تنش افزایش یافته است

تشدید اختلافات میان تهران و واشنگتن با بی ۵۲ های امریکایی

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۴۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بمب افکن های ب-۵۲ آمریکا دارای توانمندی لازم برای حمل سلاح های هسته ای و بمباران هسته ای اهداف دور دست هستند. این اقدام اخیر نیروی هوایی آمریکا، با تشدید تنش بین واشنگتن و تهران برسر بازیابی توافق هسته ای همزمان شده است.
تشدید اختلافات میان تهران و واشنگتن با بی ۵۲ های امریکایی

دیپلماسی ایرانی: در واکنش به تهدیدهای مختلف علیه آمریکا و متحدان  این کشور، دو فروند بمب افکن ب-52 نیروی هوایی آمریکا، بر فراز خاورمیانه به پرواز درآمدند. بمب افکن های ب-52 آمریکا دارای توانمندی لازم برای حمل سلاح های هسته ای و بمباران هسته ای اهداف دور دست هستند.

این اقدام اخیر نیروی هوایی آمریکا، با تشدید تنش بین واشنگتن و تهران برسر بازیابی توافق هسته ای همزمان شده است. روز یکشنبه، دو فروند بمب افکن ب-52 نیروی هوایی آمریکا از پایگاه هوایی سلطنتی فیرفورد، در انگلیس به مقصد شبه جزیره عربستان و دریای سرخ، بر فراز خاورمیانه پرواز کردند.

الکسوس گرینکویچ، فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه گفت: تهدید های ایجاد شده علیه آمریکا و متحدان آن بی پاسخ باقی نخواهند ماند. هدف از ماموریت هایی همچون به پرواز درآمدن بمب افکن های ب-52، به نمایش گذاشتن توانمندی های واشنگتن برای مقابله و در صورت نیاز، رویارویی مستقیم با دشمنان خود است.

در روز دوشنبه، نیروی دریایی ایران دریافت چندین فروند شناور جنگی و یک زیردریایی پیشرفته را اعلام کرد. از جمله این شناورها، ناوچه گشتزنی تندرو و رادار گریز جدید به شهید قاسم سلیمانی است. 

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه خود درمورد پرواز دو فروند بمب افکن ب- 52 در آسمان منطقه خاورمیانه، به ایران اشاره ای نکرده است. اما در گذشته نیز، با تشدید تنش میان تهران و واشنگتن در ماه ژوئن سال جاری، آمریکا چند فروند از بمب افکن های خود را بر فراز خاورمیانه به پرواز در آورد.

در هفته اخیر، نیروی دریایی ایران موفق به توقیف دو شناور بدون سرنشین آمریکا در دریای سرخ شد اما چند روز پس از این رخداد، نیروی دریایی سپاه پاسداران با نزدیک شدن ناو جنگی آمریکا، ناگزیر شد این دو شناور بدون سرنشین را آزاد کند. 

افزون بر رویارویی اخیر بین نیروهای دریایی ایران و آمریکا، تنش بین دو کشور به علت درگیری اخیر آمریکا با گروه های مسلح تحت حمایت ایران در خاورمیانه شدت گرفته است. ماه گذشته، مناطق شرقی سوریه که تحت کنترل شبه نظامیان هوادار ایران قرار دارد، آماج حملات موشکی واشنگتن قرار گرفت و این اقدام، به حمله تلافی جویانه شبه نظامی تحت حمایت ایران به مواضع نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه انجامید. 

از سوی دیگر، ایران و آمریکا در تلاش برای بازیابی توافق هسته 2015 ایران، درحال مذاکره در وین هستند. در راستای برجام، با اعمال محدودیت های شدید علیه برنامه هسته ای ایران، تهران از برداشته شدن تحریم های گسترده اقتصادی بهره مند می شود. اما یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در هفته گذشته، پاسخ و رویکرد اخیر ایران در روند مذاکرات را غیرسازنده خواند.

در همین حال، جمهوری اسلامی سرگرم غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد است. تنها یک قدم فنی دیگر برای غنی سازی اورانیوم با عیار 90 درصد برای ساخت بمب هسته ای فاصله باقی مانده است. حتی باوجود ادعای ایران برای صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود، به باور کارشناسان عدم اشاعه تسلیحات هسته ای، جمهوری اسلامی ذخایر کافی از اورانیوم غنی شده با عیار 60در صد را برای ساخت یک کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا بی 52 مذاکرات هسته ای توافق هسته ای ایران چالش در مذاکرات هسته ای تنش میان ایران و امریکا خاورمیانه


( ۱۴ )

نظر شما :

Farhad ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۱
مستر الکسوس گرینکویچ، فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا تشریف بیاورند تا مزه چوب قزوین را به ایشان و همکارانشن بچشانیم بلاخره هر چه باشد ما ایرانی هستیم و این نو مهمان نوازی از طرف ما ایرانی ها برای دشمنان ناشناخته نیست. امریکای ها اینرا بخوبی میداند که درگیر شدن با ملت ایران و متحدین ما در منطقه یعنی پایان صهیونیستها و نابود شدن اقتصادشان حال این گوی و این هم میدان بچرخ تا بچرخیم.