه پور یادآوری می کند که ایران زیرساخت ها و ظرفیت لازم برای تامین گاز اروپا را ندارد، در حالی که پس از روسیه دومین ذخایر گازی جهان را دارد.

منبع: آتالایار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه همکاری های گازی سفر پوتین به تهران همکاری های ایران و روسیه پارس جنوبی تحریم گاز ایران تحریم گاز روسیه صادرات نفت صادرات گاز


( ۸ )

نظر شما :

ناشناس ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰
عراق با طرح های افزایش تولید گاز از میادین گازی و جمع آوری گازهای همراه نفت تا سال 2025 در تولید گاز خود کفا خواهد شد و رفته رفته واردات گاز از ایران را خواهش خواهد داد اروپا علی رغم تمام مشکلاتی که ممکنه براش پیش بیاد قصد داره با توسعه انرژی های تجدیدپذیر و واردات گاز ال ان جی از کشورهای شمال آفریقا تا سال 2027 واردات گاز از روسیه رو به صفر برسونه خط لوله گاز ترک استریم گاز روسیه رو از طریق ترکیه به اروپای شرقی می فرسته اگه اروپا از روسیه کلا گاز نخره این خط لوله گاز احتمالا به سمت سوریه و لبنان تغییر مسیر میده و گاز این کشورها رو تامین خواهد کرد ترکمنستان و آذربایجان خودشون گاز دارند ارمنستان بازار کوچیکی هست و دو میلیارد متر مکعب گاز در سال براش کفایت می کنه نخجوان رو هم ترکیه داره شبکه گازی خودش رو بهش وصل می کنه تا از شبکه گازی ترکیه گازش رو برداره و احتمالا همین قرارداد سوپاپ گاز با ترکمنستان هم در آینده نخواهد بود افغانستان فعلا شبکه گازی نداره که بخواد از ایران گاز بخره نهایتا یه مقدار ال پی جی می خرن برای پخت و پز که اونم ترکمنستان ارزون بهشون میده پاکستان هم موقعی که عمران خان که احساسات ضد آمریکایی داشت در راس قدرت بود از ترس آمریکا از ایران گاز نخرید حالا که نواز شریف طرفدار آمریکا قدرت رو در دست داره و از طرف دیگه خط لوله گاز ترکمنستان داره به پاکستان می رسه بعیده از ایران گاز بخره این گاز وارداتی رو به کی می خوایین بفروشین؟ قراره این گاز از خط لوله ترکمنستان یا آذربایجان به ایران بیاد اگه این دو کشور این گاز رو ترانزیت نکنن می خوایین چیکار کنین؟ تو زمستون با کسری 200 میلیون متر مکعبی گاز مواجه هستیم و تو فصول گرم مشکلی برای تامین گاز نداریم اگه بخوایین سالی 20 میلیارد متر مکعب از روسیه گاز وارد کنین میشه واردات روزانه 55 میلیون متر مکعب و این گاز نمی تونه کسری روزانه رو تو زمستون جبران بکنه و چون امکان ذخیره سازی این حجم از گاز در کشور وجود نداره (اگه امکان ذخیره سازی این حجم وجود داشت نیازی به واردات گاز نبود و گاز خودمون تو فصول گرم دپو می شد و تو زمستون آزاد می شد و نیاز کشور هم رفع می شد) و احتمالا برای این گاز بازار صادراتی هم وجود نداره تو فصول گرم مجبور میشیم این گاز وارداتی رو مصرف کنیم و به دلار پولش رو بدیم در صورتی که تو فصول گرم مشکلی در تامین گاز نداریم و گاز خودمون کفایت می کنه