گزارش دیپلماسی ایرانی از دور تحولات جنگ در اوکراین

از تهدید به ترور پوتین تا ادعای نابودی ارتش روسیه و به صدا درآمدن ناقوس جنگ اتمی

۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۱۹۵ اخبار اصلی اروپا
پس از اقدام پوتین برای الحاق چهار منطقه از اوکراین و و به دنبال آن پیشروی ارتش اوکراین در این مناطق الحاقی وضعیت پیچیده ای برای تحولات این جنگ شکل گرفته است. 
از تهدید به ترور پوتین تا ادعای نابودی ارتش روسیه و به صدا درآمدن ناقوس جنگ اتمی

دیپلماسی ایرانی: پس از اقدام پوتین برای الحاق چهار منطقه از اوکراین و و به دنبال آن پیشروی ارتش اوکراین در این مناطق الحاقی وضعیت پیچیده ای برای تحولات این جنگ شکل گرفته است. 

نابودی ارتش روسیه
 
ولادیمیر پوتین،  رئیس‌جمهور روسیه  چندی پیش در سخنرانی پس از امضای فرمان طرح بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش کشورش به ناتو هشدار داد مسکو ابزارهای مختلفی برای دفاع از تمامیت ارضی خود در اختیار دارد و تاکید کرد، این یک بلوف نیست.به دنبال این  گفته ها، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد، در صورت استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین، ارتش روسیه با پاسخ نظامی غربی نابود خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ساوث چاینا مورنینگ پست، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی در افتتاحیه "آکادمی دیپلماتیک" در بلژیک گفت: پوتین (رئیس جمهور روسیه) می‌گوید که بلوف نمی‌زند. خب او نمی‌تواند که بلوف بزند و باید روشن شود کسانی که از اوکراین حمایت می‌کنند همچون اتحادیه اورپا و اعضایش و آمریکا و ناتو هم بلوف نمی‌زنند.

بورل مدعی شد: هر گونه حمله هسته‌ای علیه اوکراین به یک پاسخ منجر می‌شود، نه یک پاسخ هسته‌ای بلکه چنان پاسخ قدرتمندی از طرف ارتش که سبب نابود شدن ارتش روسیه خواهد شد.به گفته بورل، جنگ اوکراین باعث رسیدن به "مقطعی جدی از تاریخ"‌ شده و نظام قانون محور فعلی "به شکلی که قبلا سابقه نداشته به چالش کشیده می‌شود."

او در سخنرانی خود اظهار کرد: ما قطعا از دوران جنگ سرد و پسا جنگ سرد خارج شده‌ایم. دوران پساجنگ سرد با جنگ اوکراین و حمله روسیه به اوکراین پایان یافت. این جنگ دارد خیلی چیزها را تغییر می‌دهد و مسلما دارد اتحادیه اروپا را تغییر می‌دهد. این جنگ یک اتحادیه اروپای متفاوت را با یک چشم انداز متفاوت ایجاد خواهد کرد.

بورل در اظهارنظر دیگری، اروپا را "باغ" آزادی سیاسی و موفقیت اقتصادی دانست؛ در حالی که ما بقی دنیا را تقریبا یک "جنگل" خواند. او ادامه داد: "جنگل ممکن است به باغ حمله کند. باغبان های این باغ باید از آن مراقبت کنند اما با ساختن دیوار نیست که از آن محافظت می‌کنند. یک باغ زیبای کوچک در احاطه دیوارهای بلندی که قرار است از مداخله جنگ در آن جلوگیری کنند به راه حل نمی‌رسد. زیرا جنگل ظرفیت رشد قدرتمندی دارد و دیوار هرگز به حد کافی برای محافظت از باغ بلند نخواهد بود."

در مقابل این گفته های بورل، معاون رئیس شورای امنیت روسیه به هشدار اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه مسکو در خصوص از بین بردن ارتش روسیه در صورت دست زدن به حمله اتمی واکنش نشان داده و آن را نشان‌دهنده "پارانویا" دانست.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت‌، اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد کشورهای غربی آماده پیشنهاد کردن حمایت تمام عیار از اوکراین نبوده و جهان را به سمت یک آخرالزمان هسته‌ای می‌برند.مدودف در مطلبی که در حسابش در یک شبکه اجتماعی روسیه منتشر کرد، نوشت، ادعاهای بورل درباره احتمال حمله‌ هسته‌ای روسیه به اوکراین چیزی به جز "پارانویا" نیست.

مدودف درباره صحبت بورل درمورد اینکه غرب در صورت وقوع حمله روسیه به اوکراین دست به یک پاسخ قدرتمند اما غیر هسته‌ای برای "نابودی ارتش روسیه" خواهد زد بیان کرد: بگذارید پارانویا درباره حمله هسته‌ای روسیه را به وجدان او واگذار کنیم.

