در جنگ اوکراین

ابتکارعمل چین نمرده است

۰۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۳۲ اخبار اصلی اروپا
در سرمقاله ای که در روزنامه اماراتی الخلیج منتشر شده آمده است که پکن باور دارد ابتکار عملش متعادل و شایسته بحث و بررسی است؛ زیرا نگرانی‌های امنیتی روسیه و نیز خواسته‌های اوکراین را مد نظر قرار می‌دهد.
ابتکارعمل چین نمرده است

دیپلماسی ایرانی: زمانی که چین در بیست و چهارم ماه گذشته ابتکارعمل خود در راستای دستیابی به راه حلی برای جنگ روسیه و اوکراین را ارائه کرد، یقین داشت که پاسخ لازم را از طرف ائتلاف غرب به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا دریافت نخواهد کرد؛ یعنی کشوری که اجازه نمی‌دهد چین به دستاورد سیاسی‌ای دست یابد که باعث می‌شود از اعتبار این کشور کم شود و بر اعتبار پکن افزوده شود.

پکن باور دارد ابتکار عملش متعادل و شایسته بحث و بررسی است؛ زیرا نگرانی‌های امنیتی روسیه و نیز خواسته‌های اوکراین را مد نظر قرار می‌دهد.

از آنجایی که چین باور دارد توقف جنگ ضروری است قبل از این که گسترش یابد و از کنترل خارج شود و به خطری قریب الوقوع برای جهان تبدیل شود و این‌که هیچ برنده‌ای در درگیری‌ها و جنگ‌ها وجود ندارد؛ بنابراین سفر هفته آینده شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به مسکو گامی پیشرفته در راستای احیای این ابتکارعمل به حساب می‌آید، به ویژه ‌که مسکو تایید ضمنی خود با بندهای آن را اعلام کرده و از هرگونه تلاش واقعی برای توقف جنگ استقبال کرده است. بدون تردید شی جین پینگ به خاطر روابط نزدیک خود با رئیس جمهور پوتین و روابط راهبردی دو کشور می‌تواند نقش مثبتی در پایه‌گذاری آغاز مذاکرات میان روسیه و اوکراین ایفا کند.

اگر اطلاعات روزنامه «وال استریت ژورنال» درست باشد مبنی بر این که رئیس جمهور چین بعد از سفر خود به مسکو قصد دارد دیداری از طریق اینترنت با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین داشته باشد؛ بنابراین  این امر به این معناست که چین برای گام برداشتن در راستای طرح ابتکارعمل خود و تلاش برای متقاعد کردن رئیس جمهوری اوکراین درخصوص اهمیت توقف جنگ در راستای منافع اوکراین و روسیه و در نتیجه امنیت و صلح بین المللی مصمم است. مساله ای که می تواند ابزار نفوذ دیپلماسی در جنگ اوکراین را از طرف غربی و به ویژه ایالات متحده بگیرد و پکن را میدان دار عرصه دیپلماسی جنگ اوکراین کند. واشنگتن بر این موضوع واقف است و برای همین ساز ناکوک می زند، چرا که نمی خواهد تصمیمی گرفته شود که خود طرفی از آن نیست. ایالات متحده اصرار دارد هر گونه توافقی در اروپا از جمله در اوکراین باید با لحاظ نفوذ آن و منافعش در اروپا باشد. این مساله ای نیست که ایالات متحده بخواهد به راحتی از کنار آن بگذارد.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین شی جینپینگ شی جین پینگ روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین رئیس جمهوری چین ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری روسیه رئیس جمهوری اوکراین اروپا غرب ایالات متحده امریکا امریکا امریکا و روسیه و چین


( ۳ )

نظر شما :

ناشناس ۰۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۷
زخمی که بر پیکر اوکراین نشسته با مذاکره درمان نمی شود . هزاران کشته و میلیاردها خسارت ، شوخی نیست . اینکه دو طرف سر یک میز بنشینند و بدون در نظر گرفتن اتفاقات جنگ راجع به روز بعد از جنگ صحبت کنند ، نوعی فیلم تخیلی را نشان می دهد .‌ تنها روندی که طی آن ماجرا لااقل از منظر میدانی تمام می شود ، پیروزی روسها است و الا در شرایط مساوی نه اوکراین از حقوق خودش مانند دریافت غرامت و مجازات مسببین کوتاه خواهد آمد و نه روسها آنقدر ضعیف هستند که راضی به اجرای خواسته های اوکراین شوند . در دعوای گرگ و خرگوش ، اینجا برای تمام شدن غائله خرگوش باید ببازد .‌ شاید برای خرگوش هم بهتر باشد .
ابراهیم قدیمی ۰۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۷
این جنگ جنگ اوکراین وروسیه نیست جنگ سرمایه داری وبنگاههای سیاسی اقتصادی اروپا وامریکا با روسیه با بکارگیری اوکراین است۔بدون دلیل لوله گاز منفجر نمیشود۔بدون دلیل برخلاف قول وقرارها ناتو را گسترش ندادند۔بدون دلیل سیل سلاح سرازیر نمیشود۔اهداف بلند مدت اقتصادی سیاسی نظامی در این کارها است۔۔۔نه روسیه میتواند بدون دریافت امتیازهای مورد نظر خود که هرروزه افزابش مییابد این جنگ را متوقف کند ونه اوکراین با مدیریت زولانسکی۔این جنگ با تغییر دوره ریاست جمهوری دموکرات ها یا حذف زولانسکی ممکن است قابل توقف موقت باشد۔حتی با تغییراتی در روسیه قابل توقف نیست۔روسیه نمی تواند مانند ایران و سرنوشت برجام امنیت خود را بقول قرارها ویا امضاهای بی ارزشی گره بزند۔کسی فریاد چوپان دروغگو را باور نمی کند چه برسد به قول وقرار ها وامضاها۔خود چین با بعلت عمل کردن بر خلاف قول وقرارها مشکل نظامی دارد۔موضوع اصلی این سفر ممکن است جنگ اوکراین نباشد ودر حاشیه صحبت هائی شده باشد۔