کی‌یف: قطع روابط دیپماتیک با ایران به رفتار آن به ویژه در زمینه جنگ اوکراین بستگی دارد

۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۵ کد : ۲۰۱۷۵۱۵ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگویی با تکرار ادعای حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت که قطع روابط دیپلماتیک با ایران، به رفتار تهران به ویژه در زمینه جنگ اوکراین بستگی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اروپا پرس، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگویی با شبکه بی‌بی‌سی با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپادهای جنگی به آن، گفت که احتمال قطع روابط دیپلماتیک با ایران به «رفتار» تهران، به ویژه در زمینه حمله روسیه به اوکراین بستگی دارد.

کولبا افزود: این تصمیم «هر موقعی ممکن است با رییس جمهور در میان گذاشته شود، موضوعی است که در حال حاضر مطرح است.»

وزیر امور خارجه اوکراین درباره روابط کشورش با ایران گفت: ما از گذشته تا کنون لطمه‌ای به ایران نزده‌ایم. آن‌ها شروع کردند به عرضه پهپادهای کامیکازه به روسیه و از خطوط قرمز عبور کردند.

به گزارش ایسنا، ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین از سوی مقامات ایرانی و روسی رد شده است. روسیه می‌گوید، از پهپادهای ساخت داخل در اوکراین استفاده می‌کند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری اخیرش در این باره اظهارکرد: چندی پیش گفت‌وگوهایی بین دو هیات ایرانی و اوکراینی در ارتباط با ادعاهای مطرح شده و اثبات نشده علیه جمهوری اسلامی ایران در بحث پهپادها با کمک یک دولت دوست در یک کشور ثالث برگزار شد و در ترکیب هیات دو کشور اعضای فنی و تخصصی دو طرف حضور داشتند و شواهد و ادعاهای مطرح شده مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هیات جمهوری اسلامی ایران توضیحات لازم در ارتباط با نکاتی که در آن جلسه از سوی هیات اوکراینی مطرح شده ارائه داد و در این زمینه هیچ گونه شواهد و مدارکی اثبات کننده از سوی طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر که چنین اتهاماتی را متوجه ایران کرده‌اند ارائه و مطرح نشده است.
کنعانی افزود: در همین چارچوب قرار شد که هیات‌ها به کشورهای خود بازگردند تا در صورت لزوم گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.
او با اشاره به تلاش برخی از کشورها با توسل به بهانه‌های واهی برای مسئول قلمداد کردن ایران در جنگ اوکراین اظهار کرد: بیان این اتهامات در استمرار رفتارهای سیاسی غلط آنها مبتنی بر اعمال فشار سیاسی به ایران انجام می‌شود. ایران بارها این اتهامات را رد کرده است و بر مواضع اصولی خود در ارتباط با این بحران تاکید می‌کند.
او خاطرنشان کرد: ایران یک طرف جنگ نیست و قویا معتقد است که راه حل این جنگ و بحران سیاسی است.

انتهای پیام


( ۲ )

نظر شما :