آنچه در نشست ناتو گذشت

۲۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۱:۵۶ کد : ۲۳۱ آمریکا
وزراى دفاع 26 کشور عضو ناتو و 11 کشور ديگر براى شرکت در يک اجلاس دو روزه در بروکسل گرد هم آمدند. از مهمترين موضوعات مورد بحث اين نشست کمک به افغانستان براى تامين ثبات و امنيت در اين کشور بود.

ياپ هوپ دى شفر،‌دبير کل ناتو، در ابتدا به لزوم کمک به بازسازى،‌توسعه، اداره افغانستان،‌آموزش نيروهاى پليس و مبارزه عليه مواد مخدر در اين کشور اشاره کرد. تلفات غير نظاميان در اين کشور فعاليتهاى سازمان ناتو را تحت تاثير قرار داده است و شايد غلبه بر اين بحران براى ناتو کار آسانى نباشد.

 

اين در حالى است که سخنگوى ناتو،‌جيمز اپتوراى در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که نيروهاى کمکى امنيتى بين المللى حضور نظامى خودرا در افغانستان به 40 هزار تن خواهند رساند.

وى هدف کلى را آموزش نيروهاى افغان خواند و گفت نيروهاى ما بايد بتوانند همراه با رشد ارتش افغانستان جلو بروند. هفت کشور هم پيمان ما توافق کردند تا گروههاى آموزشى بيتشرى را در افغانستان مستقر کنند. اين در حالى است که 20 گروه آموزشى در حال حاضر در اين کشور به فعاليت مشغولند.

 

وزارى خارجه کشورهاى عضو ناتو با حضور همتاى افغان خود همچنين به لزوم کاهش کشتار غير نظاميان در اين کشور اشاره کردند. وزراى دفاع کشورهاى عضو ناتو همچنين طالبان را به حمله آگاهانه به هدفهاى غير نظاميان محکوم کردند.

 

از سوى ديگر وزير دفاع آمريکا، ‌رابرت گيتس اعلام کرد که به وزير دفاع ناتو اعلام کرده است که حضور هليکوپترهاى خود را در قندهار براى 6 ماه آنيده افزايش خواهد داد و اين افزايش به دليل عدم همکارى ديگر هم پيمانان ناتو در ارائه جايگزين است. وى همچنين هشدار داد که اميدوار است تا آن زمان اعضاى ناتو جايگزينى براى اين هلى کوپترها پيدا کنند. وى با اشاره به اينکه ديگر اعضاى ناتو پيش از اين اعلام کرده بودند که گروه هاى تازه نفس و انواع هليکوپتر را به منطقه اعزام خواهند کرد.

 

همچنين ادعاي ارسال سلاح هاى ايرانى به افغانستان براى کمک به طالبان نيز در اين نشست مطرح شد هر چند ادعاهاى مطرح شده از طرف مقامات ايرانى پيشتر رد شده بود.

 

کوزوو

ياپ هوپ دى شفر،‌ مردم کوزوو را به آرامش و حفظ صلح در منطقه فراخواند. وى با اشاره به اينکه نيروهاى نظامى کيفور مصمم به حفظ صلح و ثبات در کوزوو مى باشد اعلام کرد که از تصويب سريع قطعنامه اى در شوراى امنيت سازمان ملل که بر اساس طرح  مارتى آهتيسارى  باشد حمايت خواهد کرد.

در طرح مارتى آهتيسارى استقلال براى استان جدايى طلب کوزوو در در جنوب صربستان با حمايتهاى بين المللى پيش بينى شده است. اين در حالى است که سياستمداران اقليت آلبانيايى تبار اعلام کرده اند که اجراى طرح سازمان ملل مى تواند منجر به اعتراض بروز ناآراميهايى در منطقه شود.

اين در حالى است که دبير کل ناتو در آغاز نشست وزراى دفاع ناتو اعلام کرد که نيروهاى ناتو در کوزوو براى برخورد با هرگونه تحريکات و ناآرامى هاى احتمالى آمادگى کامل را دارند.

