احساس اطمینان سوریه با ملحق شدن ایران به روند نزدیکی روابط آنکارا-دمشق

۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۲ کد : ۲۰۱۷۵۰۷ سرخط اخبار

سفیر سابق سوریه در آنکارا در سخنانی گفت که با ملحق شدن جمهوری اسلامی ایران به روند ازسرگیری روابط میان دمشق و آنکارا، دولت سوریه احساس اطمینان بیشتر در این پرونده دارد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، نضال قبلان، سفیر سابق دمشق در آنکارا در این باره اظهار کرد که ملحق شدن ایران به روند عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه با تمایل و درخواست سوریه صورت گرفت.

وی افزود: ملحق شدن تهران تقریباً شرط سوریه بود پیوستن ایران به میانجیگری مهم‌ترین تحول است.

قبلان گفت: ورود ایران به این مسیر تعلل و عدم پایبندی ترکیه را کاهش می‌دهد؛ چراکه تجارب قبلی نشان می‌دهد که آنکارا به تعهدات خود در قبال دمشق و مسکو در خصوص حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه و عقب نشینی گروه‌های تروریستی از ادلب و جاهای دیگر عمل نمی‌کند.

وی ادامه داد: دمشق با پیوستن ایران به مسیر نزدیکی روابط سوریه و ترکیه احساس اطمینان بیشتری می‌کند. میان سوریه و ایران یک اتحاد در سرنوشت، هدف و استراتژی وجود دارد و اگر ایران با روسیه ضامن هرگونه توافق نزدیک یا آتی با ترکیه باشد، این به سوریه نوعی اطمینان می‌دهد.

سفیر سابق دمشق همچنین تاکید کرد که ایران می‌تواند ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا وادار به پایبندی به تعهداتش شود.

وی ادامه داد: میانجی‌گری واقعی که منجر به نشست سران ترکیه و سوریه شود، بدون ورود ایرانی‌ها به خط امکان پذیر نیست. این نظر و اعتقاد شخصی من است.

قبلان افزود: ضامن ایرانی با توجه به روابط تاریخی میان تهران و آنکارا به ویژه در زمینه گاز ایران در صنعت ترکیه، وزن متفاوتی دارد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سه شنبه هفته جاری در نشست خبری مشترک با سامح شکری، همتای مصری خود از توافق اولیه بر سر پیوستن ایران به مذاکرات سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه خبر داد.

وی گفت که روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن روند آستانه هستند و طبیعی است که تماس‌های آینده درخصوص عادی شدن روابط ترکیه و سوریه با مشارکت ایران باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز اخیرا در اظهاراتی با اشاره به تلاش‌ها برای نزدیک شدن روابط دمشق و آنکارا خواستار برگزاری مذاکرات میان روسیه، ترکیه و سوریه شد و برای اولین بار اعلام کرد که ایران نیز می‌تواند به این مذاکرات بپیوندد.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :