تونى بلر نماینده گروه چهار در خاورمیانه

۰۸ تیر ۱۳۸۶ | ۱۵:۳۱ کد : ۲۷۰ اروپا
تونی بلر براى تقديم استعفانامه خود به ملکه اليزابت دوم به کاخ بالکينگهام رفت و آخرین ثانیه های نخست وزیری را در دربار بریتانیا گذرانده است. آقای بلر اینک نماینده ویژه گروه چهار در امور خاورمیانه شده است.
تونى بلر نماینده گروه چهار در خاورمیانه

تونى بلر،‌نخست وزير بريتانيا ششم تيرماه از سمت خود در حالى کناره گيري کرد که به نظر مى رسد نام وى تا مدتها از يادها پاک نخواهد شد. علاوه بر گام هاى مثبتى که وى در طى اين ده سال در راستاى بهبود سياست داخلى برداشته است،‌ گره خوردن نام وى با فاجعه عراق از جمله مسائلى است که نام وى را به اين سادگى از ذهن مردم دنيا پاک نخواهد کرد. 

 لطفا دیدگاه خود را درباره این جابه جایی قدرت در بریتانیا از طریق صفحه نظر خواهی در انتهای این صفحه با ما در میان بگذارید

گوردن براوون که در اين ده سال وزير دارايى دولت تونى بلر بوده است رياست حزب کارگر بريتانيا را بر عهده خواهد گرفت. اين در حالى است که هنوز دو سال تا انتخابات دوره بعد باقى مانده است.

تونى بلر،‌نخست وزير اسبق بريتانيا امروز به طور رسمى از سمت خود کناره گيرى مى کند و پس از جلسه پرسش و پاسخ در پارلمان با کارمندان خود و ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ خداحافظى مى کند و براى تقديم استعفانامه خود به ملکه اليزابت به کاخ بالکينگهام مى رود.

طبق سنت ملکه بريتانيا نخست وزير جديد را فرا مى خواند تا از او بخواهد دولت جديد را تشکيل دهد.

تونى بلر که براى آخرين بار به سوالات نمايندگان پارلمان پاسخ مى داد  سخنان خود را با اداى احترام به سربازان کشته شده در جنگ عراق آغاز کرد. وى از زمان آغاز جنگ عراق در سال 2003 اغلب مواقع سخنان خود را به همين منوال آغاز کرده بود. وى که بزرگترين مشکل دولتش سياست خارجى و جنگ عراق بود در اين جلسه با سوال يکى از نمايندگان حزبش در پارلمان در خصوص خروج نيروهاى نظامى بريتانيا در عراق مواجه شد.

 تونى بلر در پاسخ به اين سوال تاکيد کرد که بريتانيا با کسانى مى جنگد که مردم بيگناه را در عراق به قتل مى رسانند و خروج نظاميان اين کشور از عراق مى تواند نشانه ضعف باشد. وى ادامه داد که ما با خروج از عراق نمى توانيم آنها را شکست دهيم و بايد در برابر آنها ايستادگى کنيم.

نخست وزير سابق بريتانيا همچنين اعلام کرد که در طى هفته هاى آينده تعداد سربازان انگليسى در عراق را کاهش خواهد داد اما تاريخ دقيقى براى عقب نشينى کامل نيروهاى نظامى بريتانيا اعلام نکرد. به گزارش سايت هرالد تروبيون وى اظهار داشت که عقب نشينى کامل نيروهاى نظامى بريتانيا به امنيت و وضعيت عراق بستگى دارد. وى گفت که به عقيده من اين جنگ براى برقرارى امنيت در عراق و سراسر دنياست. ما در عراق بر عليه کسانى مى جنگيم که زندگى ما را ويران کرده اند.

وى در جمع نمايندگان پارلمان بريتانيا از خطرات رو در روى سربازان انگليسى در عراق و افغانستان اظهار تاسف کرد.

در همين راستا گوردن براوون،‌نخست وزير جديد بريتانيا در مصاحبه روز چهارشنبه خود با روزنامه ديلى ميرور چاپ بريتانيا اعلام کرد که طى روزهاى آينده نيروهاى نظامى خود را به 5 هزار نفر کاهش خواهند داد. اين در حالى است که وزير دفاع بريتانيا اعلام کرده است که برنامه دقيقى براى خروج 500 نظامى انگليسى از عراق ندارند وى که در بصره سخن مى گفت اعلام کرد که اين تقليل نيرو طى تابستان امسال اجرا خواهد شد.

تونى بلر روز در رابطه با وضعيت خاورميانه اعلام کرده که صلح در خاورميانه مستلزم يک راه حل دو جانبه ميان فلسطين و اسرائيل است. وى گفت که من اعتقاد دارم که صلح در خاورميانه امکان پذير است اما نيازمند تمرکز و کار و انگيزه فراوان است.

از موفقيت هاى دولت بلر در طى اين 10 سال پايان دادن به جنگ سى ساله قومى- مذهبى در ايرلند شمالى بود که در آخرين ماه هاى نخست وزيرى تونى بلر با تشکيل دولت محلى به نتيجه رسيد. در همين راستا لن پيسلى،‌اولين وزير ايرلند شمالى اظهار اميدوارى کرد که آنچه در ايرلند شمالى اتفاق افتاده است تکرار شود.

آقاى بلر در سال 1997 پس از 18 سال حکومت محافظه کاران در بريتانيا توانست حزب کارگر را پيروز انتخابات کند و پست نخست وزيرى را از آن خود کند. هرچند محبوبيت وى بعد از اعلام همکارى با آمريکا در رابطه با جنگ عراق که وى آن را جنگ عليه ترور مى نامد  در سال 2003 به شدت کاهش يافت.

 

همچنين جورج بوش،‌ رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه اى با روزنامه سان روز چهارشنبه،‌ ادعاى اينکه بلر "سگ دست آموز" وى است را به شدت تکذيب کرد و اعلام کرد که اين تنها يک ادعاى ناخوشايند است.

گوردن براوون 56 ساله که در اين مدت مباشر اقتصادى خوبى براى کشورش به شمار مى رود و به نظر مى رسد سياست خارجى بهترى را در مقاسيه با دولت بلر براى بريتانيا رقم خواهد زد. اين در حالى است که سايت اى اف پى معتقد است که رابطه وى با مطبوعات به خوبى بلر نخواهد بود.

بلر و براون هر دو در سال 1983 پا به پارلمان بريتانيا گذاشتند و گردن براوون اعلام کرده است که سياستهاى پيشروى چپ ميانه بلر را دنبال خواهد کرد اما با در راس قرار دادن پارلمان دولتى با چهار چوب گسترده ترى را تشکيل خواهد داد. 

 


نظر شما :