این مقام ارشد دولت روسیه نوشت: من اخیراً نوشتم کشورهای غربی کوچکترین اهمیتی به اوکراین و رژیم راست افراطی آن نمی‌دهند. آنها نمی‌خواهند به این رژیم حمایت همه جانبه را پیشنهاد دهند. از طرف دیگر، تحریک‌کننده‌های اروپایی و خارجی قطعاً در یک آخرالزمان هسته‌ای برای آنها نخواهند مرد. به همین دلیل پاسخ آنها محتاطانه و متوازن شده است. و این معنای دوم صحبت‌های بورل است.

ناتو و نیم نگاهی به تداوم جنگ

در میانه این جنگ لفظی مقامات کرملین و اروپایی ها، ناتو به دنبال ارسال سلاح بیشتری به اوکراین است. در همین رابطه دبیر کل ائتلاف ناتو گفت: این ائتلاف "به زودی" تجهیزات مقابله با پهپاد در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ریپابلیک ورلد، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد، سلاح‌های اخلالگر سیگنال پهپاد (که به اوکراین داده می‌شود) به کی‌یف کمک می‌کند با پهپادهای ساخته روسیه و ایران مقابله کند. او اظهار کرد، شرکای این ائتلاف نظامی به اوکراین تسلیحات پیشرفته شامل توپخانه، سلاح‌های ضد هوایی و خودروهای زرهی داده‌اند.

او این سخنرانی را بعد از برگزاری نشست وزرای دفاع ناتو در شهر بروکسل ایراد کرد. در حالی که اواسط هفته گذشته چندین شهر اوکراین هدف موجی از حملات هوایی روسیه قرار گرفت، کی‌یف از متحدانش خواسته به آن سلاح‌های دفاع هوایی و تجهیزات نظامی بیشتری بدهند.

استولتنبرگ گفت: ناتو به حمایت از اوکراین "تا هر زمان که نیاز باشد" ادامه خواهد داد. دبیر کل ناتو همچنین اعلام کرد، اسپانیا قرار است چهار سیستم دفاع هوایی "هاوک" خود را با هدف تقویت ظرفیت دفاع هوایی اوکراین در اختیار این کشور قرار دهد.

به گفته استولتنبرگ، ناتو همچنین قصد دارد در ادامه تحویل یک بسته جامع کمک های این ائتلاف نظامی به اوکراین، به این کشور سوخت، البسه زمستانی و کمک های پزشکی بدهد. به گفته دبیر کل ناتو، این ائتلاف نظامی قرار است به اوکراین برای گذار از تجهیزات نظامی دوران شوروی سابق به سمت تجهیزات مدرن ناتو کمک کند.

دبیر کل ناتو، ولادیمیر پوتین را به آنچه که "لفاظی هسته‌ای" خواند متهم کرده و آن را "غیرمسئولانه و خطرناک" دانست.او هشدار داد استفاده از تسلیحات هسته‌ای "ماهیت جنگ" را تغییر خواهد داد و "عواقبی شدید" در پی خواهد داشت.

یک احضار و تحقیق مشترک

در بحبوحه تحولات جنگ اوکراین، روسیه با احضار دیپلمات‌های آلمان، دانمارک و سوئد، به دعوت نکردن از نمایندگان روسیه و شرکت گازپروم در تحقیقات پیرامون آسیب‌های وارد شده به خط لوله نورداستریم، اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: واضح است که روسیه نتایج جعلی چنین تحقیقاتی را نمی‌پذیرد، مگر آنکه کارشناسان روس هم در تحقیقات حضور داشته باشند. علت آسیب دیدن خطوط لوله انتقال گاز نورداستریم در دریای بالتیک هنوز مشخص نشده، اما مقامات اتحادیه اروپا از تخریب عمدی سخن می‌گویند.

وزرارت خارجه سوئد مدعی شد که هیچ احضاریه‌ای دریافت نکرده و دیپلمات‌های این کشور در مسکو نامه‌ای دریافت کرده‌اند که در آن کرملین خواستار پیوستن روسیه به تیم تحقیقات بوده است. سوئد حضور نمایندگان روسیه در این تحقیقات را نپذیرفته و از به اشتراک گذاری نتایج آن با طرف روس، پیش از نهایی شدن تحقیقات، خودداری کرده است. وزارت خارجه دانمارک نیز اعلام کرد که روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک در مسکو و کپنهاگ خواستار مشارکت در تحقیقات نشت گاز شده است.

قطعنامه چهارشنبه

روز چهارشنبه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل علیه همه‌پرسی روسیه برای الحاق مناطقی از اوکراین به خاک خود، یک قطعنامه تصویب کرد. در رای گیری برای تصویب این قطعنامه، ۱۴۳ کشور موافقت کرده و روسیه، بلاروس، کره شمالی، نیکاراگوئه و سوریه مخالفت کردند. ۳۵ کشور از جمله چین، هند و چندین کشور عضو شوروی سابق رای ممتنع دادند.اما در این میان روسیه غرب را به استفاده از ابزار های ارعاب دیپلماتیک برای مجبور کردن کشورها به تصویب قطعنامه‌ای علیه مسکو در مجمع عمومی سازمان ملل متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: غرب تنها با کمک باج‌گیری و تهدید آشکارا توانست به نتایج دلخواهش برسد. اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند هیچ کس را وادار نمی‌کنند و کشورها خودشان این رای را می‌دهند، دروغ است.

