سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی:

آل صادق: امیداوریم وزرای خارجه ایران و عربستان در آینده نزدیک دیدار کنند/اقدامات خوبی برای راه آهن شلمچه – بصره انجام شده است

۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۹۱۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمد کاظم آل صادق در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی گفت: با تلاش هایی که وزیر محترم امور خارجه عراق در حال انجام آن است و اعلام آمادگی ای که ایران کرده امیدواریم در آینده نزدیک مذاکرات ایران و عربستان برای عادی سازی روابط در سطح وزرای امور خارجه انجام شود./ ایران و عراق برای انجام این پروژه جدی هستند. انشاء الله در آینده نزدیک سفر وزیر حمل و نقل عراقی به ایران را برای تسریع این پروژه شاهد خواهیم بود.
آل صادق: امیداوریم وزرای خارجه ایران و عربستان در آینده نزدیک دیدار کنند/اقدامات خوبی برای راه آهن شلمچه – بصره انجام شده است

دیپلماسی ایرانی: در سفر حسین امیرعبداللهیان به عراق مسائل متعددی مطرح شد، از جمله موضوع مذاکرات ایران و عربستان، پرونده راه آهن شلمچه – بصره که فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با همتای ایرانی اش گفت که کشورش برای انجام آن جدیت بسیاری دارد و همچنین موضوع نهایی کردن اختلافات موجود میان ایران و عراق در پرونده توافقنامه الجزایر که حسین امیرعبداللهیان در این کنفرانس مطبوعاتی بر لزوم حل و فصل هر چه سریعتر آن تاکید کرد. خبرنگار دیپلماسی ایرانی که به همراه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق رفته، درباره این موضوعات گفت وگویی را با محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد انجام داده است که در ادامه می خوانید:

آقای آل صادق، همان طور که مستحضرید یکی از اهداف اصلی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق، موضوع مذاکرات ایران و عربستان است. طرف عراقی تلاش بسیاری برای انجام این دیدارها انجام داده و پیش از این میزبان فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز بوده است. آیا پیش بینی می کنید که دیدارهای سطح عالی ایران و عربستان در سطح وزرای امور خارجه به میزبانی عراق در آینده نزدیک انجام شود؟

ما امیدواریم این اتفاق بیفتد. با تلاش هایی که وزیر محترم امور خارجه عراق در حال انجام آن است و اعلام آمادگی ای که ایران کرده است امیدواریم این اتفاق بیفتد و در آینده نزدیک مذاکرات ایران و عربستان برای عادی سازی روابط در سطح وزرای امور خارجه انجام شود. 

آیا غیر از آنچه در کنفرانس مطبوعاتی وزرای امور خارجه ایران و عراق گفته شد، اقدام یا خواسته دیگری از سوی ایران در مذاکرات با طرف عراقی مطرح شد؟

وزیر محترم امور خارجه کشورمان در ملاقات هایش درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هم تاکیداتی داشتند و طرف عراقی هم برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است.

سوال دیگر درباره خط آهن شلمچه است. وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت که با همتای ایرانی اش درباره ساخت و تکمیل پروژه خط آهن شلمچه – بصره گفت وگوهای خوبی داشته است و گفت که عراق برای به نتیجه رسیدن این پروژه جدیت بسیاری دارد. ما شاهدیم که طی سال های اخیر بر سر این موضوع بارها مذاکره شده و طرف عراقی بارها اعلام کرده است که همه تلاش خود را می کند و اصرار دارد که این پروژه هر چه سریعتر تکمیل و عملیاتی شود. ارزیابی شما درباره وضعیت فعلی این پروژه چیست؟

هر دو کشور برای انجام این پروژه جدی هستند. یک نکته ای را عراقی ها داشتند و آن اینکه ما مقداری از مرزی که بودیم بر اساس میل مرزی عقب نشینی هایی انجام دهیم که این مساله به حمدالله از جانب ما انجام شده است. طرف عراقی همچنین تقاضا دارد در محوری به طول 9 کیلومتر در عرض شست متر مین زدایی بکنیم که ما برای انجام این کار نیز اعلام آمادگی کرده ایم. همچنین آنها نیز مساله تملک زمین هایی که در مسیر این راه آهن وجود دارد را در حال انجام اقدامات لازم برای انجام آن هستند که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد. انشاء الله در آینده نزدیک نیز سفر وزیر حمل و نقل عراقی به ایران را برای تسریع این پروژه شاهد خواهیم بود.

درباره مذاکرات اروند رود و لایروبی شط العرب و مسائلی که برای اجرایی شدن معاهده الجزایر مطرح است، آیا مذاکرات نهایی به مرحله مرضی الطرفین رسیده است؟

این موضوع در حال پیگیری است. امروز هم آقای وزیر امور خارجه کشورمان این موضوع را مطرح و تاکید کردند که هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و امیدواریم که نتایج مذاکرات امروز ما در عراق و پیگیری هایی که در این زمینه در حال انجام است هر چه سریعتر به ثمر بنشیند. بی شک حل این پرونده به تثبیت روابط بسیار حسنه و رو به گسترش ایران و عراق کمک بسیاری خواهد کرد. 

با تشکر از شما.

خواهش می کنم.#

کلید واژه ها: ایران و عراق ایران و عربستان میانجی گری میانجی گری عراق بین ایران و عربستان ایران و عراق و عربستان محمد کاظم آل صادق سفیر ایران سفیر ایران در عراق حسین امیرعبداللهیان سفر امیرعبداللهیان به عراق سفیر وزیر خارجه ایران به عراق شلمچه بصره راه آهن شلمچه - بصره ایران و سوریه عضویت سوریه اتحادیه عرب پیمان الجزایر


( ۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۶
خسارت ایران از جنگ چه شد؟عراق خسارت کویت را کاملا پرداخت کرد۔ما علاوه بر اینکه خسارتی دریافت نکردیم کلی هم کمک کردیم۔مزد انچنانی خودمان را هم دریافت کردیم۔از کسانیکه توقع نداشتیم۔ محبت زیاد از حد باعث درد سر است۔
ابراهیم قدیمی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۱
نه شیر شتر ونه دیدار وزیر امور خارجه عربستان۔از یک سوراخ چند بار نباید گزیده شد۔سیاست نه دشمنی ونه دوستی مناسب است۔مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان۔