نظم نوین جهانی چین و روسیه

شی خوب می داند از کدام خانه بوی کباب می آید

۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۸۶۸ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: به نظر می رسد درسی که پوتین و شی برای بقیه بشریت آماده کرده بودند علی الحساب منتفی شده است. آقای شی هم دیگر صحبتی از حمله نظامی و تصرف قهری تایوان نمی کند. 
شی خوب می داند از کدام خانه بوی کباب می آید

نویسنده: محمد طبیبیان، نویسنده: محمد طبیبیان، استاد سابق دانشگاه صنعتی اصفهان و موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه

دیپلماسی ایرانی: قبل از حمله روسیه به اوکراین و همزمان با برگذاری المپیک زمستانی در چین در ماه فوریه گذشته، آقای شی جینپینگ، رهبر چین و آقای ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه بیانیه ای مشترک و پرقدرت ارائه کردند مبنی بر این که لیبرالیسم فرسوده شده و غرب از رمق افتاده و یک نظم جدید جهانی جدیدی در حال عروج است؛ البته با محوریت چین و روسیه. قرار است پیوند دوستی و همکاری بین دو کشور نه مثل ناتو و همکاری کشورهای غربی بلکه بسیار فراتر و قدرتمند تر از آن باشد و این دو کشور آماده آموزش به دیگر کشورها از سرمشق درخشان خود هم هستند. 

این بیانیه پیرو اظهارات قبلی در موقعیت های مختلف مطرح شد از جمله آقای پوتین در اجلاس G-20 در سال ۲۰۱۷ به فرسودگی نظم لیبرال و کهنه شدن آن و خیزش های پوپولیستی در کشورهای مختلف اشاره کرد و جهت حمله را به طرف خانم آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان گرفت که به دلیل اندیشه های لیبرالی میلیون ها پناهجوی سوریه را پناه داده و آنان به خرابکاری و جنایت مشغول هستند. بگذریم از وجه انسانی این رخداد و از این واقعیت که پناهجویان بسیار مفید فایده قرار گرفتند چون مشکل کمبود نیروی کار آلمان را به‌شدت تخفیف دادند. 

دولت چین هم از این دست فرمایش‌ها، برای الگو قرار دادن فلسفه چینی مبتنی بر سنت گرایی و روش های موفق چینی در نظم در حال عروج جهانی مطرح کرده بود. در واقع در کنوانسین حزب کمونیست چین در سال ۲۰۱۷ تصویب شد که چین تا سال ۲۰۳۵ "قدرت نرم" خود را در سرا سر جهان اشاعه و گسترش دهد. و اما طولی نکشید بعد از اعلام اتحاد بزرگ و قوی و همه شمول روسیه و چین که جناب پوتین به اوکراین حمله کرد و چون در ظرف دو سه روز معلوم شد که کار سخت افتاده، به دوست جانی برای کمک مراجعه کرد که البته چین عاقل تر از این حرف ها است و پوتین با دست رد چین مواجه شد. حتی در یک کنفرانس آسیایی آقای شی به عالیجناب پوتین سخنی به این مضمون گفت که دست از این ماجرا جویی بردار.

اما بعد، عالیجناب در این مدت هر چه بیشتر در گرداب فرو رفته و روسیه را هم که لااقل ظاهر یک نیمچه ابرقدرت را داشت به فلاکت انداخته است. تا اینجا تکلیف اتحاد و همکاری ابرقدرت های در حال عروج روشن شد. 

همچنین درسی که این ها برای بقیه بشریت آماده کرده بودند علی الحساب منتفی شد. آقای شی هم دیگر صحبتی از حمله نظامی و تصرف قهری تایوان نمی کند. 

در اجلاس اخیر محیط زیست هم شی با بایدن بسیار گرم گرفت و هر دو طرف در ملاقاتی قرار و مدار گذاشته اند که همکاری های خود را در زمینه های مختلف ادامه دهند و در راه تنش زدایی بکوشند. آقای شی خوب می داند از کدام خانه بوی کباب می آید. به مهمانی اشتباهی نمی رود.

کلید واژه ها: محمد طبیبیان چین روسیه شی جین پینگ روسیه و چین روسیه و امریکا ولادیمیر پوتین چین و امریکا جو بایدن لیبرالیسم افول لیبرال دموکراسی


( ۶۲ )

نظر شما :

ایرانی ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۹
تفسیر مختصر کوتاه ومفید بود هر چند برای ابواب جمعی این دو دولت خوشایند نخواهد بود.
ناشناس ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۱
این نوشته شایسته این سایت تحلیلی نیست. تحلیل روابط بین‌الملل جای خالی کردن ناراحتی های شخصی نیست. حرفه ای باشید.
ابراهیم قدیمی ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۶
بوی کباب از زحمت دست کارگران ومحققین چینی ومدیریت بی همتای چینی واز خانه کباب خانه چین به اسمان جهان بلند است۔کسانی که بوی کباب چینی انها را شدیدا به هوسن کباب انداخته است نمی توانند دست از کباب سلطانی چینی بردارند۔بوی کباب برای غرب از شرق به مشام غرب میرسد۔میلیاردرهای غربی از فروش کباب چینی میلیاردر شده اند۔ان سبو بشکست ان پیمانه ریخت۔سبو وپیمانه نوی در دست ساقیان جدیدی است۔
محمود ۲۶ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۱
چینی ها سابقه 5000 ساله امپراطوری دارند و اگر با انها مراوده اقتصادی داشته باشید می بینید بسیار هشیار و زبردستند و به راحتی به دام شخص وهم زده ای چون پوتین نمی افتند بایستی عبرت ما شوند؟
مهدی ۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۰۶:۵۴
ای کاش مسوولین ما هم این چیزها رو می فهمیدند