انفجار در گلاسکو؛ چالش دولت تازه بريتانيا

۱۰ تیر ۱۳۸۶ | ۲۱:۰۴ کد : ۲۸۳ اروپا
پليس بريتانيا پنج تن را در رابطه با اين انفجار دستگير کرده است و مشاوران امنيتى دولت برتانيا در طى روزهاى اخير براى چهارمين بار در وزارت کشور تشکيل جلسه داده اند. اما هنوز هويت اين اشخاص را فاش نکرده اند.

هنوز چند روز از روى کار آمدن دولت جديد بر بريتانيا نگذشته بود که حملات تروريستى در شهر گلاسکوى اسکاتلند باعث شد تا گوردن بروان نخست وزير تازه کار بريتانيا با اعلام حالت بحرانى،‌ مردم را به هشيارى در برابر خطرات حمله تروريستى فراخواند. وى از مردم بريتانيا خواست تا با هم متحد شده و با پليس همکارى کنند. وى همچنين در اين پيام تلوزيونى از پليس اين کشور تشکر کرد.

 

آقاى براون با اظهار اينکه افرادى که اين حملات را انجام داده اند به طور قطع از نيروهاى القاعده هستند گفت که ما به شدت با القاعده برخورد مى کنيم. وى اظهار داشت که تمام توان خود را براى حفظ جان انسانها بکار خواهد برد.  همچنين لرد استيون يکى از مشاوران گوردن براون اظهار داشت که القاعده قصد دارد تا از تاکيتکهايى که در عراق استفاده کرده است در برتانيا نيز استفاده کند.

 

اين در حالى است که پليس بريتانيا پنج تن را در رابطه با اين انفجار دستگير کرده است و مشاوران امنيتى دولت برتانيا در طى روزهاى اخير براى چهارمين بار در وزارت کشور تشکيل جلسه داده اند. اما هنوز هويت اين اشخاص را فاش نکرده اند.

 

 همچنين پليس در ارتباط با حمله به فرودگاه بين المللى گلاسکو،‌به بازرسى خانه هاى اطراف اين فرودگاه پرداخت. پليس همچنين اظهار داشته است که اين انفجار فرودگاه گلاسکو با کشف اتومبيل هاى بمب گذارى شده ارتباط دارند و اضافه کرد که اتومبيل هاى مکشوفه حامل مقدار زيادى مواد منفجره بوده است. نگرانيها در طى روزهاى اخير در برتانيا در حال افزايش است چرا که اتومبيل هاى بمب گذارى شده در عراق اکنون به اروپا رسيده اند.

 

آقاى براون که هنوز يک هفته از آغاز به کارش به عنوان نخست وزير بريتانيا نمى گذرد با خطاب قرار دادن تروريست ها اعلام کرد که ما تسليم نخواهيم شد و ترس را به خود راه نخواهيم داد. ما اجازه نمى دهيم که کسى شيوه زندگى انگليسى ما را بهم بريزد.

 

به دنبال برخورد يک اتومبيل جيپ به ترمينال گلاسکو دو هزارو پانصد نفر را از اين فرودگاه تخليه کردند و تمام پروازها در اين فرودگاه لغوشد. سخنگوى پليس شهر گلاسکو اعلام کرد کرد که در پى اين حادثه در اين حادثه پنج نفر مجروح شده اند.

از روز يکشنبه صبح اين فرودگاه در پى تدابير شديد امنيتى کار خود را از سر گرفت. در پى اين حادثه همچنين تدابير شديد امنيتى در فرودگاه ها،‌ايستگاه هاى قطار،‌ساختمان هاى مهم و مناطق توريستى در سراسر بريتانيا برقرار شده است. همچنين فرودگاه جان لنون،‌ در شمال شرقى شهر ليورپول نير شب گذشته در پى کشف اتومبيل حامل بمب در نزديکى آن تعطيل شد اما با جا به جايى اتومبيل اين فرودگاه نيز از ساعت 4.30 صبح امروز کار خود را دوباره آغاز کرد.

 

همچنين روز گذشته دو خودروى بمب گذارى شده در لندن کشف شد و پليس لندن اظهار داشت که در صورتى که بمب ها کشف و خنثى نشده بود،‌ انفجارهاى ناشى از آن به قيمت جان عده زيادى تمام مى شد.

پليس لندن اعلام کرد که 450 مامور پليس مراسم دهمين سالگرد مرگ پرنس دايانا را که روز يکشنبه برگزار مى شود کنترل خواهند کرد.

دولت بريتانيا احتمال دست داشتن نيروهاى بين المللى را در اين عمليات مطرح کرده است. 

 

يکى از مقامات امنيتى دولت بريتانيا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرده است که شيوه بمب گذاريهاى فرودگاه گلاسکو و اتومبيل هاى کشف شده يکى است اما هنوز زود است که در مورد اينکه چه کسى مسبب اين انفجار هاى است نظر دهيم.

انفجار فرودگاه گلاسکو و کشف دو اتومبيل حامل بمب يک هفته قبل از دومين سالگرد انفجارهاى خطوط قطار زيرزمينى و اتوبوس در لندن است که در طى آن 56 نفر جان خود را از دست داده و بيش از 700 نفر زخمى شدند.

 

در پى اين عمليات انتحارى در بريتانيا فرودگاه هاى آمريکا نيز به حالت آماده باش درآمده اند اين در حالى است که مقامات آمريکايى اعلام کرده اند که قصد افزايش تدابير امنيتى در مقابله با تروريسم را ندارد.

 

اين انفجارهاى دولت نوپاى گوردن براون را با چالشى بزرگ رو به رو کرده است.  چالشى که به نظر مى رسد براى رو به رو شدن با آن بايد سياستهاى خارجى خود را در وحله اول تغيير داده و مسئله عراق را به هر نحو ممکن و به بهترين شکل حل کند.


نظر شما :