آمریکا احتمال استقرار تسلیحات هسته‌ای در کره جنوبی را رد نکرد

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۸ کد : ۲۰۱۷۴۴۴ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار با همتای کره جنوبی خود گفت، آمریکا به وظایفش متعهد است تا کره شمالی را از استفاده از هرگونه ابزار نظامی از جمله توانایی‌های هسته‌ای بازدارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات با «لی جونگ-ساپ» وزیر دفاع کره‌جنوبی عنوان داشت: ایالات متحده آمریکا درخصوص بازداشتن کره شمالی نسبت به تسلیحات هسته‌ای مصمم باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد که پیونگ‌یانگ "تعداد بی‌سابقه‌ای" از اقدامات تحریک‌آمیز را در سال ۲۰۲۲ انجام داده است.

آستین گفت هدف از سفر او تعمیق همکاری برای مقابله با چالش‌های امنیتی مشترک و تاکید مجدد بر تعهد ایالات متحده به کره جنوبی در زمان تشدید تنش و تحریک است.

وی در این کنفرانس گفت: ایالات متحده بر تعهد بازدارندگی گسترده خود که شامل طیف کاملی از قابلیت‌های دفاعی ایالات متحده، از جمله قابلیت‌های دفاعی متعارف، هسته‌ای و موشکی ما است، محکم می‌ماند.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی بعداً در دیدار با آستین بر لزوم گفتگو بین متحدان برای ایجاد یک سیستم موثر و قدرتمند بازدارندگی گسترده تأکید کرد تا به رفع نگرانی‌های مردم کره جنوبی کمک کند.

بر اساس بیانیه دفتر وی، یون افزود: تهدیدات هسته‌ای کره شمالی روز به روز افزایش می یابد. 

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی همچنین هشدار داده‌اند که پیونگ یانگ ممکن است برای اولین آزمایش هسته ای خود از سال ۲۰۱۷ آماده شود. تهدیدهای در حال تحول کره شمالی درخواست های برخی از سیاستمداران و کارشناسان در کره جنوبی را برای بازگرداندن سلاح های هسته‌ای تاکتیکی ایالات متحده یا حتی برنامه هسته‌ای کره جنوبی احیا کرده است، اگرچه مقامات سئول چنین احتمالی را رد کردند.

 بیش از ۲۸۵۰۰ سرباز آمریکایی به عنوان میراث جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره در کره جنوبی مستقر هستند که به جای یک معاهده صلح، با آتش بس پایان یافت. پیونگ یانگ این مانورهای مشترک را به عنوان دلیلی بر نیات خصمانه متحدان محکوم کرده و نمایش های نظامی خود را به نمایش گذاشته است.

لی گفته است که دو کشور در ماه فوریه تمرینات هسته‌ای روی میز را با سناریوی حملات هسته‌ای کره شمالی برگزار خواهند کرد، زیرا آنها در جهت بهبود برنامه‌ریزی و اجرای مشترک هسته‌ای و تقویت اشتراک اطلاعات حرکت می‌کنند.

آستین گفت که تمرین‌های روی میز تضمین می‌کند که متحدان پاسخ خود به کره شمالی را «چشم به چشم» ببینند. وی افزود: این رزمایش ها در راستای گفتگوهای متحدان برای گسترش فعالیت ها و مکانیسم های بازدارندگی گسترده در شبه جزیره و منطقه است.

کره جنوبی با فشار فزاینده‌ای برای پیوستن به تلاش های تحت رهبری ایالات متحده برای مقابله با نفوذ فزاینده چین و کمک به اوکراین در جنگ با روسیه مواجه شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه در جریان بازدید از سئول از کره جنوبی خواست حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهد.  وی به کشورهای دیگری اشاره کرد که سیاست خود را مبنی بر عدم ارائه سلاح به کشورهای درگیر پس از تهاجم روسیه تغییر داده اند.

لی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات استولتنبرگ گفت که اوضاع را زیر نظر دارد اما از توضیح بیشتر در مورد هرگونه حمایت نظامی از اوکراین خودداری کرد.

طبق بیانیه مشترک وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی، این دو کشور توافق کردند تا رزمایش‌های مشترک خود را طی سال جاری میلادی افزایش دهند.

در این بیانیه مشترک که توسط پنتاگون منتشر شد، آمده است: این دو وزیر دفاع متعهد شدند تا رزمایش‌های ترکیبی و آموزش‌های مشترک خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهند. آن‌ها همچنین نسبت به ایجاد تغییراتی در فضای امنیتی از جمله اقدامات اخیر پیونگ‌یانگ درخصوص برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش متعهد شدند. علاوه بر این، لی و آستین از تعهد خود نسبت به همکاری درباره استقرار تسلیحات استراتژیک آمریکایی در شبه جزیره کره خبر دادند.

لوید آستین و لی جونگ-ساپ همچنین درباره تدارک یک رزمایش مشترک در ماه فوریه گفت‌وگو کردند و هدف از این رزمایش "شبیه‌سازی استفاده احتمالی کره شمالی از تسلیحات هسته‌ای" و "نوع پاسخ" واشنگتن و سئول است.

وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی اولین جلسه خود را در سال جاری میلادی امروز در سئول برگزار کردند. امسال ائتلاف این دو کشور هفتاد ساله شد.

کره‌ شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای، سال گذشته میلادی تعداد بی‌سابقه‌ای موشک از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که قادر به رسیدن به سرزمین اصلی آمریکا هستند، شلیک کرد. مقامات آمریکا و کره جنوبی همچنین هشدار داده‌اند که پیونگ‌یانگ ممکن است برای اولین آزمایش یک وسیله هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ آماده شود.


( ۱ )

نظر شما :