احیای برجام دورتر از هر زمان شده است

تردید اروپایی ها در تمایل تهران برای حفظ توافق

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۶۲۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
به نظر می رسد پایتخت های غربی به علت امتناع مکرر تهران از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیش از پیش بدبین هستند.
تردید اروپایی ها در تمایل تهران برای حفظ توافق

نویسنده: ژیل بیاست

دیپلماسی ایرانی: شنبه دهم سپتامبر برلین، پاریس و لندن، «تردیدهای جدی» خود را درباره «تعهد» تهران به دستیابی به «نتیجه مثبت» در مذاکرات جاری برای نجات توافق هسته ای 2015 ابراز کردند.

به نظر می رسد پایتخت های غربی به علت امتناع مکرر تهران از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیش از پیش بدبین هستند.

دولت های فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه مطبوعاتی مشترکی خاطرنشان کردند: «در این بسته نهایی، هماهنگ کننده برجام تغییرات بیشتری ایجاد کرد که ما را به کاهش انعطاف پذیری خود وادار می کند. متاسفانه ایران تصمیم گرفته است از این فرصت تعیین‌کننده دیپلماتیک استفاده نکند و به تشدید برنامه هسته‌ای خود بسیار فراتر از آنچه می‌توان به‌طور منطقی بر اساس دلایل مدنی توجیه کرد ادامه ‌دهد.»

خودداری تهران از همکاری با آژانس در مرکز تنش ها قرار دارد. روز پنجشنبه هشتم سپتامبر، ایران بار دیگر گزارش آژانسی را که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای تهران را زیر سوال می برد، نادیده گرفت. آژانس از تصمیم ایران برای حذف 27 دوربین مداربسته از سایت‌های مختلف ابراز تأسف کرد و از تهران خواست که به تعهدات قانونی خود عمل کند و «توضیحات فنی معتبر» ارائه کند. پاریس، لندن و پاریس در این باره گفتند: ایران باید به طور کامل و فوری با حسن نیت با آژانس همکاری کند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، اکنون ایران یک «کشور آستانه» است، به عبارت دیگر توانایی لازم برای ساخت بمب را دارد، حتی اگر تهران هرگونه قصدی برای انجام آن را انکار کند و بگوید برنامه اش کاملا صلح آمیز و با اهداف صلح آمیز است، با این وجود از توانایی لازم برای ساخت بمب اتم برخوردار است. ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور اکنون بیش از 19 برابر حد مجاز در توافقنامه 2015 است و به حدود 4000 کیلوگرم می رسد. در بین این ذخایر، جمهوری اسلامی 55.6 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 60 درصد دارد که آستانه ای نزدیک به 90 درصد لازم برای توسعه یک سلاح اتمی است.

به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین حاضر نیستند برای همیشه از توافق 2015 دست بکشند یا تسلیم شوند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که بنا به درخواست تهران، قصد ندارد از تحقیقات خود در مورد آثار اورانیوم غنی‌شده که در سه سایت اعلام‌نشده کشف شده است، صرف نظر کند.

منبع: لاکروا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اروپا اتحادیه اروپا ایران و اروپا توافق هسته ای ایران و تروئیکای اروپایی ایران و آژانس ایران و آژانس انرژی اتمی توافق ایران و امریکا توافق ایران و آژانس


( ۴ )

نظر شما :

ناشناس ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۸
کار را کشیده اند به چند کیلو و چند گرم . امان از قدرت رسانه . القرض ... امریکا یک ابرقدرت دو بعدی است . هم نرم و هم سخت . خبرنگار سی ان ان به تنهایی معادل یک تیپ زرهی قدرت تخریب دارد بلکه بیشتر . روسها ابرقدرت سخت هستند . چرا در این چند دهه ی اخیر بخش نرم قدرت خود را تقویت نکرده اند ، خود معماست . این که اوکراین مطلقا هماورد درخوری برای روسها نیست ، حرف گزافی نیست . اما چرا روسها گیر کرده اند ؟ به علت جنگ نرم و ناتوانیشان در مدیریت بخش نرم میدان نبرد . بخشی که به طور کامل توسط غرب کنترل می شود . نکته اینجاست که نتنها من و شما که حتی سربازان روس در خط مقدم هم هر یک موبایلی دارند که از قضا محتوای موبایل همگی مان توسط غرب پخت و پز می شود . هر سرباز روس ، یک سرباز امریکایی در جیبش دارد که با اولین وصل شدن به اینترنت ، جهان را بر سرش خراب می کند . یادمان باشد درس بگیریم . روسها که درس نگرفتند نه زمان اشغال افعانستان و نه اکنون . مشتی کشنده است که هم پنجه بکس به پنجه هایش و هم ساعت رولکس به مچش باشد . یکی بدون دیگری ، مشت نیست نوازش است .