دیدار با نخست وزیر عراق شمخانی: ایران آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است

۲۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۵:۵۰ کد : ۲۰۱۸۳۸۹ سرخط اخبار

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است.

به گزارش ایسنا، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای دیدار و گفتگو با مقامات بلندپایه عراقی و امضای توافقنامه امنیتی مشترک در بغداد به سر می‌برد، ظهر امروز با آقای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و پیرامون مهم ترین مسائل دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی با او گفتگو کرد.

در این دیدار شمخانی با اظهار خرسندی از ثبات سیاسی ایجاد شده در عراق پس از انتخاب دولت جدید از سوی پارلمان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، عراق متحد، یکپارچه و قدرتمند را وزنه ثبات در منطقه عنوان کرد و افزود: بدون شک عراق با عبور از مشکلات سیاسی و امنیتی که طی سالهای گذشته به این کشور تحمیل شده، ضمن بازیابی نقش و کارکرد تاثیر گذار خود در جهان عرب و دنیای اسلام به جایگاه تاریخی خود به عنوان بازیگری مهم در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بازخواهد گشت.

شمخانی هرگونه تنش و بحران در مناطق مرزی مشترک ایران و عراق را مخل امنیت و آرامش مردم و عاملی بازدارنده در توسعه شهرهای مرزی عنوان کرد و گفت: باید با هرگونه عوامل تنش زا و بحران آفرین داخلی و خارجی با قاطعیت برخورد و ریشه آنان را خشکاند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، پایان دادن فوری به شرارت عناصر و گروه های مزدور و مسلح ضدانقلاب و تهدیدات نظامی  و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را در همین ارتباط حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم منافع دو کشور قربانی شیطنت‌های آمریکا و مزدوران تروریستش شود.

دریابان شمخانی ضرورت پیگیری و اجرای سریع توافقات میان دو کشور به ویژه فعال‌سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک و بالاخص طرح راه آهن شلمچه - بصره را مورد تأکید قرار داد و گفت: پیوندهای عمیق فرهنگی و مذهبی میان مردم ایران و عراق با توسعه همکاریهای مشترک اقتصادی و تجاری قوی تر خواهد شد.

شمخانی همچنین با اشاره به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دوجانبه، از تلاش‌های صادقانه دولت عراق در میزبانی پنج دور گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر کرد و اقدامات انجام شده از سوی بغداد را در فراهم شدن زمینه دست‌یابی تهران و ریاض به توافق جدید بسیار ارزشمند دانست.

در این دیدار، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز با استقبال و ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به عراق و تبریک توافق اخیر ایران و عربستان سعودی بر توسعه همکاری‌های همه جانبه دو کشور تأکید کرد.

السودانی در ادامه گفت: دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود به‌ویژه در روزهای سخت بوده و خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق با گرامی‌داشت یاد شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این دو شهید بزرگوار را نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق دانست.

السودانی با اشاره به عزم و اراده دولت جدید عراق برای اجرایی کردن توافق‌ها میان دو کشور و گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: امضاء توافقنامه مهم امنیتی میان تهران و بغداد نشان می‌دهد که از نظر مسئولین  ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست.

السودانی خاطر نشان کرد: دولت عراق بر اساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند.

انتهای پیام


نظر شما :