بیست و پنجمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

پوتین کی از سلاح هسته ای در اوکراین استفاده خواهد کرد؟

۱۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۱۴۲ اخبار اصلی اروپا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
بر اساس تازه ترین اطلاعات موجود نزد ایالات متحده، پوتین مریض است. در آخرین دیدارش در دفترش در مسکو به گونه ای راه می رفت که پای راستش به زحمت تحت کنترلش بود و با زور زیاد به راست و چپ حرکت می داد. و این معمولاً برای کسانی اتفاق می افتد که تحت درمان هستند تا با یک داروی خاص (شاید یک استروئید) به مشکل پزشکی در حرکت پا پایان دهند. و وقتی که اثر دارو تمام می شود حرکت پا منجمد می شود. علاوه بر این، صورت پوتین گاهی متورم می شود. بر اساس اطلاعات غربی ها، گفته می شود که ورزشکاران از این دوا یا دارو استفاده می کنند اما اثرگذاری و عوارض جانبی آن مضر است.
پوتین کی از سلاح هسته ای در اوکراین استفاده خواهد کرد؟

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش بیست و پنجم آن را می خوانید:

در گفت وگوهایم با مقام مسئول سابق امریکایی مهم که مسئولیت های مختلف عالی رتبه دیپلماتیک با پشتوانه نظامی داشت، حرفمان به اوکراین و جنگی که روسیه ولادیمیر پوتین علیه آن به راه انداخته است، کشید، او گفت: «این جنگ مشکل است. پوتین در آن پیروز نخواهد شد اما همه چیز را هم از دست نخواهد داد. او الآن مشغول استیلای کامل بر منطقه "دونباس" در شرق اوکراین است، و در آن هم تا اندازه زیادی موفق شده است. او همچنین مشغول کار برای تسلط بر مناطق جنوبی اوکراین در کرانه دریای سیاه و دریای آزوف است. اما دولت قانونی اوکراین همچنان بر بخش های بزرگی از جغرافیای کشور تسلط دارد.»

نظر دادم: «بعضی ها می گویند که رئیس جمهوری اوکراین، زلنسکی، پای غرب و امریکا را به اوکراین باز کرد تا اهداف خود را محقق کند. در ابتدا امریکا به تقاضای او جواب داد و انواع زیادی از سلاح به همراه همپیمانان اروپایی اش برای رویارویی با اشغالگری روسیه و جلوگیری پوتین از تسلط کامل یا حداقل نفوذ بر این کشور و کشورهای کوچک شرق اروپا که سال ها در مجموعه بلوک اتحاد جماهیر شوروی که در سال 1990 روسیه شد، بودند، برای او ارسال کرد. اما الآن بایدن، رئیس جمهوری امریکا شروع کرده است از "پیروزی" در اوکراین صحبت کردن. چگونه و چرا چنین حرفی می زند؟»

جواب داد: «پوتین شکست را نمی پذیرد. و اگر مطمئن شود که به سمت شکست حرکت می کند از سلاح "هسته ای تاکتیکی" استفاده خواهد کرد تا همه طرف های درگیر در جنگ و حامیان آن را پشت میز مذاکرات بنشاند. مگر این که امریکا نخواهد دخالت نظامی در جنگ داشته باشد یا از اعزام نیروهای نظامی برای جنگ با روسیه در اوکراین خودداری کند، که به نظر من چنین اتفاقی هم نخواهد افتاد. اما اگر امریکا تصمیم بگیرد که در جنگ چنین دخالتی بکند استفاده پوتین از سلاح "هسته ای تاکتیکی" محتمل خواهد بود.»

نظر دادم: «شاید از این سلاح استفاده کند تا امریکا را به مذاکره با خود وادارد؟»

جواب داد: «بر اساس تازه ترین اطلاعات موجود نزد ایالات متحده، پوتین مریض است. در آخرین دیدارش در دفترش در مسکو به گونه ای راه می رفت که پای راستش به زحمت تحت کنترلش بود و با زور زیاد به راست و چپ حرکت می داد. و این معمولاً برای کسانی اتفاق می افتد که تحت درمان هستند تا با یک داروی خاص (شاید یک استروئید) به مشکل پزشکی در حرکت پا پایان دهند. و وقتی که اثر دارو تمام می شود حرکت پا منجمد می شود. علاوه بر این، صورت پوتین گاهی متورم می شود. بر اساس اطلاعات غربی ها، گفته می شود که ورزشکاران از این دوا یا دارو استفاده می کنند اما اثرگذاری و عوارض جانبی آن مضر است. بعضی طرف های غیرمدنی یا نظامی هم یاد افغانستان و عقب نشینی روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی در آن موقع می افتند که روسیه مجبور شد بعد از سال ها جنگ نظامی و تاسیس نظام کمونیستی در آن از آنجا بیرون بیاید. شوروی بعد از آنکه در برابر مجاهدین افغان و عرب ها و عموما مسلمانانی که از امریکا و متحدانش در منطقه، در راس آنها عربستان سعودی، حمایت می شدند، شکست خورد از افغانستان عقب نشینی کرد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: روسیه ولادیمیر پوتین اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین گسترش جنگ اوکراین سلاح هسته ای سرکیس نعوم امریکا و روسیه امریکا و اوکراین امریکا و روسیه و اوکراین سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


( ۶ )

نظر شما :