دولت پوتین به دنبال چیست؟

تحکیم همکاری روسیه با کشورهای آفریقایی

۰۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۴۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در حالی که روسیه حمله به اوکراین را دنبال می کند، دولت پوتین در نظر دارد در پاسخ به انتقادات بین المللی روابط با کشورهای آفریقایی را تحکیم بخشد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از روز بیست و سوم تا بیست و ششم ماه ژانویه به چهار کشور آفریقایی آنگولا، ‌اریتره،‌ اسواتینی و آفریقای جنوبی سفر و از این کشورها در حمله به اوکراین درخواست حمایت کرده است. به نظر می رسد روسیه از طریق همکاری نظامی قصد دارد، قدرت نفوذ خود را در آفریقا گسترش دهد.
تحکیم همکاری روسیه با کشورهای آفریقایی

نویسنده:‌ هیتوشی اوهاما

دیپلماسی ایرانی: در حالی که روسیه حمله به اوکراین را دنبال می کند، دولت پوتین در نظر دارد در پاسخ به انتقادات بین المللی روابط با کشورهای آفریقایی را تحکیم بخشد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از روز بیست و سوم تا بیست و ششم ماه ژانویه به چهار کشور آفریقایی آنگولا، ‌اریتره،‌ اسواتینی و آفریقای جنوبی سفر و از این کشورها در حمله به اوکراین درخواست حمایت کرده است. به نظر می رسد روسیه از طریق همکاری نظامی قصد دارد، قدرت نفوذ خود را در آفریقا گسترش دهد.

روسیه قرار است ماه ژوئیه میزبان نشستی باشد که در آن سران کشورهای آفریقایی شرکت خواهند کرد و وزیر امور خارجه روسیه در این سفر زنجیره ای با سران کشورهای مختلف درباره این نشست تبادل نظر کرده است. به نوشته رسانه های روسی، سرگئی لاوروف در ماه فوریه به تونس و سایر کشورها سفر خواهد کرد.

اتحاد جماهیر شوروی به منظور رقابت با کشورهای غربی در آفریقا فعال بود، ولی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نفوذ روسیه در آفریقا کاهش یافته است. دولت پوتین در سال های اخیر بر دیپلماسی پیرامون آفریقا تمرکز و نخستین نشست خود را در سال 2019 برگزار کرده است. امنیت غذایی ، امنیت منابع ، مراقبت های پزشکی و انتقال فناوری از موضوعات اصلی این نشست بود. وزیر امور خارجه روسیه روز بیست و پنجم ماه ژانویه در دیدار با لوورنسو ، رییس جمهور آنگولا ، مدعی شد که غرب از اوکراین برای ترویج ایده ها و عملکردهای نازیسم استفاده می کند.  

سرگئی لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی که هنگام سفر به آفریقای جنوبی برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه: «‌آیا نیروهای روسی از موشک و پهپاد برای حمله به زیر ساخت های غیر نظامی و شهروندان در اوکراین استفاده می کند؟»‌ با اشاره به اینکه: «ما به زیر ساخت های غیر نظامیان حمله نکردیم. این موضوع به طور گسترده تایید شده است.» ادعای مطرح شده در این زمینه را رد کرده است.

با سفر وزیر امور خارجه روسیه به آفریقا انتظار می رود که ما شاهد جنبه هایی از حفظ همکاری نظامی کشورهای آفریقایی با روسیه باشیم. آفریقای جنوبی پیش از سفر وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، از روز هفدهم ماه فوریه رزمایش دریایی مشترکی با چین و روسیه در شهر دوربان در شرق این کشور برگزار خواهد کرد.

 پاندور، ‌وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درباره رزمایش مشترک گفت: «‌تمام کشورهای جهان در حال برگزاری رزمایش نظامی مشترک با کشورهای دوست می باشند.» وزیر امور خارجه روسیه هم که در این کنفرانس مطبوعاتی حضور داشت، از برگزاری رزمایش حمایت کرد و گفت: «سه کشور مستقل بدون نقض قوانین بین المللی رزمایش خود را برگزار خواهند کرد.» گزارش ها حاکی از این است که روسیه در سال های اخیر مشارکت نظامی در کشورهای آفریقایی را از طریق شرکت نظامی خصوصی واگنر گسترش داده است.

منبع:‌ماینیچی 
 

کلید واژه ها: روسیه ولادیمیر پوتین جنگ اوکراین سرگئی لاوروف آفریقای جنوبی آنگولا اریتره اسواتینی اتحاد جماهیر شوروی


( ۴ )

نظر شما :