 

در اين نشست وزير دفاع صربستان، ‌دراگان شوتانوواتس نيز حضور داشت و با پيتر فيت   قائم مقام دبير کل شوراى اروپا در امور سياسى و نظامى در خصوص مسائل کوزوو در ‌ ديدار کرد. به نقل از منابع موثق از مرکز ناتو در بروکسل اعلام شده است که در صورتى که قطعنامه جديد در شوراى امنيت سازمان ملل براى آينده کوزوو به تصويب برسد، پيتر فيت فرماندهى نيروهاى ناتو در اين منطقه را عهده دار خواهد شد.

دولت بلگراد در حالى که تلاش مى کند تا مسئله کوزوو را درون مرزهاى خود حل کند،‌ با  همکارى کشورهاى عضو ناتو سعى بر اين دارد تا وضعيت خود را از لحاظ امنيتى تضمين کند. 17 هزار تن از نيروهاى ناتو در حال حاضر کوزوو مستقر هستند.

وزراى دفاع ناتو در پايان نشست دو روزه خود با انتشار بيانيه اى از همه طرفين ذينفع در مسئله کوزوو خواست رفتارى متعادل را پيشه کنند و همچنين از دولت صربستان خواست که استانداردهاى لازم بويژه در خصوص رعايت حقوق اقليت ها،‌حفظ آثار  تاريخى و مذهبى و مبازره با گروه هاى مافيايى را اجرا کند.

 

طرح سيستم دفاع موشکى

رابرت گيتس در جمع خبرنگاران حاضر پس از نشست وزيران دفاع ناتو اعلام کرد که واشنگتن اميدوار است تا در خصوص استقرار سيستم دفاعى موشکى آمريکا با روسيه همکارى دو جانبه داشته باشد. موضوعى که طى هفته هاى اخير موجب بروز اختلاف بين دو کشور شده است.

وى همچنين اظهار داشت که آمريکا از طرح روسيه براى استقرار اين سيستم در آذربايجان استقبال مى کند.

اين در حالى است که ولاديمير پوتين،‌رئيس جمهور روسيه طى اجلاس اخير جى هشت در آلمان به جورج بوش،‌رئيس جمهور آمريکا اعلام کرده بود که در صورت استقرار اين سيستم دفاعى در آذربايجان به جاى جمهورى چک از اين سيستم دفاع خواهد کرد.

آمريکا پيش از اين اعلام کرده بود که آذربايجان نمى تواند جايگزين مناسبى براى جمهورى چک باشد. اين در حالى است که وزير دفاع آمريکا پس از پايان نشست وزراى دفاع ناتو اعلام کرد که ناتو از طرح سيستم دفاع موشکى آمريکا  در اروپا حمايت مى کند.

 

از ديگر مسائل مطرح شده در نشست وزراى دفاع ناتو در بروکسل،‌مسئله عراق بود. ناتو در پاسخ به درخواست دولت عراق مبنى بر آموزش نيرو هاى پليس شبه نظامى در عراق در کنار نظاميان،‌ تاکيد کرد که هدف ما ايجاد يک گروه آموزش ديده خواهد بود. حمايت از نيروهاى حامى صلح در سومالى و ارسال نيازهاى آنان توسط سازمان ناتو نيز از ديگر مسائل مطرح شده در اين نشست دو روزه بود.

 

ناتو يا همان سازمان پيمان آتلانتيک شمالى در سال 1949 با هدف دفاع جمعى پايه گذارى شد. اين سازمان در آغاز جنگ سرد با آرمان مبارزه با شوروى و نفوذ مارکسيسم تشکيل شد. پس از فروپاشى شوروى اين سازمان تصميم گرفت تا فلسفه خود را از حالت نظامى به سياسى تغيير دهد.اين سازمان در حال حاضر 26 عضو دارد.

 

کشورهاى بلژيک،‌کانادا، دانمارک،‌فرانسه،‌ ايرلند، ايتاليا، لوکزامبورگ، هلند،‌نروژ،‌پرتغال،‌انگلستان،‌آمريکا، يونان،‌ترکيه،‌آلمان،‌ اسپانيا، جمهورى چک،‌ مجارستان، لهستان،‌بلغارستان،‌ استونى،‌ لتونى،‌ ليتوانى،‌رومانى،‌ اسلوواکى،‌ اسلوونى عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالى هستند.

 

 

نظر شما :