سی و هشتمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

اوضاع سخت لبنان

۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۲۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
امور لبنان واقعا سخت است. وضعیت هر روز هم سخت تر می شود. اوضاع اقتصادی رو به فروپاشی تمام عیار است و کشور در وضعیت بسیار سختی گرفتار شده است.
اوضاع سخت لبنان

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش سی‌ و هشتم آن را می خوانید:

در ادامه صحبت هایم با پژوهشگر تاثیرگذار که در مراکز پژوهشی مهم امریکا کار می کند و نظراتش در داخل و خارج از امریکا تاثیرگذار است و دو بار در سمت های مهم و عالی رتبه کار کرده و دوباره به کار پژوهش بازگشته است، صحبتمان به لبنان رسید؛ گفت: «نمی دانم "انقلابیون 13" (معترضان به وضع موجود که در سال های 2020 و 2021 علیه فساد جاری در لبنان تظاهرات کردند و باعث سرنگونی دولت سعد حریری، نخست وزیر سابق شدند) که در انتخابات اخیر پارلمان موفق شدند به مجلس راه یابند چه خواهند کرد. وضعیتشان سخت است یا به عبارت دیگر چندان آسان نیست. چه کسی را برای ریاست مجلس انتخاب خواهند کرد؟ (این گفت وگو قبل از انتخاب رئیس مجلس لبنان انجام شده است. در حال حاضر نبیه بری به عنوان رئیس پارلمان مجددا انتخاب شده است) چه کسی را برای نخست وزیری نامزد خواهند کرد؟ آیا با «حزب نیروهای لبنانی» که نمایندگان مهمی در مجلس دارند، همکاری خواهند کرد؟ آیا دیگران با آنها مشارکت خواهند داشت؟ این سوالهایی است که همچنان مطرح هستند و پاسخ روشنی برای آنها مشاهده نمی شود.» 

سپس گفت: «انقلابیون 13 درگیر منافع شخصی خود شده اند، از اهدافی که برای آن به خیابان ها آمده بودند فاصله گرفته اند و شعارهایی که علیه فساد سر می دادند را کنار گذاشته اند و به فکر منافع شخصی خود افتاده اند. مثل کسانی که می خواهند غنایم را میان خود تقسیم کنند. فکر می کنند حالا که به پازل قدرت راه یافته اند پس باید سهم خود را بگیرند و جایگاه خود را مستحکم کنند، بی اعتنا به آنچه شعار دادند و مردم را پشت سر خود آوردند و به پشتوانه آنها رای کسب کردند. حالا آیا به این وضعیت باقی خواهند ماند؟»

بعد درباره اوضاع لبنان گفت: «آیا نمایندگان پارلمان و مخالفان موسوم به انقلابیون 13 که با شعارهای دهان پرکن به مجلس راه یافتند می توانند کسی را برای نخست وزیری انتخاب کنند یا اینکه همه از انتخاب نخست وزیر ناتوان خواهند ماند؟ حالا چه کسانی که در گذشته ناتوان بودند و الان هم ناتوانند چه کسانی که واقعا از تشکیل دولت ناتوانند؟ ناتوانی آنها یعنی ادامه دولت فعلی اما با وضعیت پیشبرد امور. آیا رئیس جمهوری جدیدی انتخاب خواهد شد یا خیر؟ امور واقعا سخت است. وضعیت هر روز هم سخت تر می شود. اوضاع اقتصادی رو به فروپاشی تمام عیار است و کشور در وضعیت بسیار سختی گرفتار شده است. شاید حزب الله به دولت غیرمرکزی گسترده که همان فدرالیسم مورد رضایت همه است حرکت کند.»

نظر دادم: «دولت غیرمرکزی گسترده یا فدرالیسم حزب الله را اذیت نخواهد کرد برای این که باعث خواهد شد تا بر آن مسلط شود و در آن و در بیشتر مکان ها و نواحی کشور صاحب نفوذ باشد برای همین از این وضعیت ضرر نخواهد کرد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: لبنان حزب الله لبنان تظاهرات لبنان سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم مجلس لبنان اقتصاد لبنان سقوط اقتصاد لبنان


( ۴ )

نظر شما :