کره شمالى به سمت خلع سلاح

۰۲ تیر ۱۳۸۶ | ۱۸:۵۸ کد : ۲۴۹ آسیا و آفریقا
کريستوفر هيل،‌مذاکره کننده ارشد آمريکايى در خصوص برنامه هسته اى کره شمالى،‌در توکيو به خبرنگاران اعلام کرد که دور جديد مذاکرات هسته اى کره شمالى در آغاز ماه ميلادى جارى،‌پيش از تعطيلى کامل رآکتور يانگ بى يون آغاز مى شود.

 

يک نماينده ارشد آمريکايى بعد از ديدار از کره شمالى اظهار داشت که اين کشور در صدد است تا رآکتور توليد پلوتونيوم خود را تعطيل کند.

کريستوفر هيل،‌مذاکره کننده ارشد آمريکايى در خصوص برنامه هسته اى کره شمالى،‌در توکيو به خبرنگاران اعلام کرد که دور جديد مذاکرات هسته اى کره شمالى در آغاز ماه ميلادى جارى،‌پيش از تعطيلى کامل رآکتور يانگ بى يون آغاز مى شود.

وي  گفت که اين رآکتور  بعد از توافق کره شمالى و نيروهاى نظارت سازمان ملل بر روى نحوه نظارت بر تعطيلى رآکتور،‌تعطيل خواهد شد. اين در حالى است که بازرسان سازمان ملل روز سه شنبه همين هفته (پنجم تيرماه) وارد کره شمالى خواهند شد.

آقاى هيل پس از گفت و گو با کنيچيرو ساسائى،‌همتاى ژاپنى خود به خبرنگاران گفت که ما اميدواريم که هر چه زودتر مراحل تعطيلى اين رآکتور آغاز شود و اميدوارم اين انفاق در طى سه هفته آتى باشد هر چند که نمى خواهيم براى آن تاريخ دقيقى مشخص کنيم.

مقامات کره روز شنبه اعلام کردند که اين ديدار بسيار جامع و مثمر الثمر بود. با افزايش  خوشبينى ها براى عملى شدن وعده هاى کره شمالى در خصوص برنامه هسته اى خود،‌ اين اولين بارى است که مقامات ارشد آمريکايى از سال 2002 به اين کشور سفر مى کنند.

هفته گذشته کره شمالى از بازرسان آژانس بين المللى انرژى اتمى براى نظارت بر تاسيسات هسته اى اين کشور دعوت کرد.

رى جه سون،‌رئيس آژانس انرژى اتمى کره شمالى در نامه اى به محمد البرادعى،‌مدير کل آژانس بين المللى انرژى اتمى براى نظارت بر تعطيلى رآکتور يانگ بى يون دعوت کرده بود. اين اقدام کره شمالى در پى رفع توقيف حساب هاى بانکى اين کشور در بانک دلتاى آسيا در ماکائو صورت گرفته است. مناقشه بر سر حساب هاى بانکى کره شمالى در بانک ماکائو که از  حدود دو سال قبل و تحت فشار آمريکا مسدود شده بود موجب به بن بست کشيده شدن مذاکرات بين المللى درباره برنامه هسته اى اين کشور شده بود.

در پى اين دعوت کره شمالى از آژانس بين المللى انرژى هسته اى،‌آژانس روز گذشته اعلام کرد که هياتى از آژانس روز سه شنبه براى يک بازديد پنج روزه وارد پيونگ يانگ پايتخت کره شمالى خواهد شد.

کرسيتوفر هيل پيش از اين اعلام کرده بود که از تصميم کره شمالى در تعطيلى اين رآکتور بسيار خوشنود است اما اين اقدام کره شمالى تنها مى تواند قدم اول در حل مطئله هسته اى اين کشور باشد. وى همچنين در توکيو اعلام کرد که تعطيلى اين رآکتور تمام مشکلات را حل نمى کند اما براى حل مشکلاتمان اين مى تواند شروع خوبى باشد.

در پى بازديد کريستوفر هيل از کره شمالى،‌مقامات اين کشور آمادگى خود را براى تعطيلى اين رآکتور و اجراى توافقنامه خلع سلاح ماه فوريه اعلام کردند. کره شمالى در توافقنامه ماه فوريه متعهد شده بود تا رآکتور هسته اى اصلى خود را در ازاى کمک در زمينه تامين انرژى غير فعال کند.

اين توافق در پکن و با حضور نمايندگان دو کره،‌آمريکا،‌روسيه،‌ژاپن و چين حاصل شده بود.اما اين کشور از تعطيلى نيروگاه رد زمان تعيين شده خوددارى کرد و آن را مشروط به رفع توقيف دارايى هايش در بانک ماکائو دانست.  اين در حالى است که 25 ميليارد دلار کره شمال در اوايل سال جارى ميلادى رفع توقيف شد اما به دليل مشکلات اوالى هفته گذشته انتقال آن به کره شمالى آغاز شده است. همچنين نماينده وزير امور خارجه روسيه روز گذشته اعلام کرد که انتقال اين پول به طور کامل طى هفته آينده صورت خواهد گرفت.

در همين حال آقاى هيل اعلام کرد که مذاکرات 6 جانبه  هسته اى کره شمالى پيش از تعطيلى کامل راکتور اين کشور نيز امکان پذير است و تاريخ دقيق آغاز مذاکرات را منوط به اعلام کشور ميزبان،‌چين دانست.


نظر شما :