به بهانه تهدید در آب های خلیج فارس

اهداف آمریکا از ‎ایران هراسی در منطقه چیست؟

۱۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۱۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
همه موضوع در ترساندن عربستان خلاصه می شود که با اسرائیل تا کنون به طور رسمی روابط خود را عادی سازی نکرده تا ریاض را وادار کند به تشکیلات "صلح ابراهیم" بپیوندد به ویژه با توجه به‎اینکه بنیامین نتانیاهو طراح‎این توافقنامه ها در دولت اشغالگر اسرائیل بار دیگر به قدرت رسیده است. ‎آمریکا همچنین می‎خواهد به عربستان برای مقابله با خطر احتمالی ‎ایران ده‎ها میلیارد دلار سلاح بفروشد.
اهداف آمریکا از ‎ایران هراسی در منطقه چیست؟

دیپلماسی ایرانی: برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه، طوری رفتار می‎کند که گویی نماینده عالی کشورش در خاورمیانه و به ویژه منطقه خلیج (فارس) است. او خواسته‎های کشورش را دیکته می‎کند و سیاست‎های خارجی را تعیین می‎کند. او حتی علناً تهدید کرد که هر یک از ‎این کشورها را در صورت ‎ایجاد روابط تجاری با چین در برخی موارد مجازات کنید.

مک گورک در سخنرانی خود در نشست سالانه "گفت وگوی منامه" فاش کرد که "نیروهای آمریکایی تهدیدات نظامی قریب الوقوع ‎ایران برای حمله به عربستان را شناسایی و از آن جلوگیری کردند". وی احتمال داد که‎ "این حمله به دلیل همکاری نزدیک امنیتی میان آمریکا و عربستان رخ ندهد." وی گفت ‎این همکاری همچنان ادامه دارد.

هدف از اظهارات ‎این نماینده عالیرتبه آمریکایی باج‎خواهی از کشورهای خلیج (فارس) و ‎ایجاد‎ ایران‎هراسی به منظور ترساندن آنهاست تا آنها را به سوی آخور آمریکایی سوق دهد. ‎وی از کشورهای خلیج (فارس) خواست به دنبال شورش علیه سلطه‎جویی آمریکا و توسل جستن به توافقنامه اوپک پلاس با روسیه به منظور نجات اقتصاد در حال فروپاشی خود با آمریکایی‎ها تجدید رابطه کنند. 

ما نمی ‎دانیم مک گورک و دولت متبوع وی چگونه به ‎این حمله ‎ایران علیه عربستان پی بردند. او به ما نگفت با استناد به چه دلایلی به‎این نتیجه دست یافته است و چگونه آن را ناکام گذاشتند. چرا از هیچ یک از کشورهای اروپایی در‎این خصوص هیچی نشنیدیم به ویژه با توجه به‎اینکه آسمان منطقه خلیج (فارس) و شبه جزیره عربستان‎این روزها پر از ماهواره‎های دقیق است که حتی راه رفتن مورچه بر روی زمین را نیز به تصویر می‎کشند.

همه موضوع در ترساندن عربستان خلاصه می شود که با اسرائیل تا کنون به طور رسمی روابط خود را عادی سازی نکرده تا ریاض را وادار کند به تشکیلات "صلح ابراهیم" بپیوندد به ویژه با توجه به‎اینکه بنیامین نتانیاهو طراح‎این توافقنامه ها در دولت اشغالگر اسرائیل بار دیگر به قدرت رسیده است. ‎آمریکا همچنین می‎خواهد به عربستان برای مقابله با خطر احتمالی ‎ایران ده‎ها میلیارد دلار سلاح بفروشد.

در واقع‎ این اسرائیل است که‎ این روزها با توجه به تهدیدهای‎ ایران و دستیابی ‎این کشور به سامانه‎ها و پهپادها و موشک‎های بسیار پیشرفته در ترس و وحشت بسر می‎برد که آخرین آنها موشکی بود که سرعت آن پنج برابر مافوق صوت است. ‎ایران همچنین به کشوری در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته‎ای قرار گرفته و از تجربه و اورانیوم غنی شده در سطح بالا یعنی بیش از 60 درصد برخوردار است که با کمک آن می‎تواند ظرف چند ماه‎اینده کلاهک‎های هسته‎ای تولید کند. ‎اسرائیل سعی دارد با حمایت آمریکا جاه‎طلبی‎های خود را احیاء کند و کشورهای خلیج (فارس) را درگیر یک ائتلاف نظامی با خود کند که ممکن است به یک جنگ منطقه‎ای تبدیل شده و منطقه را از بین ببرد. 

مک گورک روز روشن دروغ می‎گوید و متاسفانه در منطقه خلیج (فارس) کسانی هستند که مشتری دروغ‎هایش هستند. ‎ما ممکن نیست فراموش کنیم که کشور امریکا چه سوابقی در منطقه داشته است.

رهبران ‎ایران ‎این قدر که آمریکایی‎ها تصور می‎کنند، احمق نیستند که بخواهند به عربستان حمله کنند و به آمریکا و اسرائیل برای حمله به‎ایران و بمباران آن بهانه بدهند و حتی اگر بخواهد چنین کاری انجام دهد با توجه به رویکردی که طی چهل سال گذشته در پیش گرفته به شاخه‎های نظامی هوادار خود در لبنان و عراق و یمن توسل جسته و به آنان ماموریت خواهد داد تا به نمایندگی از سوی ‎ایران چنین کاری انجام دهند. همچنان که در جنگ کشتی‎ها علیه نفتکش‎های اسرائیل در دریای سرخ و خلیج عمان چنین رویکردی در پیش گرفت؛ زیرا بازوهای نظامی تهران دارای پهپاد و موشک‎های پیشرفته و هزاران رزمنده ‎ایدئولوژیک هستند که در صورت دریافت چراغ سبز می‎توانند ‎این ماموریت را به نحو احسن انجام دهند. 

بعید به نظر می‎رسد رهبران ‎ایران چنین حمله‎ای صورت دهند، زیرا عربستان و سایر کشورهای خلیج (فارس) در حال حاضر هیچ‎گونه تهدید مستقیمی علیه‎ ایران به شمار نمی روند، بلکه دولت اشغالگر اسرائیل ‎این گونه است. ‎ما امیدواریم ‎این کشورها فوراً به باج‎خواهی آمریکا پایان دهند همان‎ گونه که به باج‎خواهی نفتی بیش از هفتاد ساله آمریکا پایان دادند و با روی آوردن به شمال و شرق یعنی روسیه و چین در صدد تشکیل نظم نوین جهانی برآمده‎اند که، بر اساس سیاست تعددگرایی، آمریکا را به عنوان ابرقدرت جهان در آستانه سرنگونی قرار داده است. 

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و عربستان خلیج فارس منطقه خلیج فارس ایران و غرب ایران هراسی


( ۱۲ )

نظر شما :