البته لاوروف در بیانیه‌ای جدا اعلام کرد که روسیه خواستار برگزاری این رای‌گیری در خفا بوده تا کشورها از اعمال فشار غرب نترسند، اما کشورهای غربی از این کار امتناع کردند.

ترور پوتین؟!

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ پیشنهاد کرد که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جهنم هسته‌ای در اوکراین راه انداخت، آمریکا می‌تواند او را ترور کند. به گزارش نیویورک پست، جان بولتون،  مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به ایستگاه رادیویی بریتانیایی LBC گفت: «ما باید روشن کنیم که اگر پوتین دستور استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی را صادر کند، در واقع یک یادداشت خودکشی امضا کرده است. فکر می‌کنم این چیزی است که ممکن است برای بازدارندگی او در صورت قرار گرفتن در شرایط شدید لازم باشد.»

مجری برنامه از بولتون پرسید که آیا منظورش از عبارت "یادداشت خودکشی" ترور است؟ بولتون در پاسخ گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین یا هر جای دیگر را از سوی "تروریست‌"هایی مانند ایران، کره شمالی، و همچنین روسیه یا چین، بدون پاسخگویی شخصی که مسئول آن تصمیم بود، بدهیم.

او معتقد است که ایالات متحده توانایی هدف قرار دادن رهبر روسیه را دارد و می‌گوید: من فکر می‌کنم پوتین این را می‌داند. می‌توانید از قاسم سلیمانی در ایران بپرسید که وقتی که ما تصمیم می‌گیریم، برای کسی که تهدیدی برای ایالات متحده است، چه اتفاقی می‌افتد.او گفت که معتقد است تهدید هسته‌ای پوتین یک بلوف است، با این حال امکان استفاده از سلاح هسته‌ای توسط پوتین در صورت فروپاشی نیروهای روسی در اوکراین یا گیر افتادن او در یک موقعیت دشوار سیاسی در کشور را رد نمی‌کند.

بولتون که در دوران دولت جورج دبلیو بوش به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز خدمت می‌کرد، گفت که اقدامی که پوتین را هدف قرار می‌دهد «ممکن است روز بعد» پس از سقوط بمب‌ها اتفاق نیفتد. با این حال، او گفت که واشنگتن باید «به پوتین بفهماند که این یک تصمیم آزادانه از سوی او نیست. ما می‌دانیم که چه کسی مسئول استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است و او پاسخگو خواهد بود." بولتون گفت: مشکلات سیاسی داخلی روسیه در حال افزایش است. در نهایت، من نمی‌دانم وقتی این جنگ تمام شد، غرب چگونه می‌تواند با دولت پوتین برخورد کند.

دوباره ایران، دوباره پهپاد

هم پیش از کاهش مناسبات اوکراین با ایران و هم پس از مسئله ارسال پهپاد ایرانی به روسیه در جنگ اوکراین کماکان داغ است. در آخرین مورد سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادعایی، ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل خواند.

به گزارش رویترز، آنه کلر لجندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه گذشته در کنفرانس خبری هفتگی خود مدعی شد: ما اطلاعات بسیار زیادی داریم که از استفاده پهپادهای ایرانی توسط نیروهای مسلح روسیه در بمباران اوکراین - غیرنظامیان را هدف قرار داده بود - خبر می‌دهند.وی در ادامه مدعی شد: ارائه این چنینی پهپادهای ایرانی به روسیه نیز نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

این ادعا توسط سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درحالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش‌تر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده در هفته های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین عنوان کرده بود: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تایید نمی کند. ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده ایم.

کنعانی تاکید کرده بود: در این راستا، طی ماه های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفتگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

کلید واژه ها: روسیه ولادیمیر پوتین جنگ اوکراین آمریکا فرانسه ایران جان بولتون ناتو جوزپ بورل


( ۱۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۳
جهان هیچگاه تا امروز با خطر یک جنگ هستهای بعد از جنگ دوم مواجه نبوده است۔امروز بکار گیری سلاح هستهای برای هر دوطرف از زمانی که امریکا در ژاپن شکست خورده ومنتظر تسلیم برروی غیر نظامیان ژاپنی بصورت غیر ضرور سلاح هستهای بکار گرفت برای هر دوطرف ضروری تر بنظر میرسد۔نه روسیه میتواند امنیت خود را فراموش کند ونه ناتو و امریکا از تهدیدات بین المللی خوددبکاهد۔حذف نظرات تهاجمی ناتو و زولانسکی برای کاهش خطرات جنگ هسته ای وارام کردن اوضاع ضروری است۔