امریکا بدون جلب نظر ایران به نتیجه نخواهد رسید

۳۰ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۹ کد : ۲۹۳۴ گفتگو
گفت‌وگو با امیر موسوی کارشناس امور راهبردی و استراتژیک
امریکا بدون جلب نظر ایران به نتیجه نخواهد رسید
در حالی که خبرها از مخالفت صریح ایران انعقاد توافق نامه امنیتی بغداد- واشنگتن حکایت دارد و مقامات ایران اعتقاد دارند دولت عراق این توافق نامه را امضا نخواهد کرد، نوری مالکى، نخست وزیر عراق چنین پيش‌بينى کرد که اين توافقنامه امنیتی طى دو ماه آينده (پيش از پايان سال جارى ميلادى) به امضا برسد. وى مهمترين دليل امضاى اين توافقنامه را عدم تمايل عراق نسبت به تمديد حضور نيروهاى امريکايى در کشورش دانست.
در عین حال منابع آگاه عراقى از شروط آيت ‌الله سيستانى مرجع شيعه در نجف خبر داده اند که بر اساس آن اين توافقنامه نباید عراق را ملزم به استقرار نيروهاى خارجى در عراق بدون تعيين جدول زمانى مشخص کند، زمان خروج اين نيروها به طور کامل در سريع‌ترين زمان ممکن تعيين شود و اين توافقنامه مورد توافق کامل و صريح پارلمان عراق که منعکس کننده‌ نظرعراقى‌ها است، قرار گيرد.
 
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با امیر موسوی کارشناس امور راهبردی و استراتژیک و مشاور وزیر دفاع:
 
-  دلایل مخالفت ایران با امضای موافقتنامه امنیتی بغداد- واشنگتن چیست؟
جمهوری اسلامی ایران این موضوع را به تصمیم گیری احزاب ملی و اسلامی، مراجع دینی و مردم عراق مرتبط ساخت، دو مسئله، حساسیت ایران  نسبت به توافقنامه امنیتی را ایجاد می کند، یکی مصادره حقوق مردم عراق و حفاظت از دیپلمات ها و نظامیان امریکایی مقیم این کشور و دوم دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه از طریق این توافقنامه، به نظر می رسد این توافقنامه به امریکایی ها اجازه می دهد در کشورهای همسایه عراق به بهانه مقابله با پشتیبانان تروریسم، مداخله داشته باشند.
 
آقای المشهدانی، رئیس مجلس عراق، طی سفر به تهران، اطمینان دادند که چنین مسائلی در توافقنامه باقی نخواهد بود، اما این کافی نیست چراکه در هر توافقنامه ای علاوه بر بندهای مشهود و ظاهری، بندهای پشت پرده و سری نیز وجود دارد و شاید ایران نگران همین موارد باشد.
 
با توجه به روابط حسنه مقامات عراقی با ایران در حال حاضر بعید به نظر می رسد که این مقامات مسئله ای را از ایران پنهان کنند، فکرمی کنم فشارهای تهران به همراه مخالفت گروه های موثر سیاسی، اجتماعی و دینی عراق، موجب شد که فرمانده نیروهای امریکایی در عراق اعلام کند که برخی از نمایندگان پارلمان این کشور برای عدم تصویب توافقنامه امنیتی، از ایران رشوه گرفته اند، این نشان می دهد که امریکاییان به بن بست رسیده اند و تلاش های آنها بدون جلب رضایت ایران، بی نتیجه خواهد ماند.
 
-  دولت عراق با کمک امریکا بر سر کار آمد، آیا وابستگی این دولت به حمایت های امریکا موجب قطعی بودن امضای این توافقنامه امنیتی نخواهد شد؟
دیدار اخیر آقای مالکی و آیت الله سیستانی نشان می دهد که مقامات عراقی نگران عکس العمل منفی مرجعیت شیعه و مردم عراق هستند، گروه های شیعه اکثریت دولت و مجلس عراق را در اختیار دارند و بر این اساس نمی توانند بر خلاف نظر مرجعیت نجف، حرکتی انجام دهند و مرجعیت نیز با این توافقنامه و پیش نویس قبلی آن مخالف بود.
 
- آیا مذاکرات مالکی و آیت الله سیستانی در این زمینه موثربوده است؟
آیت الله سیستاتی طی این ملاقات اعلام کردند که مخالفتی ندارند اما اجازه نخواهند داد امریکاییان امری را بر ملت عراق تحمیل کنند، لذا موضوع را به نظر دولت و پارلمان عراق موکول کرده اند که پارلمان نیز اکثرا مخالفند، تا جایی که فرمانده نیروهای امریکایی در عراق گفت که علت مخالفت اکثریت مجلس با توافق نامه امنیتی، رشوه گرفتن نمایندگان از ایران بوده است که از سوی نمایندگان تکذیب شد و آنها تاکید کردند که منافع ملی را مد نظر دارند.
 
با وجود این خبر دیگری به تازگی منتشر شده مبنی بر اینکه امریکاییان از هشت ماه پیش شروع به اعطای هدایایی به نمایندگان مجلس و اعضای هیات دولت عراق کرده اند، بسیاری این هدایا را قبول نکرده اند، اما به تصور امریکاییان، عدم دریافت هدایا به علت گرفتن رشوه از جایی دیگر بوده است.
 
امریکاییان از طریق فشار سیاسی و ترور با مخالفان توافق نامه امنیتی مقابله می کنند، به نظر می رسد که ایران از گروه های معتبر و قدرتمند داخل عراق که مخاف این توافق نامه هستند، پشتیبانی خواهد کرد تا توافقی مشخص برای خروج نیروهای امریکایی در عراق به امضا برسد.
 
- مخالفان توافق نامه امنیتی بغداد- واشنگتن در منطقه - به غیر از ایران- و درون عراق، چه کشورها و گروه هایی هستند؟
در منطقه ایران و سوریه نسبت به این توافقنامه حساسیت نشان می دهند، ترکیه هم نوعا به این توافق نامه حساست نشان داده است، ایران بیشترین ابراز مخالفت را داشته است، در داخل عراق نیز مجلس اعلا به رهبری عبدالعزیز حکیم علنا نسبت به پیش نویس قبلی این توافق نامه ابراز مخالفت کرد، آقای نوری مالکی نیز که علاوه بر نخست وزیری، رهبری حزب الدعوه را بر عهده دارد، اعلام کرده که در صورت لاینحل ماندن مسئله مصونیت نیروهای امریکایی در عراق، این توافق نامه به امضا نخواهد رسید. 

نظر شما :