بیانیه اولین روز نشست وزیران خارجه ناتو با تاکید بر حمایت تمام‌عیار از اوکراین

۰۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۱ کد : ۲۰۱۶۱۵۱ سرخط اخبار

وزرای خارجه ناتو متعهد شدند که از اوکراین حمایت کرده و به تعمیر زیرساخت‌های انرژی این کشور کمک کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ناتو، وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو پس از اولین روز مذاکراتشان در بخارست بیانیه‌ای صادر کردند که متن این بیانیه به شرح زیر است:

" ۱. ما در بخارست، نزدیک به سواحل دریای سیاه، در زمانی که تهاجم مداوم روسیه به اوکراین، صلح، امنیت و رفاه یورو-آتلانتیک را تهدید می‌کند، گرد هم آمده‌ایم. روسیه مسئولیت کامل این جنگ را بر عهده دارد؛ جنگی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول منشور سازمان ملل است. تجاوز روسیه، از جمله حملات مداوم و غیرمعقول آن به غیرنظامیان اوکراینی و زیرساخت‌های انرژی، میلیون‌ها اوکراینی را از خدمات اولیه انسانی محروم می‌کند. این بر عرضه جهانی غذا تأثیر گذاشته و آسیب‌پذیرترین کشورها و مردم جهان را به خطر انداخته است. اقدامات غیر قابل قبول روسیه، از جمله فعالیت‌های ترکیبی، باج‌خواهی انرژی و لفاظی‌های هسته‌ای بی‌پروا، نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را تضعیف می‌کند. ما در همبستگی با لهستان در پی حادثه ۱۵ نوامبر که منجر به تلفات غم‌انگیز در نتیجه حملات موشکی روسیه علیه اوکراین شد، هستیم. ما ظلم روسیه علیه جمعیت غیرنظامی اوکراین و نقض حقوق بشر، مانند اخراج اجباری، شکنجه و رفتار وحشیانه با زنان، کودکان و افراد در موقعیت‌های آسیب‌پذیر را محکوم می‌کنیم. همه کسانی که مسئول جنایات جنگی، از جمله خشونت جنسی مرتبط با درگیری هستند، باید پاسخگو باشند. ما همچنین همه، از جمله بلاروس را که فعالانه جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین را تسهیل می‌کنند، محکوم کردیم.

۲. ما امروز با استقبال از وزیر امور خارجه اوکراین، دیمیترو کولبا، اعلام می‌داریم در همبستگی کامل با دولت و مردم اوکراین در دفاع قهرمانانه از ملت و سرزمین خود ایستاده‌ایم و به همه جان باختگان ادای احترام می‌کنیم. ما بر تعهد خود به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین ثابت قدم می‌مانیم. ما هرگز الحاق‌های غیرقانونی روسیه را که آشکارا منشور سازمان ملل را نقض می‌کنند، به رسمیت نخواهیم شناخت. ما همچنان حمایت سیاسی و عملی از اوکراین را ادامه خواهیم داد و همچنان به دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و ارزش‌های مشترک خود در برابر تجاوز روسیه ادامه می‌دهیم و تا زمانی که لازم باشد حمایت خود را حفظ خواهیم کرد. در این زمینه، ناتو به هماهنگی نزدیک با ذی‌نفعان مربوطه، از جمله سازمان‌های بین‌المللی، به ویژه اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای هم‌فکر ادامه خواهد داد. با تکیه بر حمایت‌هایی که تاکنون ارائه شده است، اکنون به اوکراین کمک خواهیم کرد تا انعطاف‌پذیری خود را تقویت کند، از مردمش محافظت کند و با کمپین‌های اطلاعات نادرست و دروغ‌های روسیه مقابله کند. متحدان به اوکراین کمک خواهند کرد تا زیرساخت‌های انرژی خود را تعمیر کند و از مردم خود در برابر حملات موشکی محافظت کند. ما همچنین در حمایت از تلاش‌های بلندمدت اوکراین در مسیر بازسازی و اصلاحات پس از جنگ، مصمم باقی می‌مانیم تا اوکراین بتواند آینده آزاد و دموکراتیک خود را تضمین کند، بخش دفاعی خود را مدرن‌سازی کند، قابلیت همکاری طولانی‌مدت را تقویت کند و از تجاوزات آینده جلوگیری کند. ما به تقویت شراکت خود با اوکراین ادامه خواهیم داد، زیرا این کشور آرزوهای یورو-آتلانتیک خود را پیش می‌برد.

۳. فنلاند و سوئد امروز به عنوان کشورهای دعوت شده برای پیوستن به ائتلاف ناتو شرکت کردند. پیوستن این دو کشور، آنها را امن‌تر، ناتو را قوی‌تر و منطقه یورو آتلانتیک را امن‌تر می‌کند. امنیت آنها از جمله در طول فرآیند الحاق برای ائتلاف اهمیت مستقیم دارد.

۴. با یادآوری اینکه بالکان غربی و مناطق دریای سیاه از اهمیت راهبردی برای ائتلاف ناتو برخوردار هستند، ما از دیدار خود با وزرای خارجه شرکای ناتو بوسنی و هرزگوین، گرجستان و جمهوری مولداوی استقبال می‌کنیم. و بر حمایت ناتو از تلاش آنها برای ایجاد یکپارچگی و انعطاف‌پذیری، توسعه قابلیت‌ها و حمایت از استقلال سیاسی خود تاکید می‌کنیم. ما قاطعانه بر تعهد خود به سیاست درهای باز ائتلاف پای بر جا هستیم . ما مجدداً تصمیماتی را که در نشست بخارست ۲۰۰۸ گرفتیم و تمام تصمیمات بعدی در رابطه با گرجستان و اوکراین را تأیید می‌کنیم.

۵. ناتو یک اتحاد دفاعی است. ناتو به حفاظت از جمعیت و دفاع از هر وجب از خاک متحدانش در هر زمان ادامه خواهد داد. ما این کار را در راستای رویکرد ۳۶۰ درجه خود و در برابر همه تهدیدها و چالش‌ها انجام خواهیم داد. ما تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختگان پس از حملات تروریستی هولناک اخیر با ترکیه اعلام همبستگی می‌کنیم. ما با تهدیدها و چالش‌هایی از سوی بازیگران مستبد و رقبای استراتژیک از همه جهت‌های استراتژیک مواجه هستیم. با توجه به جدی‌ترین تهدید امنیت یورو-آتلانتیک در دهه‌های اخیر و در راستای مفهوم راهبردی، ما در حال پیاده‌سازی یک خط پایه جدید برای موقعیت بازدارندگی و دفاعی خود با تقویت قابل‌توجه آن و توسعه بیشتر طیف وسیعی از نیروهای قوی و آماده رزم هستیم و این گام‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای توان بازدارندگی و دفاع پیشگیرانه ناتو را تقویت می‌کند. ما متعهد به آماده‌سازی، بازدارندگی و دفاع در برابر حملات خصمانه به زیرساخت‌های حیاتی متحدان هستیم. هرگونه حمله علیه متحدان با پاسخی متحد و مصمم مواجه خواهد شد. ما با اتحاد و همبستگی در کنار هم می‌ایستیم و بر پیوند پایدار فرا آتلانتیک بین ملت‌هایمان تاکید می‌کنیم. ما به تلاش برای ایجاد صلح، امنیت و ثبات در منطقه یوروآتلانتیک ادامه خواهیم داد."


( ۲ )

نظر شما :