میزبانی المپیک، چین را از رکود نجات می دهد

۰۶ مرداد ۱۳۸۷ | ۱۹:۲۵ کد : ۲۳۵۵ اقتصاد و انرژی
برگزاری بازیهای المپیک درآمد بسیار زیادی برای کشور چین به همراه دارد. از طرف دیگر مهیا کردن شرایط برای میزبانی نیز بسیار مفید بوده است.
میزبانی المپیک، چین را از رکود نجات می دهد
در آستانه برگزاری بازیهای المپیک و بعد از جذب میلیارد دلار سرمایه های خارجی برای آماده کردن شرایط میزبانی، شمار زیادی از مردم چین از برگزاری بازیهای المپیک در پایتخت این کشور ابراز خرسندی می کنند.
 
طبق گزارشهای موجود در سال 2002 میلادی، یعنی در سالهای آغازینی که موضوع میزبانی المپیک عنوان شده بود، تنها 48 درصد از مردم چین از میزبانی بازیهای المپیک راضی بودند.
 
اما در سال جاری شمار افرادی که از این میزبانی ابراز خوشحالی می کنند بیشتر از 86 درصد است. در سال 2002 میلادی تنها 52 درصد مردم چین از وضعیت اقتصادی این کشور راضی بودند اما امروز بیشتر از 82 درصد از مردم این وضعیت را خوب ارزیابی می کنند.
 
طبق آمارهای موجود 79 درصد از مردم چین معتقدند بازیهای المپیک اثرات اقتصادی مثبتی روی این کشور خواهد داشت. اینان با اطلاع از مشکلات اقتصادی کشورشان از قبیل رشد قیمت مواد غذایی و فاصله طبقاتی زیاد بین فقرا و ثروتمندان، نسبت به آینده اقتصادی و اجتماعی بسیار خوش بین هستند و بر این باورند اقتصاد چین آینده درخشانی دارد.
 
اما بخشی از رشد اقتصادی و تحولات مثبتی که در عرض شش سال گذشته نظر عمومی را مثبت تر کرده به دلیل میزبانی بازیهای المپیک است. میزبانی بازیها علاوه بر جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی، میلیونها فرصت شغلی برای این کشور ایجاد کرد و سبب تقویت زیر ساختهای این سرزمین شد. ایجاد شغل سبب افزایش درآمد مردم چین و رشد هزینه های مصرفی شد. رشد هزینه های مصرفی در کنار افزایش هزینه های سرمایه گذاری تمام بخشهای اقتصادی چین را توسعه داد.
 
برگزاری بازیهای المپیک برای چین بیشتر از 2 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرد. گزارشها نشان می دهد آماده سازی کشور برای این میزبانی 2.1 میلیون فرصت شغلی که سهم اعظم آن در بخشهای عمرانی هستند ایجاد کرد که در مقایسه با سالهای قبل و میزبانان قبلی رقم قابل توجهی است. 
 
البته برگزاری مسابقات تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه باید جامعه نیز برای این میزبانی آاماده باشد. ریچارد کوین گاسپر، یکی از اعضای کمیته المپیک استرالیا در این مورد می گوید:" علاوه بر برنامه ریزی صحیح  و همکاری سازنده دستگاههای اجرایی و و اداری، درک درست جامعه از میزبانی و تاثیر آن و تغییری که باید در طی مسابقات انتظار داشته باشند نقش بسزایی در سودآوری و موفقیت المپیک برای میزبان دارد."
 
اقتصاد چین بعد از المپیک
چین در سالهای اخیر رشد اقتصادی زیادی را تجربه کرد. این کشور در سالهای اخیر با نرخی بیشتر از 10 درصد رشد کرد و سهم زیادی از این رشد را مدیون نیروی کار ارزان  و ارزش پایین یوان در برابر دلار بود.
 
به هر حال بسیاری از تحلیل گران اقتصادی پیش بینی می کنند به دلیل مشکلات اقتصاد جهانی و کاهش درآمد صادراتی این کشور به دلیل افزایش نسبی ارزش یوان و ناتوانی امریکا در خرید، نرخ رشد اقتصادی این کشور نیز همراه با امریکا و دیگر کشورهای جهان کاهش یابد. به بیان دیگر رکود اقتصادی امریکا وارد عرصه اقتصادی چین هم  می شود و زمینه افول اقتصاد آن کشور را فراهم می آورد.
 
ولی گویا چین خوش شانس تر از آن است که در سقوط اقتصادی با دنیا همراه باشد. زیرا برگزاری مسابقات المپیک در سالی که بحران سراسر اقتصاد جهان را فرا گرفته مثل سوپاپ اطمینانی است که اقتصاد چین را برای چند سال از گزند مشکلات حفظ می کند.
 
یکی از اقتصاددانان چینی در پاسخ به این سوال که چه اندازه احتمال دارد اقتصاد چین بعد از برگزاری مسابقات همراه با جهان وارد رکود احتمالی شود گفت:" من شخصا وضعیت اقتصادی چین را بسیار مثبت ارزیابی می کنم و با توجه به تحولات اقتصادی اخیر در کشور انتظار دارم بعد از بازیهای المپیک نیز همچون ماههای قبل با رشد اقتصادی و شرایط سالم در عرصه مختلف اقتصاد روبرو باشیم."
 
در ماههای اخیر به دلیل تحولات منفی اقتصاد جهانی نرخ رشد اقتصادی چین اندکی کاهش یافت و به دنبال آن ارزش صادراتی این کشور کمتر شد. از طرف دیگر از مازاد تراز تجاری چین با جهان کاسته شد که برای چین خبر ناخوشایندی بود. چین در پاسخ به این شرایط اقدام به اجرای طرحهای کنترلی کرد.
 
دولت چین، در نخستین گام، قیمت مواد غذایی را کنترل کرد و بعد با کاهش ارزش بازار سهام و کنترل بازار مسکن، اقتصاد را در شرایط نسبتا متعادلی حفظ کرد. اقتصاددانان چینی معتقدند با اجرای این طرحهای کنترلی  کوچک می توان مانع از همراه شدن چین با دنیا بعد از مسابقات المپیک شد.
 
اقتصاد دان چینی در مورد جذب سرمایه ها بعد از بازیهای المپیک و تاثیر آن روی اقتصاد گفت:" در سالهای اخیر ما در تمامی شهرهای چین جذب سرمایه و اجرای پروژه داشتیم. بدون شک بعد از پایان مسابقات از حجم سرمایه گذاری خارجی در پکن کاسته می شود ولی پکن در مقایسه با کل چین بسیار کوچک است و کمتر شدن سرمایه گذاری نمی توان تاثیر بزرگی روی اقتصاد چین داشته باشد."
 
از طرف دیگر، در سالهای گذشته، چین برای آماده سازی کشور برای میزبانی مسابقات المپیک، بسیاری از پروژه های عمرانی و صنعتی خود را نیمه کاره رها کرد و بعد از اتمام مسابقات دوباره کار روی این پروزه ها آغاز می شود. این به معنای ادامه فعالیتهای عمرانی در این کشور است. تنها حوزه کاری یا هدف کار تغییر خواهد کرد.

نظر شما :