کاهش محبوبیت ترامپ در میان رای دهندگان جمهوریخواه طبق نظرسنجی‌ها

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۴ کد : ۲۰۱۶۲۶۳ سرخط اخبار

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در هفته‌های اخیر به حدی آرای رای دهندگان را از دست داده که در یک ایالت نه فقط از اصلی‌ترین نامی که به عنوان رقیبش در حزب جمهوریخواه در سال ۲۰۲۴ مطرح شده بلکه همچنین از یک قانونگذار جمهویخواه مخالفش که در انتخابات میاندوره‌ای نوامبر رای نیاورد، عقب افتاده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشا تودی، بر اساس یک نظرسنجی مشترکا برگزار شده از سوی شرکت دیزرت نیوز و انستیتوی سیاست هینکلی در بازه ۱۸-۲۳ نوامبر، تنها ۱۴.۶ درصد از رای دهندگان ایالت یوتا گفتند که به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در صورت برگزاری انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در این ایالت رای خواهند داد. بر اساس این نظرسنجی رون دسانتیس، با کسب ۲۴.۲ درصد از آرا پیشتاز بود در حالی که ۱۶.۴ درصد از پاسخگویان هم لیز چنی، نماینده در حال کناره گیری حزب جمهوریخواه از کنگره را برگزیدند.

چنی اخیرا به حدی از عدم محبوبیت در ایالت زادگاهش، ایالت وایومینگ رسید که در جریان انتخابات مقدمات تعیین نامزدهای کنگره در این ایالت با اختلاف ۳۷ درصد شکست خورد. ترامپ در میان رای دهندگان جمهوریخواه ایالت یوتا هم با اختلاف حتی بیشتری و با نتیجه ۳۳.۱ درصد در مقابل ۲۱.۱ درصد عقب تر است.

دسانتیس هنوز نامزدی خود برای انتخابات سال ۲۰۲۴ را اعلام نکرده است اما طبق یک نظرسنجی یک گروه سیاسی محافظه کار تحت عنوان گروه "باشگاه برای رشد" که در تاریخ ۱۴ نوامبر منتشر شد او در چهار ایالت مهم رقابتهای درون حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا - آیووا، نیوهمپشایر، فلوریدا و جورجیا - نیز با اختلاف زیادی از ترامپ پیشی می‌گیرد.

ترامپ دست کم تا ماه اوت در نظرسنجی میان نامزدهای مطرح شده برای حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴ پیشتاز بود، اما حمایت سیاسی از او پس از آنکه برخی از نامزدهای مورد حمایتش در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر کنگره بدتر از حد انتظار عمل کردند، ضعیف شده است. جمهوریخواهان توانستند در آن انتخابات اکثریتی با ۹ کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان به دست آورند، اما نتوانستند کنترل سنا را دوباره به دست آورند. همچنین نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات تعیین فرمانداری‌ها نیز در ۱۰ ایالت شکست خوردند.

ترامپ در آیووا، در ماه اوت با نتیجه ۵۲ به ۳۷ از دسانتیس جلوتر بود. همچنین در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای نوامبر، نتایج یک نظرسنجی در آن ماه نشان داد که دسانتیس با نتیجه ۴۸ بر ۳۷ از ترامپ پیش افتاده است. این دو نام اصلی برای رقابت درون حزبی جمهوریخواهان در ماه اوت در ایالت نیوهمپشایر با نتیجه ۴۵ به ۴۵ مساوی شدند. یک هفته بعد از انتخابات میان دوره‌ای، دسانتیس با نتیجه ۵۲-۳۷ از ترامپ پیش افتاد.

در یک نظرسنجی مشابه مربوط به حزب جمهوری خواه در ایالت تگزاس در اواسط نوامبر مشخص شد که دسانتیس نامزد برتر این حزب بوده و با نتیجه ۴۳ بر ۳۲ از ترامپ پیشی گرفته است.

طبق این نظرسنجی در قبال سوالی درباره این سناریوی احتمالی که ترامپ از رقابت درون حزبی خارج شود، ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان از دسانتیس حمایت کردند، در حالی که نزدیک‌ترین رقیب دسانتیس در این بخش مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق با کسب تنها هشت درصد رای بود. همچنین در یک نظرسنجی جداگانه دیگر هم جمهوری خواهان ایالت پنسیلوانیا با اختلاف ۴۵ به ۴۰ از دسانتیس نسبت به ترامپ حمایت کردند.


( ۱ )

نظر شما :