تلاش برای کاهش وابستگی به واردات انرژی

هند می خواهد به یک قدرت بزرگ هیدروژنی تبدیل شود

۰۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۹۹۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی
دولت انتظار دارد صنعت حدود ۱۰۰ میلیارد یورو به این بخش تزریق کند. تا سال ۲۰۳۰، هند می خواهد معادل ۵۰۰ گیگاوات انرژی غیر فسیلی تولید کند که عمدتا توسط خورشید و انرژی آبی تامین می شود. در مجمع جهانی اقتصاد سال گذشته، وزیر نفت هند اعلام کرد که این شبه قاره به رهبر بازار جهانی هیدروژن سبز تبدیل خواهد شد.
هند می خواهد به یک قدرت بزرگ هیدروژنی تبدیل شود

نویسنده: کریستوف هاین

دیپلماسی ایرانی: هند، سومین اقتصاد بزرگ آسیا می خواهد سبزتر شود و کمتر به واردات انرژی وابسته باشد و در عین حال، می خواهد هیدروژن سبز جهان را تامین کند. سخنگوی دولت گفت تا اوایل سال 2030، هند می خواهد "حداقل یک دهم تقاضای جهانی برای هیدروژن سبز را پوشش دهد." کابینه هند اکنون 2.25 میلیارد یورو برای پروژه های هیدروژنی اختصاص داده است.

دولت انتظار دارد صنعت حدود 100 میلیارد یورو به این بخش تزریق کند. تا سال 2030، هند می خواهد معادل 500 گیگاوات انرژی غیر فسیلی تولید کند که عمدتا توسط خورشید و انرژی آبی تامین می شود. در مجمع جهانی اقتصاد سال گذشته، وزیر نفت هند اعلام کرد که این شبه قاره به رهبر بازار جهانی هیدروژن سبز تبدیل خواهد شد.

بر اساس برآوردهای شورای هیدروژن که شامل 150 شرکت در بخش انرژی و مواد خام و مشاوران مک کینزی است، تقاضا برای هیدروژن سبز در چهار کشور بزرگ آسیایی چین، ژاپن، هند و کره جنوبی در سال 2050 به حدود 285 میلیون تن افزایش خواهد یافت که حدود 43 درصد تقاضای جهانی خواهد بود. بیش از 300 میلیارد دلار نیز تا سال 2030 به پروژه های جدید سرازیر خواهد شد.

در درجه اول، هند می خواهد تا سال 2030 حدود 5 میلیون تن هیدروژن از انرژی غیر فسیلی تولید کند. تا آن زمان قرار است 50 میلیون تن گازهای گلخانه ای جایگزین شود. همچنین کابینه نارندرا مودی قصد دارد 11.4 میلیارد یورو در واردات انرژی صرفه جویی کند.

در همین حال، شرکت نفت چین و سینوپک، شریک شرکت آلمانی بسف BASF در حال کار روی ساخت کارخانه هیدروژن سبز با حجم 20هزار تن در سال هستند. غول‌های نفتی غرب نیز برای مشارکت در صنعت هیدروژن عجله می کنند: BP اکنون سهامدار اصلی مرکز انرژی‌های تجدیدپذیر آسیا در استرالیاست. قرار است سالانه حدود 1.6 میلیون تن هیدروژن سبز در آنجا تولید شود.

شرکت شورون، رقیب آن با شرکت نفت اندونزیایی پرتامینا Pertamina و شرکت سنگاپوری سازنده کارخانه کپل Keppel روی بنای کارخانه ای کار می کنند که از انرژی زمین – گرمایی برای تولید هیدروژن سبز استفاده کند. به این ترتیب قرار است سالانه تا 160 هزار تن تولید شود. شرکت ژاپنی میتسوبیشی نیز شرکت نفت دولتی اندونزی را به عنوان شریک خود انتخاب کرده است. 

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: هند انرژی انرژی سبز محصولات نفتی اقتصاد هند آلمان آلمان و هند انرژی های پاک اندونزی چین چین و هند پیشروی اقتصادی چین و هند


( ۶ )

نظر شما :