ضعف واشنگتن در خاورمیانه

ایران، عزم و راهبردِ نامنسجم آمریکا در سوریه را محک می زند

۱۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
تهران عزم سیاسی دشمن قَدَر خود در سوریه را محک زده و تا به اینجا، به نظر نمی رسد که نتیجه این کار، تهران را از انجام حملات نیابتی تازه منصرف کرده باشد.ناتوانی سامانه های دفاع هوایی پایگاه های آمریکا در جلوگیری از حمله پهپادهای انتحاری ایران، پرسش هایی را پیش می آورد. زمان بندی این حملات هم قابل توجه است؛ درست پس از دیدار سطح بالای مقام های نظامی آمریکایی از منطقه و آشتی دیپلماتیک ایران و عربستان.
ایران، عزم و راهبردِ نامنسجم آمریکا در سوریه را محک می زند

نویسنده: گونِی ییلدیز Guney Yildiz (خبرنگار و تحلیلگر مسائل ترکیه مقیم لندن)

دیپلماسی ایرانی: حملات نیابتی اخیر ایران در سوریه، که پایگاههای آمریکایی را هدف گرفت، یک لحظه کارساز در پویش های منطقه را پررنگ می کند. 

تهران عزم سیاسی دشمن قَدَر خود در سوریه را محک زده و تا به اینجا، به نظر نمی رسد که نتیجه این کار، تهران را از انجام حملات نیابتی تازه منصرف کرده باشد.

ناتوانی سامانه های دفاع هوایی پایگاه های آمریکا در جلوگیری از حمله پهپادهای انتحاری ایران، پرسش هایی را پیش می آورد.

زمان بندی این حملات هم قابل توجه است؛ درست پس از دیدار سطح بالای مقام های نظامی آمریکایی از منطقه و آشتی دیپلماتیک ایران و عربستان.

چه بسا که راهبردگران ایران، این برداشت را داشته باشند که رخدادهای مورد اشاره، نشان از ضعف آمریکا در خاورمیانه و در سوریه دارد.

این حمله تاکیدی است بر این ضرورت که آمریکا، راهبردش را انطباق داده، سازگار سازد و به دگرگونی موازنه های قدرت در منطقه واکنش نشان دهد. 

در حالی که آمریکا بدون یک راهبرد منسجم، در حالت دفاعی قرار دارد، می توان انتظارت حملات بیشتر ایران در سوریه را داشت.

رفع آشفتگی و پراکندگی موجود در رویکرد آمریکا در سوریه، یک نیاز اساسی دولت بایدن است چرا که نهادهای مختلف، راهبردهای پراکنده ای را دنبال می کنند.

توسعه یک راهبرد روشن که تلاش های ضد داعش، ضد اسد و ضد ایران را پیوند زند، برای آمریکا اهمیتی کارساز دارد تا جای پای خود را در منطقه بازپس گرفته و با حملات آینده ایران، بطور موثری مقابله نماید. 

منبع: فوربس

کلید واژه ها: ایران آمریکا سوریه خاورمیانه بشار اسد عربستان سعودی داعش


( ۱۶ )

نظر شما :

امین ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۶
جالبه که از نظر این نویسنده و تحلیلگر اشغال نظامی و دزدی و غارت نفت سوریه توسط آمریکا یک حق کاملا قانونی و پذیرفته شده است و این مخالفت و مقابله با آمریکاست که غیرقانونی است!