نهمین افت متوالی قیمت ها موید چیست؟

قیمت جهانی مواد غذایی کاهش می یابد اما هنوز بسیار بالا است

۱۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۷۸ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
غلات تنها مواد غذایی نیستند که قیمت آنها در سال جاری افزایش یافته است. قیمت روغن های گیاهی نسبت به سال ۲۰۲۱ ، ۱۳.۹ درصد افزایش نشان می دهد و رکورد جدیدی را به ثبت می رساند. در مورد شاخص قیمت لبنیات در سال ۲۰۲۲، این شاخص نسبت به سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۹.۶ درصد افزایش یافته است، یعنی بالاترین میانگین سالانه از سال ۱۹۹۰. همین رکورد برای شاخص قیمت گوشت، افزایش سالانه ۱۰.۴ درصد، که از سال ۱۹۹۰ تا کنون بی سابقه است. شکر نیز در طول سال کمی افزایش یافت.
قیمت جهانی مواد غذایی کاهش می یابد اما هنوز بسیار بالا است

نویسنده: گیوم بنوآ، ماتیلد گولا

دیپلماسی ایرانی: به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، قیمت مواد غذایی در ماه دسامبر بار دیگر کاهش یافت و حتی به کمتر از سطح یک سال قبل رسید. با این حال، آنها در سطح رکورد باقی مانده اند.

به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد شاخص غذاهای اصلی که در دسامبر 1.9 درصد نسبت به نوامبر 2022 کاهش یافت، به طور متوسط 132.4 واحد کاهش یافت که کاهش 1٪  در طول یک سال  است.

این نهمین افت متوالی قیمت، روندی را تأیید می‌کند که در آوریل 2022، پس از یک رکورد افزایش در ماه قبل آغاز شد. ماکسیمو تورو، اقتصاددان ارشد فائو، گفت: «خوب  است که قیمت مواد غذایی پس از دو سال بسیار پرنوسان در حال کاهش است.»

شاخص قیمت روغن نباتی 6.7 درصد کاهش یافت و شاخص کل را با خود همراه کرد. شاخص قیمت غلات فائو نسبت به نوامبر 1.9 درصد کاهش یافت.یک تن گندم به علت ایجاد یک کریدور دریایی برای صادرات غلات اوکراینی به بیش از 300 یورو کاهش یافت. قیمت ذرت نیز کاهش یافت. قیمت گوشت نیز 1.2 درصد کاهش یافت. اما  این موسسه هشدار می دهد، روند نزولی عمومی نیست. قیمت شکر و لبنیات با افزایش متوسط مواجه شده است.

شاخص قیمت غلات فائو در سال گذشته به بالاترین سطح خود یعنی 154.7 واحد رسید که 23.5 واحد بیشتر از سال 2021 و 12.5 واحد بیشتر از رکورد قبلی ثبت شده در سال 2011 است. عوامل متعددی بیانگر این رکورد است. فائو این عوامل را اختلالات قابل توجه در بازارها، افزایش عدم اطمینان، افزایش هزینه های انرژی و نهاده ها، شرایط نامساعد آب و هوایی در چند کشور تامین کننده کلیدی، و ادامه تقاضای بالای جهانی غذا برمی شمرد.

این افزایش قیمت ها ترس از ظهور یک بحران جدید غذایی در مقیاس بزرگ را افزایش داده بود. اما با ثبات قیمت برنج  از این فاجعه جلوگیری شد.

غلات تنها مواد غذایی نیستند که قیمت آنها در سال جاری افزایش یافته است. قیمت روغن های گیاهی نسبت به سال 2021 ، 13.9 درصد افزایش نشان می دهد و رکورد جدیدی را به ثبت می رساند. در مورد شاخص قیمت لبنیات در سال 2022، این شاخص نسبت به سال 2021 به میزان 19.6 درصد افزایش یافته است، یعنی بالاترین میانگین سالانه از سال 1990. همین رکورد برای شاخص قیمت گوشت، افزایش سالانه 10.4 درصد، که از سال 1990 تا کنون بی سابقه است. شکر نیز در طول سال کمی افزایش یافت.
 

منبع: لزکو

کلید واژه ها: غلات گوشت برنج روغن لبنیات سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد


نظر شما :

نا شناس ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۴:۰۰
پیروز نشدن روسیه در اوکراین قیمت گندم را پائین آورد